Companii

Doar o treime din consumul de fructe este acoperit din producţie internă

Doar o treime din consumul de fructe este acoperit din producţie internă

Autor: Liviu Iancu

05.12.2014, 00:00 298

"Doar 60% din consumul la nivel naţional este asigurat de piaţa internă la legume şi 30-35% în cazul fructelor. Piaţa de legume-fructe este estimată la aproximativ 700 de milioane de euro", a spus directorul executiv al Organizaţiei Interprofesionale Legume-Fructe Prodcom.

Potrivit datelor transmise de INS, în anul 1989, în România erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar între timp suprafaţa a scăzut la 147.000 de hectare. Tănase spune că din acestă suprafaţă, doar 75.000 de hectare sunt "pe rod". În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor.

El a adăugat că multe livezi sunt îmbătrântite şi fructele nu se pretează pentru consum.

"Patrimoniul pomicol şi consumul de fructe româneşti sunt în declin. Românii preferă să consume fructe din import, care sunt mai frumoase. Se întâmplă acest lucru atât în cazul merelor şi perelor, cât şi al prunelor, cireşelor, vişinilor şi caiselor. Dacă nu se schimbă ceva, dacă nu se evidenţiază cumva în pieţe produselor româneşti şi dacă nu se reglementează această piaţă, ca să putem supravieţui, în 3-5 ani acestea ar putea dispărea din consum", a continuat Tănase.

Acesta a afirmat că an de an, tot mai mulţi producători români renunţă la livezi, din cauză că nu-şi recuperează costurile, şi fie vând terenurile, fie cultivă cereale pe ele.

Majoritatea fructelor care concurează cu produsele româneşti provin din Polonia şi Olanda, dar şi din Grecia şi Ungaria.

În România s-au produs anul trecut 129.000 de tone de fructe, faţă de 132.000 de tone în 2009, potrivit datelor INS.

Importurile de fructe au totalizat anul trecut, potrivit INS, 294 de milioane de euro, iar exporturile 74 de milioane de euro. În 2009 s-au importat fructe de 175 milioane de euro şi s-au exportat de 39 de milioane de euro.

Atât importurile, cât şi importurile au crescut constant în ultimii ani, indicând faptul că fructele autohtone îşi fac din ce în ce mai greu loc în piaţa românească.

AFACERI DE LA ZERO