Companii

Dinu Bumbăcea, country managing partner PwC România: E nevoie de transformarea digitală a sectorului public pentru ca economia şi societatea să creeze un mediu propice pentru dezvoltare şi investiţii pe termen lung

Procesul de transformare din companii şi din sectorul public. Un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

16.12.2021, 00:05 84

Pandemia a dat un impuls suplimentar, devenind o oportunitate - deşi nu pentru toţi şi nu în egală măsură - de a reseta modul de funcţionare a afacerilor. Însă oportunitatea a fost capitalizată acolo unde liderii au înţeles că şansele de relansare şi de creştere pe termen lung depind de transformarea modelelor de afaceri şi a modalităţilor de lucru, şi nu doar de măsuri temporare, precum reducerea de costuri, restructurarea portofoliului sau soluţii tehnice ad-hoc.

Construirea unor noi modele de afaceri şi adaptarea modelului de operare implică schimbări semnificative în structura de investiţii şi de cheltuieli, inclusiv reduceri de personal în unele industrii. Este evident că executivii mizează foarte mult pe digitalizarea proceselor şi consideră că investiţiile în tehnologie şi forţa de muncă au devenit prioritare. Investiţiile în transformare vizează trei direcţii principale la nivel mondial: tehnologiile, capitalul uman şi mediul - politicile de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) - fiind deja parte a agendei autorităţilor de reglementare, instituţiilor financiare şi guvernelor. Aşadar, crearea valorii în afaceri se realizează prin mijloace noi, cu un capital uman cu abilităţi diferite şi nu mai priveşte doar rezultatele financiare, ci impactul mai larg pentru societate.

În acest context, 78% dintre executivii (CEO) chestionaţi de noi la nivel global se aşteaptă ca organizaţiile pe care le conduc să arate diferit în următorii trei ani, anticipând schimbări în modul de lucru şi în dezvoltarea de noi modele de afaceri, susţinute de investiţii în digitalizare. De altfel, companiile au accelerat la nivel global digitalizarea cu o viteză surprinzătoare în ultimul an, devansând cu doi sau trei ani planurile pe care le aveau pentru următorii cinci ani, după cum spun peste 40% dintre executivii intervievaţi în sondajul PwC Digital Trust Insights. Marea majoritate (85%) a directorilor generali din România planifică în următorii trei ani creşteri ale investiţiilor în transformarea digitală care urcă astfel pe primul loc în topul domeniilor pentru care executivii vor aloca mai multe fonduri.

Într-o lume a afacerilor, şi nu numai, aflată în plină transformare, având în centru digitalizarea, sectorul public trebuie la rândul său să se ajusteze. Indexul economiei şi societăţii digitale (DESI), realizat de Comisia Europeană, plasează serviciile publice digitale din România la cel mai scăzut nivel în UE. Ca parte a agendei UE de digitalizare a economiei, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), România are alocate 6 miliarde de euro (21% din totalul fondurilor din PNRR) pentru reforme şi investiţii în digitalizare. Printre reformele esenţiale sunt: cloud-ul guvernamental care ar permite conectarea tuturor ministerelor şi agenţiilor guvernamentale într-o singură reţea şi o singură bază de date interoperabilă, creşterea competenţelor digitale ale funcţionarilor publici şi educaţia digitală de lungă durată pentru cetăţeni.

PNRR reprezintă o oportunitate pentru transformarea digitală în sectorul public, însă marea provocare rămâne generarea proiectelor care va trebui implementate în orizontul de timp al PNRR. Companiile au nevoie de această transformare în sectorul public pentru ca economia şi societatea în care funcţionează să creeze un mediu propice pentru dezvoltare şi investiţii pe termen lung, alături de planurile proprii de creştere.

Companiile au o abordare diferită în criza actuală faţă de cea anterioară. Dacă atunci s-au concentrat pe reducerea personalului şi restructurarea costurilor, în prezent sunt preocupate de transformarea modelelor de afaceri şi de revizuirea strategiei. Desigur că discutăm de două crize cu origini şi evoluţii incomparabile, însă cu efecte asupra economiei similare până la un punct.

Restricţiile din ultimii doi ani au perturbat modul în care companiile produc valoare: fie că vorbim de modelele de operare, fie de forţa de muncă sau de arhitectura lanţurilor de producţie şi aprovizionare, ca să dăm doar câteva repere. Nefiind totuşi o criză cauzată de disfuncţionalităţi intrinseci ale economiei, afacerile au găsit drumul către o nouă paradigmă.

În fapt, transformările începuseră de câţiva ani buni, catalizate de viteza inovaţiei în tehnologie, care a grăbit digitalizarea cu reverberaţii în toate sectoarele şi în toate companiile. În unele cazuri, presiunea schimbărilor a venit dinspre piaţă şi consumatori, în altele schimbările au fost demarate din interiorul companiilor, dar deja erau vizibile în multe zone.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO