Companii

Dragos Dinu: Simt nevoia sa las pe cineva care sa-si doreasca sa realizeze mai mult decat mi-am dorit si am realizat eu

Dragos Dinu: Simt nevoia sa las pe cineva care sa-si doreasca sa realizeze mai mult decat mi-am dorit si am realizat eu

Dragos Dinu

29.08.2008, 19:56 327

La sase ani de la preluarea functiei de CEO si dupa 13 ani in cadrul A&D Pharma, Dragos Dinu (41 de ani) se retrage de la conducerea companiei pe care a transformat-o in lider de piata la un an dupa ce a preluat mandatul. Contractul sau de management se incheie in decembrie, insa ramane in cadrul A&D Pharma pana la acea data in calitate de consultant.
De ce a decis sa faca acest pas? Dragos Dinu raspunde, citand un mail intern pe care l-a dat angajatilor.
"Pentru ca zvonistica si folclorul sa nu functioneze la intrebarea de ce plec raspunsul meu este nici uzura, nici divergente de opinii, nici slabe performante, nici comoditate, nici dorinta de schimbare, niciun sablon. Simt nevoia sa las pe cineva care sa-si doreasca sa realizeze alaturi de voi mai mult decat mi-am dorit si am realizat eu", spune Dinu.
Chiar daca ultima pozitie pe care in acest moment si-o trece in CV este cea de CEO, cariera fostului sef de la A&D Pharma a fost marcata de alte joburi mai mult sau mai putin temporare. A descarcat camioane de butelii, a jucat fotbal profesionist, a fost jurnalist si inginer, a scris poezii, a fost chelner si barman. "Nu pot sa spun ce voi face daca nu spun mai intai ce am facut", spune el zambind.
Propuneri pentru alte pozitii recunoaste ca au tot fost in ultimii opt-noua ani, dar ca in acest moment nu se poate gandi la ele. "Cat de rational pot sa fiu acum?" spune Dinu, adaugand ca nu are rost sa-si piarda expertiza din farma pe care a castigat-o in ultimii 13 ani. Pe de alta parte, nu s-ar mai lega a doua oara de un business pe acelasi segment sau intr-un domeniu comparabil.
"E mult prea devreme pentru orice discutie. Multi dintre cei cu care am lucrat mi-au repetat obsesiv ca cel mai bun lucru pe care il pot face este sa lucrez pentru mine, nu pentru altii. Pe de alta parte, exista o lipsa evidenta de manageri de top, la nivel de economie", spune Dinu.
Cu fondatorii A&D Pharma s-a cunoscut in decembrie 1995, prin intermediul head-hunterului George Butunoiu si a fost al 11-lea angajat al Pluri-farm (una dintre diviziile A&D Phar-ma), in pozitia de area sales manager. Primele lucruri pe care le-a facut in cadrul companiei au fost cele invatate de la Pepsi, respectiv traseele de vizi-tare. "Nimeni nu a avut viziunea A&D Pharma de astazi. Exista o strategie, care a si fost urmata, insa era simpla. Vizam atunci extinderea portofoliului. Prima divizie a avut succes asa ca am lansat-o pe a doua. Am adus Nurofen, Strepsils, toate produsele de la Boots, care intr-adevar au fost de impact si sunt si astazi lideri de piata" isi aminteste Dinu.
Pe actionarii fondatori ii caracterizeaza ca fiind antrepre-nori autentici. "Poate chiar prea antreprenori. La un moment dat, am avut retineri in ceea ce priveste extinderile exagerate in foarte multe business-uri, dar in final strategia a reusit. Stiu foarte bine sa se orienteze in piete precum cea a Romaniei care nu a fost simpla in toti acesti ani", spune Dinu.
Cei patru fondatori Michel Eid, Ludovic Robert, Roger Akoury si Walid Abboud s-au implicat constant in conducerea companiei, si desi au investit in business-uri conexe precum Ozone si Gemisa Investments sunt prezente extrem de discrete in piata. "Eu sunt chiar mai in varsta decat actionarii. Imi aduc aminte de numarul de la masina. Eu aveam cu '67 ei cu '68. Aveam o Dacie B 67 BLU. Era masina de serviciu si avea un trifoi mare cu Upsa (pri-mele produse cu care A&D Pharma a inceput dis-tributia - n. red.) pe capota. Acel trifoi mi-a adus noroc".
Printre cele mai bune decizii pe care actionarii le-au luat pentru A&D Pharma, Dinu aminteste integrarea verticala a companiei, si modalitatea in care business-ul a fost inceput, cu o divizie de sales& marketing care se ocupa de OTC-uri si care reprezinta "partea sanatoasa a pietei".
In legatura cu cel mai bun an din istoria A&D Pharma, Dinu sustine ca nu este neaparat 2006, cel al listarii pe Bursa de la Londra. "Din punctul de vedere al actionarilor poate fi 2006, poate chiar si din perspectiva managerilor. Cel mai bun an, cred ca a fost cel in care am trecut pe locul intai in piata farma, in 2003. Atunci m-am simtit placut pentru ca era un reper catre care tintisem", afirma Dinu.
In legatura cu rezultatele A&D Pharma din prima jumatate a acestui an, el spune ca sunt bune in conditiile pietei.
"Comparatiile eronate facute cu prima jumatate a anului trecut nu favorizeaza in niciun fel imaginea reala. De fapt, cred ca ar trebui sa comparam cu a doua jumatate din 2007 cand am avut conditii de piata oarecum similare, cu devalorizare, cu preturi blocate, si am inregistrat pierderi. In prima jumatate a acestui an, am avut profit fata de pierderile din 2007".
Pierderile de anul trecut au reprezentat si unul dintre factorii de impact asupra evolutiei companiei pe Bursa din Londra, piata pe care capitalizarea A&D Pharma a ajuns la 76 mil. euro in prezent, fata de 400 mil. euro in momentul listarii. De altfel, Dinu, care detine un pachet de 2,23% din titlurile grupului farma spune ca nu are clauze privind participatia sa si ca ar putea vinde actiunile, in contextul in care "valoarea companiei va fi una decenta".
"Pretul actiunilor este influentat de trendul de pe pietele internationale de capital, de rezultatele noastre de anul trecut care la randul lor au fost influentate de factori de reglementare a pietei cum sunt blocarea preturilor, precum, de lipsa de expertiza intr-un nou mediu, cel de companie publica, si de aparitia unor costuri pe care nu le-am anticipat".
Pe fondul unei lichiditati scazute, anul trecut s-a decis o noua listare a A&D Pharma pe o alta piata de capital. "Lipsa lichiditatii creeaza presiune pe pret, iar aceste lucruri nu pot fi gestionate de niciun manager operational".
Mandatul lui Dinu se incheie
intr-unul dintre cei mai dificili ani pentru distributia de medicamente, o perioada in care mutarile de executivi au constituit capul de afis in industrie.
vezi www.targetonline.ro

Traseul profesional al lui Dragos Dinu
2002: devine CEO al A&D Pharma
1996: se alatura echipei A&D Pharma ocupand mai multe functii: area sales manager in divizia Plurifarm (care apartinea de Mediplus), manager divizie Plurifarm, director executiv Mediplus Pharma
1995-1996: sales manager pe Bucuresti al Agroalim Imp. Exp.
1993-1995: roate manager pentru Bucuresti al Sitaco Pepsi Cola
1992-1993: Bouygues Romania SRL
1991-1992: inginer la ISAF

A&D Pharma, 13 ani cu Dragos Dinu
Bazele companiei au fost puse in 1994 de oamenii de afaceri Michel Eid, Ludovic Robert, Roger Akoury si Walid Abboud;
Doi ani mai tarziu ei il recruteaza pe Dragos Dinu ca area sales manager al diviziei Plurifarm (care apartinea de Mediplus);
La momentul preluarii functiei de CEO in 2002, A&D Pharma avea un business de 93,5 mil. euro si putin sub 1.000 de angajati;
Sub mandatul lui Dragos Dinu, cifra de afaceri a atins 425,5 mil. euro anul trecut si peste 4.000 de angajati;
Dinu este recunoscut drept unul dintre cei mai influenti executivi din industria farmaceutica

De la primele importuri la peste 4.000 de angajati
1994: prima divizie de OTC - Plurifarm
1997: se pun bazele distribuitorului de medicamente Mediplus
1997: apare prima farmacie Sensiblu;
2005: A&D Pharma cumpara Europharm;
2006: este vandut pe Bursa din Londra un pachet de 34% din actiuni, sub forma de GDR (Global Depositary Receipts - Certificate Globale de Depozit);
2007: incepe prospectarea statelor din jur pentru extinderea regionala

Cine asigura interimatul companiei
Robert Popescu, CEO interimar al A&D Pharma si COO (director operational) divizia de wholesale a A&D Pharma
Claudiu Opran, COO divizia de retail a A&D Pharma
Vivian Diaconescu, COO divizia de sales&marketing a A&D Pharma

Sursa: Raportul anual al A&D Pharma

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO