Companii

De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani

De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani

Autor: Cristi Moga

23.03.2011, 23:55 206

România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere apieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în in­ter­valul2000-2010, iar con­sultanţii apreciază că potenţialul pieţei esteîn continuare printre cele mai mari, com­parabil doar cu cel alBulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia,Lituania).

Valoarea pieţei de retail din România, estimată la 22 mld.euro în 2010, va creşte cu 62% în următorii zece ani, în timp pe ceîn ţări precum Portugalia, Spania, Italia sau Gre­cia avansul va fide doar aproximativ 10%, potrivit unui studiu al firmei OxfordEconomics, citat într-un raport al firmei de con­sultanţăimobiliară King Sturge.

"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Estsă înre­gistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% înurmă­torii zece ani, un avans mai semni­fi­ca­tiv urmând săcon­sem­neze ţările baltice, Ro­mânia şi Bul­garia, toate cu peste60%. Deşi pu­ternică, această creştere este de fapt mai puţinexplozivă decât cea înre­gis­trată în ultimii zece ani, dovadă ama­tu­rizării pieţelor", spun autorii stu­diului.

La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari aureînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane deeuro în oraşe precum Bu­cureşti, Craiova, Oradea sau Con­stan­ţa,pe fondul cererii ma­nifes­tate de retaileri puternici la niveleuropean, care mizează pe România pe termen lung.

Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi,Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere depeste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă româniichel­tuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euroanual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora înacest timp, astfel că dacă în prezent românii cheltuiesc un sfertfaţă de media europeană, care este de 4.269 euro/an, în decurs dezece ani ponderea ar putea ajunge la 32,6%.

Pentru acest an consultanţii se aşteaptă la o creştere de 2,2% are­tailului, în timp ce media de creştere anuală pentru pe­rioada2008-2020 este de 5,2% pe an.

Pe de altă parte, şi preţurile de pe piaţa locală vor creşte înRomânia cu cel mai mare procent la nivelul Europei în următoriizece ani, în medie cu 3,5% pe an, fapt ce va duce la anularea înbună măsură a creşterii puterii de cum­părare: vom cheltui maimult, dar nu­mărul produselor "din coş" nu va fi semnificativ maimare.


Cifrelecomerţului

  • 22 de miliarde de euro - valoarea pieţei deretail modern în 2010;
  • 123% este creşterea pieţei de retail înintervalul 2000-2010;
  • 2,2% este creşterea estimată a pieţei deretail în acest an;
  • 62% este creşterea estimată a pieţei de retailîn intervalul 2010-2020;
  • 1.058 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2009;
  • 1.736 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2020;
  • 3,5% va fi creşterea anuală a preţurilorbunurilor de larg consum în următorii zece ani (consumer priceindex).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO