Companii

Dragos Damian, Terapia Ranbaxy: Vom transfera la Cluj o parte din produsele fabricate in India

Dragos Damian, Terapia Ranbaxy: Vom transfera la Cluj o parte din produsele fabricate in India

Dragos Damian, CEO al Terapia Ranbaxy: Faptul ca Ranbaxy ca investitor strategic a preluat Terapia permite ca din ce in ce mai multe produse sa fie dirijate la export prin reprezentantele Ranbaxy din alte tari.

18.05.2007, 20:18 183

Exporturile de medicamente ale celui mai mare producator local Terapia Ranbaxy au atins 10 mil. dolari anul trecut, din care cea mai mare pondere, 9 mil. dolari, a avut-o Faringospet, unul dintre produsele farmaceutice romanesti cel mai bine reprezentate pe pietele externe.
"Cea mai mare parte din activitatea de export se bazeaza pe Faringosept, iar principalele state in care suntem prezenti sunt cele din fostul spatiu sovietic, in special Rusia si Ucraina. In clipa de fata, toate operatiunile de export sunt preluate de catre reprezentantele Ranbaxy din tarile respective. In viitor, cresterea nu va fi doar din Faringosept, ci si din alte medicamente, iar planurile noastre sunt sa intram cu mai multe produse in Uniunea Europeana", a declarat Dragos Damian, CEO al Terapia Ranbaxy.
Sezonul de iarna in Siberia incepe mult mai devreme decat la noi, iar productia de Faringosept trebuie sa demareze cel mai tarziu in august pentru a ajunge la timp in Siberia.
Un alt medicament cu potential la export este Aspacardin (tratamentul si prevenirea bolilor de inima), care in prezent este exportat in Ucraina.
Exportul fabricii din Cluj va avea in vedere de asemenea si moleculele care urmeaza sa fie transferate pentru productie la Cluj.
"O parte din moleculele care vor fi transferate din India catre Romania (ca productie - n. red.) sunt planificate deja sa fie exportate catre tarile baltice. Faptul ca Ranbaxy, ca investitor strategic a preluat Terapia, permite ca din ce in ce mai multe produse sa fie dirijate la export prin reprezentantele Ranbaxy din alte tari", a mai spus Damian.
Acest lucru nu inseamna insa ca productia urmeaza sa fie oprita complet pentru aceste medicamente in India, ci ca se incearca mai degraba o optimizare a acesteia. Damian nu exclude nici posibilitatea ca o parte din produsele fabricate in Cluj din gama de injectabile sa fie exportate in India.
"O mare oportunitate pentru Ranbaxy este faptul ca locatia din Cluj are o linie de fabricatie de injectabile care a fost privita inca din momentul in care s-a incheiat deal-ul ca o mare oportunitate de transfer", a spus Damian.
In prezent, capacitatea de productie utilizata este de 60-70% din total.
Pe primele trei luni ale acestui an, Ranbaxy a inregistrat pe plan local, vanzari in crestere cu 50%, nivel dublu fata de cel al pietei. Compania pastreaza in acest fel avansul de anul trecut, cel mai rapid de pe piata farma.
"Echipa comerciala pe care o avem in clipa de fata este dubla fata de cea de anul trecut, care la randul ei este dubla fata de cea din 2005. Pe de alta parte, la finalul procesului de integrare am schimbat termenele si conditiile de afaceri si am cooptat noi distribuitori", justifica Dragos Damina, cresterea din primul trimestru.
De asemenea, unu din zece pachete de medicamente comercializate in Romania este fabricat de Terapia Ranbaxy.
"Toate aceste lucruri au creat un vartej care ne-a ajutat sa crestem. Devansam piata, pentru ca piata de generice in Romania creste foarte tare, iar consumul de medicamente pentru populatia neacoperita a crescut si el. Vorbim de 7-8 milioane de romani care sunt insuficient acoperiti, si ei recurg la medicamente, de regula generice", a afirmat Damian.
La cresterea sustinuta din primul trimestru au mai contribuit, potrivit sefului Terapia Ranbaxy, produsele noi lansate, si activitatea de promovare concentrata pe medicii de medicina generala.
"Asteptam sa lansam si in a doua jumatate a anului cel putin inca 20 de produse. Am iesit din procesul de integrare in anumite zone si acest lucru a determinat o valoare adaugata catre activitatea de comercializare a medicamentelor", a declarat Damian.
Compania a decis sa scoata la vanzare o suprafata de teren de aprope 10 hectare, situat in zona industriala din Cluj.
"Terapia Ranbaxy se intinde pe o suprafata de circa 18 hectare de teren, dintre care noi am decis ca intre 8 si 9 hectare sa le vindem. Exista un plan de masuri de decontaminare pentru acel teren", a afirmat Damian.
Terenuri similare in zona au fost vandute la preturi de 400 de euro pe metru patrat. In legatura cu modul de inregistrare al produselor, Damian spune ca durata este similara cu cea din Uniunea Europeana.
"Practic, inregistrarea unui medicament pe o procedura nationala dureaza 210 zile, ca si in Europa, ceea ce confera un grad de planificare. Stii ca un medicamente se elibereaza in 210 zile, obtii pretul dupa 90 de zile, asta inseamna ca dupa 300 de zile poti sa-ti planifici productia, respectiv toate activitatile astfel incat in a 301- a zi sa lansezi produsul. Pentru un producator de generice sa poti sa faci o astfel de planificare e critic'", a explicat el.
Potrivit raportului firmei de cercetare Cegedim Romania, Ranbaxy a inregistrat in prima jumatate a acestui an vanzari de aproximativ 23 mil. euro pe plan local. Acestea sunt datele monitorizate la iesirea din farmacie si se numesc vanzari tertiare. Vanzarile primare sunt ceea ce compania factureaza distribuitorilor.
"La mijloc sunt stocuri, care in functie de cifra de afaceri a poducatorului pot sa fie mai mari sau mai mici. Un producator care vinde 10 milioane de dolari pe an poate sa aiba stocuri de 1 maxim 2 mil. dolari pe traseu. Unul care are planuri mult mai mari trebuie sa aiba cam trei-patru luni de inventar", a afirmat Damian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO