Companii

Decembrie 2007 este mai bun cu 20% fata de decembrie 2006 pentru retaileri

20.12.2007, 18:42 20

Producatorii de bunuri de larg consum, de electrocasnice si retailerii afirma ca vanzarile acestui sfarsit de an, care sunt cel mai important indicator pentru bugetul anual, sunt mai mari cu circa 20% fata de anul trecut. Cresterea este in linie cu majorarea salariului mediu pe economie fata de anul trecut, de circa 25%.
Vanzarile de bere si vin cresc cu peste 20%. Producatorii de electrocasnice egaleaza in jumatate de luna vanzarile din decembrie precedent. Pe piata auto, 10% din vanzarile anuale se fac in decembrie. Evolutia se bazeaza in primul rand pe cresterea puterii de cumparare.
Spre exemplu, retailerul de electronice si electrocasnice Flamingo a atins inca de ieri nivelul vanzarilor din decembrie 2006, in ultima saptamana compania raportand vanzari medii zilnice mai mari de un milion de euro, iar estimarile prevad continuarea tendintei.
"Astazi (19 decembrie - n.red.), am trecut de nivelul vanzarilor inregistrate pe intreaga luna decembrie a anului trecut", a declarat Jiri Rizek, presedintele Flamingo. Vanzarile cresc progresiv in aceasta luna, astfel ca, potrivit datelor Flamingo, daca in prima saptamana a lunii compania contabiliza incasari de 0,8 mil. euro, acestea au urcat apoi la un milion de euro, pentru ca in zilele premergatoare Craciunului vanzarile sa se majoreze cu inca 50% fata de perioada anterioara.
Si companiile de curierat au beneficiat de apetitul pentru consum, in luna decembrie expediind cu 25%-30% mai multe colete fata de aceeasi perioada a anului trecut.
"A fost o crestere mult mai mare decat am anticipat, de peste 30% fata de perioada de sarbatori a anului trecut. Sunt din ce in ce mai multi bani in piata si asta se vede. Aglomeratia si cresterile se transforma insa si in probleme, precum accidente care provoaca intarzieri", a spus Felix Patrascanu, managing director al Fan Courier, cel mai mare jucator pe segmentul de curierat intern.
Compania TNT, care ruleaza cea mai mare parte a afacerilor din expedierile internationale, a resimtit un ritm de crestere la fel de important. "Avand in vedere ca ne mai asteapta o saptamana de decembrie, datele sunt inca in flux, pe cale de a fi finalizate. Putem insa afirma faptul ca numarul de transporturi procesate in decembrie 2007 fata de aceeasi luna a anului trecut a crescut deja cu aproximativ 25%. Exista insa o tendinta importanta, confirmata de ultimii ani, potrivit careia perioada de varf a unui an devine media anului urmator", a spus Bogdan Zafiu, sales&marketing manager al TNT Romania.
Bogdan Zafiu, reprezentantul companiei de curierat TNT, spune ca in functie de vanzarile din perioada de varf a anului companiile ar trebui sa isi pregateasca resursele operationale pentru 2008. Practic, cresterile inregistrate de curieri in aceasta perioada sunt cu circa 50% mai mari fata de o luna normala. "Din experienta anilor trecuti, cresterea lunii decembrie fata de noiembrie poate fi estimata la aproximativ 50%. Marfurile transportate sunt in principal aceleasi, insa cresc in volum, la care se adauga si cadourile", spun reprezentantii Curiero, companie care mizeaza anul acesta pe un rulaj de 16 mil. euro.
"In luna decembrie a acestui an volumele expediate au fost de trei ori mai mari fata de anul trecut", a spus Bogdan Carcu, presedintele Curiero.
Cresterea consumului se resimte si in afacerile operatorilor de supermarketuri. Caius Crisan, directorul general al discounter-ului Profi, estimeaza o crestere de 20% a vanzarilor in magazinele vechi ale retelei in aceasta luna fata de decembrie 2006, in linie cu evolutia inregistrata in restul lunilor din an. O crestere ceva mai mare, de 25% pentru aceeasi perioada, prognozeaza si Ion Soloman, proprietarul retelei de supermarketuri Ethos din Capitala, care spune ca aceste estimari nu iau in calcul extinderea retelei.
Pentru producatorii de vinuri, luna sarbatorilor a adus cresteri ale vanzarilor de 17%, pana la 100%. "Anul acesta in decembrie am raportat o crestere de 17% comparativ cu decembrie 2006. E ceva normal pentru aceasta perioada", a spus Dan Chitic, directorul comercial al Halewood Romania. Liderul pietei de vinuri, compania Murfatlar, estimeaza ca luna decembrie va aduce o crestere de 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. "Rezultatele din luna decembrie sunt in linie cu asteptarile noastre pentru aceasta perioada", a spus Daniel Negrescu, brand manager al companiei.
Un alt jucator din industria de profil, Cramele Recas, a raportat pana acum vanzari duble in decembrie comparativ cu perioada similara a anului trecut. "Pana acum am crescut cu 100% in decembrie insa ne asteptam sa vindem foarte mult si saptamana viitoare", a spus Rares Marinescu, director general al Cramele Recas Group.
Pe piata bauturilor racoritoare, cresterea consumului este de 5-10%, estimeaza Adrian Teslovan, managerul de marketing al Romaqua Group, producatorul sucurilor Brifcor. Consumul de sucuri are un ritm de crestere mai mare, comparativ cu apa minerala, potrivit acestuia. La randul sau, Eusediu Margasoiu, directorul de marketing al companiei Pepsi Americas Romania, estimeaza o crestere "low double digit" (putin peste 10%) a consumului de sucuri si apa imbuteliata in aceasta luna fata de decembrie 2006.
In cazul consumului de bere, lucrurile stau si mai bine. "Pana la jumatatea acestei luni vanzarile au crescut cu aproximativ 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, pe fondul cresterii puterii de consum si a dezvoltarii puternice a lanturilor internationale. Estimam ca vom finaliza luna decembrie cu o crestere de 20% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Shaine Shachar, presedintele United Romanian Breweries Bereprod.
Pentru luna decembrie constructorii si importatorii de automobile din Romania estimeaza vanzari la nivelul mediei anuale, in crestere cu 22-24% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
"In decembrie se vor comercializa aproximativ 25-30 de mii de autoturisme. Cresterea fata de luna decembrie a anului trecut nu va fi peste media anuala si se va situa la aproximativ 22-24 de procente", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, care mai detine si functia de presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).
Discounturile, promotiile si ofertele speciale derulate de mai multi importatori vor permite mentinerea vanzarilor la un nivel comparabil cu lunile precedente.
"Promotiile oferite de catre importatori si dealeri sunt in beneficiul clientului. Ofertele speciale si discounturile sunt bine calculate de catre acestia, si nimeni nu pierde din reducerea de preturi", a adaugat Stroe.
De aceeasi parere sunt si reprezentantii AutoItalia, reprezentantul Fiat Group pe piata locala.
"Vanzarile au crescut si vor creste in continuare chiar daca se ofera sau nu promotii sau discounturi. Dar va veni o vreme cand aceasta crestere va incetini", a declarat Herbert Stein, presedintele AutoItalia, importatorul pe piata locala al marcilor Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati si SsangYong.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO