Companii

De ce voia Ceauşescu 3.200 de kilometri, iar în prezent avem doar 500. Cum ar fi trebuit să arate harta autostrăzilor

De ce voia Ceauşescu 3.200 de kilometri, iar în prezent avem doar 500. Cum ar fi trebuit să arate harta autostrăzilor

Autor: Andreea Neferu

27.01.2013, 14:34 58741

Nicolae Ceauşescu voia să construiască 3.200 de kilometri de autostrăzi, dar până la Revoluţie a reuşit să finalizeze doar 113 kilometri, 96 de kilometri pe ruta Bucureşti-Piteşti, respectiv 17 kilometri pe ruta Feteşti-Cernavodă.

Dezvoltarea schimburilor economice, a turismului şi creşterea continuă a traficului rutier au pus pentru prima oară problema realizării unor autostrăzi şi în România, potrivit informaţiilor care apar pe site-ul companiei de proiectare Iptana. În perioada 1967-1969 au fost de altfel şi întocmite primele proiecte privind o reţea de autostrăzi cu o lungime cumulată de circa 3.200 de kilometri.

Sursa: Iptana

Proiectele vizau construcţia unor tronsoane care să lege vestul de est, dar şi nordul de sudul ţării. De asemenea, pe harta proiectelor de autostrăzi apăreau şi rute care se suprapun destul de bine cu Coridoarele IV, respectiv IX de autostrăzi de astăzi sau cu Autostrada Transilvania. De asemenea, era inclusă şi o autostradă care să traverseze sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

La peste 40 de ani distanţă de momentul în care se realiza o hartă privind dezvoltările ulterioare ale reţelei de autostrăzi, România abia a trecut de pragul de 500 de kilometri de autostrăzi.

După Revoluţie, ritmul de construcţie de autostrăzi a încetinit puternic şi chiar o bună perioadă de timp s-a oprit, abia în 2004 fiind finalizat primul tronson de după '89, pe ruta Bucureşti-Fundulea-Drajna.

Ulterior, s-au mai construit variante de ocolire la standard de autostradă pentru oraşele Piteşti, Arad, Sibiu şi Constanţa şi s-au finalizat tronsoanele Arad-Timişoara, Câmpia Turzii-Gilău, Timişoara-Lugoj (doar primul lot de 9,5 kilometri), precum şi Autostrada Soarelui integral. De asemenea, România are de anul trecut o autostradă şi pe ruta Bucureşti-Ploieşti şi Simeria-Deva.

În total, în România există circa 530 kilometri de autostrazi în prezent, dintre care circa 400 au fost construiţi după Revoluţie.

AFACERI DE LA ZERO