România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere apieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în intervalul2000-2010, iar consultanţii apreciază că potenţialul pieţei esteîn continuare printre cele mai mari, comparabil doar cu cel alBulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia,Lituania).
"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Estsă înregistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% înurmătorii zece ani, un avans mai semnificativ urmând săconsemneze ţările baltice, România şi Bulgaria, toate cu peste60%. Deşi puternică, această creştere este de fapt mai puţinexplozivă decât cea înregistrată în ultimii zece ani, dovadă amaturizării pieţelor", spun autorii studiului.
La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari aureînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane deeuro în oraşe precum Bucureşti, Craiova, Oradea sau Constanţa,pe fondul cererii manifestate de retaileri puternici la niveleuropean, care mizează pe România pe termen lung.
Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi,Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere depeste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă româniicheltuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euroanual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora înacest timp, astfel că dacă în prezent românii cheltuiesc un sfertfaţă de media europeană, care este de 4.269 euro/an, în decurs dezece ani ponderea ar putea ajunge la 32,6%.
Pentru acest an consultanţii se aşteaptă la o creştere de 2,2% aretailului, în timp ce media de creştere anuală pentru perioada2008-2020 este de 5,2% pe an.
Pe de altă parte, şi preţurile de pe piaţa locală vor creşte înRomânia cu cel mai mare procent la nivelul Europei în următoriizece ani, în medie cu 3,5% pe an, fapt ce va duce la anularea înbună măsură a creşterii puterii de cumpărare: vom cheltui maimult, dar numărul produselor "din coş" nu va fi semnificativ maimare.
Cifrelecomerţului
- 22 de miliarde de euro - valoarea pieţei deretail modern în 2010;
- 123% este creşterea pieţei de retail înintervalul 2000-2010;
- 2,2% este creşterea estimată a pieţei deretail în acest an;
- 62% este creşterea estimată a pieţei de retailîn intervalul 2010-2020;
- 1.058 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2009;
- 1.736 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2020;
- 3,5% va fi creşterea anuală a preţurilorbunurilor de larg consum în următorii zece ani (consumer priceindex).
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels