Companii

Discounterii au 14% din piaţa de retail, cu 10% sub Polonia

Discounterii au 14% din piaţa de retail, cu 10% sub Polonia

Autor: Ana Maria Petcana

05.11.2014, 00:00 111

"Ceea ce este suprinzător, după părerea mea, este ponderea mică a discounterilor. Au început la 9% undeva în 2008 şi acum suntem la 14%. E un segment dinamic, cu tendinţă de creştere, dar mult mai mic faţă de alte ţări europene, precum Polonia (25%), Germania (39%) sau Austria (30%). Este paradoxal, având în vedere salariul mediu din România şi situaţia generală de consum. Ne-am fi aşteptat ca această formă de retail să fie mai dezvoltată, dar cred că în general pentru români, cumpărăturile, chiar şi săptămânale şi zilnice, continuă să ţină mai mult de experienţă decât de buget, având în vedere plăcerea de a-şi petrece timpul în mall-uri şi hipermarket-uri", a declarat, la un evenimentul Retail Arena, Bogdan Belciu, partener Departamentul de consultanţă pentru management din cadrul PwC.

Potrivit datelor PwC, discounterii îşi vor creşte uşor ponderea în următorii ani, la 14,7% în 2018.

Astfel, Belciu spune că România este o piaţă supermarket, pentru că ponderea acestui tip de magazine este foarte mare, de 44,3%, şi va continua să crească până la 47% în 2018.

În acelaşi timp, segmentul hipermarket va continua să se menţină la puţin peste 23% din piaţă până în 2018, fiind limitată de aglomerărilor urbane şi de penetrarea destul de mare a supermarket-urilor în zonele cu potential de clienţi.

Segmentul cash and carry a scăzut destul de mult, de la 29,3% în 2008 la 17,9% în 2014 şi se estimează că va ajunge la 14,9% în 2018, având în vedere că cea mai mare partea a afacerilor depinde de retailul tradiţional, care s-a diminuat foarte mult, şi nu a putut fi acoperit de HoReCa sau alte companii.

Astfel, conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% între 2008-2013, în plină criză, şi va creşte în continuare cu minim 6% în următorii ani. De asemenea, retailul modern, a cărui pondere s-a dublat din 2008 până în prezent, de la 26% la 50%, are potenţialul să ajungă la 60% din valoarea pieţei de retail în 2018.

Totodată, numărul total de magazine alimentare din România îşi va continua scăderea de la 91.000 în 2008 la 72.000 în acest an şi la 64.000 în 2018, cei mai mari perdanţi fiind jucătorii din comerţul tradiţional. Închiderile magazinelor din comerţul tradiţional sunt determinate şi de dezvoltarea de către retailerii mari de magazine de proximitate în oraşele mici şi regiunile subdezvoltate.

"Numărul de failmente din retailul tradiţional a fost foarte mare şi esrimăm că acest trend va continua", a mai spus Belciu.

În ceea ce priveşte consumul, Belciu spune că se aşteaptă la o reaşezare a acestuia, cu creşteri uşoare pe partea de food şi non-food, observându-se însă o tendinţă de creştere pentru celelalte forme de retail: electro-it, produse de tipul do it yourself, bricolaj, fashion, cosmetice.

"Consumul reprezintă aproape 70% din Produsul Intern Brut şi nu există creştere economică fără creşterea consumului. Consumatorul român este destul de pesimist, cu scurte perioade între 2008 şi 2009, când indicele de încredere se situa la un nivel ridicat. Acum suntem la al treilea cel mai scăzut nivel din Europa. Nu există foarte mult optimism şi nu este nicio supriză, şi în Europa sentimentul este în scădere", a mai spus Belciu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO