Companii

Devin mallurile alt fel de outleturi? Retailul de textile merge din reduceri in reduceri

Devin mallurile alt fel de outleturi? Retailul de textile merge din reduceri in reduceri
18.03.2009, 00:00 98

Retailerii de imbracaminte si incaltaminte au inceput sezonul promotiilor inca din decembrie, de teama sa nu ramana cu stocurile de marfa in depozite, dar cu toate acestea nu au reusit sa-si epuizeze colectiile de iarna.

Reticenta de cumparare a consumatorilor s-a resimtit puternic in ultimele luni, vanzarile in magazinele de imbracaminte si incaltaminte suferind ajustari in jos cu pana la 30%. Prima solutie de salvare gasita de investitorii in aceasta industrie a fost o campanie agresiva de promotii care dureaza de patru luni. Daca tinem cont de faptul ca urmeaza sarbatorile de Paste si apoi efortul magazinelor de a scapa de produsele din colectia de primavara-vara, centrele comerciale ar putea veni cu un concept asemanator cu cel al outleturilor, unde preturile produselor, care de cele mai multe ori fac parte din colectii trecute, sunt pe toata perioada anului cu aproximativ 30% mai mici decat pretul initial. "Este posibil ca retailerii sa apeleze la reduceri cu caracter permanent, adica sa aiba o suprafata destinata special produselor cu preturi mai mici pentru a avea un rulaj cat mai mare si pentru a scapa de stocul de la luna la luna. In Romania nu s-a prea folosit aceasta strategie, dar noi ne-am obisnuit consumatorii cu aceasta strategie", a declarat Mihai Sindrilaru, directorul general al New Yorker Romania.
New Yorker, care a ajuns sa numere sase unitati in provincie, va deschide in mai putin de o luna prima unitate in Capitala, in Militari Shopping Center. Pretul produselor se incadreaza intre 19 lei si 240 de lei, dar in perioadele de reduceri sunt articole care pot ajunge la un euro. Strategia il ajuta pe Sindrilaru sa scape de marfa comandata intr-un timp scurt, mai ales ca rulajul se face de trei ori pe saptamana.
In Romania, pana acum doar New Yorker, Kenvelo si cateva magazine de incaltaminte au apelat la reducerile permanente, dar acest lucru nu exclude o extindere a acestei tendinte si in randul altor jucatori din piata.
BSB Fashion Romania, filiala locala a retailerului grec de imbracaminte cu acelasi nume, a avut in perioada reducerilor preturi cu 50% mai mici, dar stocul vechi de marfa nu s-a redus atat de mult in ianuarie si februarie. "Din aceasta cauza am gasit un artificiu si am bagat "happy weekend cu 70% reduceri" pentru colectia de iarna. Am ramas cu 5% din ce am importat, dar asta si pentru ca, fortati de piata, am inceput reducerile din decembrie si a fost timp suficient sa-l diminuam", afirma Cornelia Nicolae, country manager la BSB Fashion Romania, care sustine ca in anii trecuti stocul vechi se termina cel tarziu la sfarsitul lui februarie.
Chiar daca politica unor companii nu viza perioade intinse de promotii, jucatorii sunt fortati sa aplice reduceri doar pentru ca "vecincii" din malluri atat cei din stanga, cat si cei din dreapta atrag clientii astfel. "Multi competitori fac asta, chiar daca noi evitam sa mizam pe promotii. Am transmis deja conducerii din Grecia aceasta tendinta a pietei", spune Nicolae.
Pentru urmatoarea perioada BSB a ales o alta strategie capabila sa reduca stocurile de marfa - diminuarea comenzilor.
"Pentru noua colectie, comenzile vor fi cu 20% mai mici, fiind influentati de evolutia vanzarilor din ianuarie-februarie cand clientii s-au focusat pe reduceri. Preferam sa facem mai multe comenzi in aceeasi perioada, decat sa comandam dintr-odata o cantitate mare pe care sa nu o mai putem vinde", este de parere managerul BSB. Magazinele BSB, care se adreseaza persoanelor cu venituri medii spre mari, au rulat in 2008, potrivit estimarilor companiei, o cifra de afaceri de 7,8 mil. euro, in crestere cu 20% fata de anul anterior. In 2007 compania, care are 15 magazine la nivel local, a raportat o cifra de afaceri de 6,5 milioane de euro.
Magazinele Fox, detinute de familia Mihet care a dezvoltat atat reteaua locala House of Art, cat si franciza pentru Levi's sau Dockers, au apelat la diminuarea preturilor pentru a impulsiona cererea. "Am avut o campanie de reduceri de pana la 80%. Vanzarile au crescut cu aproximativ 50%. Chiar daca nu am lichidat stocul de iarna, promotiile au ajutat la reducerea acestuia", crede Dan Cernescu, directorul de marketind al Corssa, compania prin care sunt administrate Levis's si Fox, care anunta ca pentru primavara au apelat la promotii de pana la 50%, dar si la "o pereche de ochelari de soare cadou la cumparaturi de peste 100 de lei".

 

AFACERI DE LA ZERO