Companii

Din noua autostradă a României au fost asfaltaţi 10 km după 4 ani. Restul, gata de Crăciun. Vedeţi aici cum arată. GALERIE FOTO

Din noua autostradă a României au fost asfaltaţi 10 km după 4 ani. Restul, gata de Crăciun

Pe tronsonul de 14 km construit de Spedition UMB lucrările sunt finalizate în proporţie de peste 90%. Din totalul lungimii, până ieri erau turnaţi 10 km de asfalt, iar utilajele pregăteau şi restul de 4 km. În următoarea lună este programată şi finalizarea construcţiei podului peste DN1

Autor: Bogdan Alecu

18.08.2011, 00:06 4540

Cu aproape cinci luni înainte de termenul-limită, primul tronson de 10 km dintr-un total de 42,5 km din viitoarea A3 Bucureşti-Ploieşti a fost asfaltat, lu­cră­rile la cea mai nouă autostradă a Ro­mâniei intrând pe ultima sută de metri, deşi au fost începute în urmă cu 4 ani.

La aproape două luni de când s-au întors pe şantier "regii asfaltului" Dan Besciu (Euroconstruct Trading 98), Costel Căşuneanu (PA&CO Interna­tional) şi Dorinel Umbrărescu (Spe­dition UMB), cel din urmă dă tonul lu­crării de infrastructură şi asfaltează primii zece kilometri din cei 42,5 km ai tronso­nului Moara Vlăsiei-Ploieşti al autostrăzii A3.

Din lungimea tronsonului construit de cei trei oameni de afaceri, Um­bră­res­cu este direct responsabil de 14 km, sec­tor finalizat în proporţie de peste 90%.

Angajaţii Spedition UMB lucrează acum la finalizarea podului peste DN1 de la Bărcăneşti, lucrare care va mai dura aproximativ o lună, şi la asfaltarea celor 4 km rămaşi la care se adaugă "finisarea" întregului tronson prin instalarea panourilor, a marcajelor, dar şi a spaţiilor de serviciu.

"În decembrie tronsonul nostru va fi gata. Deja noi suntem cu peste 90% din lucrări finalizate şi acum lucrăm la fini­sarea tronsonului, la parapeţi şi podul de la Bărcăneşti. Mai sunt unele probleme cu exproprierile, dar sperăm să le rezol­văm repede", a spus Cristian Vintea, re­prezentant al UMB Spedition.

Spor după reziliere

"Inaugurarea" primilor 10 km asfal­taţi vine în contextul în care Com­pania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a reziliat în luna aprilie a acestui an contractul cu cei trei oameni de afaceri români pe motiv că aceştia au abandonat mai bine de 16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 km ai tronsonului, dar şi prin faptul că aceştia au cerut plăţi suplimen­tare. Lucrările demarate în iunie 2007 aveau ca termen iniţial de fi­na­lizare 2010, dar acesta a fost pre­lungit. În luna iunie contractul a fost reluat, iar con­sorţiul a renunţat la cererile cu pri­vire la creşterea tarifelor cu 47%.

Tronsonul construit de Dorinel Um­brărescu reprezintă porţiunea care va face legătura cu DN1 la începutul Cen­turii de Vest a Ploieştiului printr-un sens giratoriu, cât şi cu viitoarea auto­stradă Ploieşti-Comarnic de 48,6 km, la care însă lucrările nu au demarat încă. Cen­tura de Vest a Ploieştiului nu va fi inclusă în viitoarea autostrada A3 dintre Bu­cureşti şi Ploieşti.

În aşteptarea panourilor

Intrarea pe viitoarea autostradă dinspre Ploieşti se poate face momentan numai de pe sensul către DN1 al Cen­turii de Vest. Momentan sunt asfaltaţi doar 10-20 de metri, după care urmează por­ţiunea de macadam a autostrăzii, unde este turnată fundaţia din pietriş. După ce se mai merge încă 500 de metri, începe asfaltul pe un singur sens, care continuă până la podul peste DN1. După acest pod, pe aproape zece kilo­metri este turnat stratul final de asfalt, care aşteaptă numai panourile şi mar­cajele pentru a fi dat în folosinţă.

5,6 mil. euro pe kilometru

Predarea completă a tronsonului de 14 km este programată în continuare în luna decembrie a acestui an, în acelaşi timp cu restul tronsoanelor până la Moara Vlăsiei, în timp ce porţiunea rămasă între Moara Vlăsiei şi Centura Bucureşti va fi gata abia în a doua parte a anului viitor.

Potrivit CNADNR, preţul pe kilometru între Moara Vlăsiei şi Bucureşti este de aproximativ 9,4 mil. euro, faţă de 5,6 mil. euro în cazul celui de-al doilea tronson. Spre comparaţie, la Autostrada Transilvania compania americană Bechtel cerea 14,7 mil. euro per kilometru, tarif care a fost redus ulterior la 6,9 mil. euro/km. Anual între 2007 şi 2010, Bechtel a încasat de la statul român mai mult de jumătate din cele mai mari zece plăţi din bugetul CNADNR, în condiţiile în care de la semnarea contractului în 2003 şi până în prezent s-au construit puţin peste 50 de kilometri, în apropierea municipiului Cluj-Napoca, potrivit unei analize ZF realizate pe baza datelor furnizate de compania naţională.

La începutul anului, CNADNR anunţa că va inaugura anul acesta 83 de kilometri de autostradă, la care s-ar fi adăugat 34 km de centuri ocolitoare la nivel de autostradă. La jumătate anului, compania naţională a revenit asupra declaraţiilor şi a anunţat că anul acesta autostrăzile se vor finaliza numai parţial, precum Medgidia Constanţa, care este deja dată în folosinţă pe un singur sens şi Arad-Timişoara, la care se adaugă variantele de ocolire la standard de autostradă ale oraşelor Constanţa şi Arad.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO