Companii

De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani

De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani

Autor: Cristi Moga

23.03.2011, 23:55 191

România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere apieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în in­ter­valul2000-2010, iar con­sultanţii apreciază că potenţialul pieţei esteîn continuare printre cele mai mari, com­parabil doar cu cel alBulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia,Lituania).

Valoarea pieţei de retail din România, estimată la 22 mld.euro în 2010, va creşte cu 62% în următorii zece ani, în timp pe ceîn ţări precum Portugalia, Spania, Italia sau Gre­cia avansul va fide doar aproximativ 10%, potrivit unui studiu al firmei OxfordEconomics, citat într-un raport al firmei de con­sultanţăimobiliară King Sturge.

"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Estsă înre­gistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% înurmă­torii zece ani, un avans mai semni­fi­ca­tiv urmând săcon­sem­neze ţările baltice, Ro­mânia şi Bul­garia, toate cu peste60%. Deşi pu­ternică, această creştere este de fapt mai puţinexplozivă decât cea înre­gis­trată în ultimii zece ani, dovadă ama­tu­rizării pieţelor", spun autorii stu­diului.

La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari aureînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane deeuro în oraşe precum Bu­cureşti, Craiova, Oradea sau Con­stan­ţa,pe fondul cererii ma­nifes­tate de retaileri puternici la niveleuropean, care mizează pe România pe termen lung.

Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi,Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere depeste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă româniichel­tuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euroanual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora înacest timp, astfel că dacă în prezent românii cheltuiesc un sfertfaţă de media europeană, care este de 4.269 euro/an, în decurs dezece ani ponderea ar putea ajunge la 32,6%.

Pentru acest an consultanţii se aşteaptă la o creştere de 2,2% are­tailului, în timp ce media de creştere anuală pentru pe­rioada2008-2020 este de 5,2% pe an.

Pe de altă parte, şi preţurile de pe piaţa locală vor creşte înRomânia cu cel mai mare procent la nivelul Europei în următoriizece ani, în medie cu 3,5% pe an, fapt ce va duce la anularea înbună măsură a creşterii puterii de cum­părare: vom cheltui maimult, dar nu­mărul produselor "din coş" nu va fi semnificativ maimare.


Cifrelecomerţului

  • 22 de miliarde de euro - valoarea pieţei deretail modern în 2010;
  • 123% este creşterea pieţei de retail înintervalul 2000-2010;
  • 2,2% este creşterea estimată a pieţei deretail în acest an;
  • 62% este creşterea estimată a pieţei de retailîn intervalul 2010-2020;
  • 1.058 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2009;
  • 1.736 euro/persoană - cheltuiala medie încomerţ în 2020;
  • 3,5% va fi creşterea anuală a preţurilorbunurilor de larg consum în următorii zece ani (consumer priceindex).

AFACERI DE LA ZERO