Companii

Dragoş Sîrbu, Flanco: Este loc de peste 200 de magazine Flanco în România, mai avem spaţiu atât în oraşele mari, dar şi în cele medii

Dragoş Sîrbu, CEO Flanco: În retail ai nevoie de predictibilitate. Noi avem ambiţii moderate, mai exact ne-am setat o creştere de 12% a businessului în acest an şi chiar dacă în S1 am reuşit să evoluăm mai bine, cu un plus de 18%, menţinem estimarea la nivelul lui 2019.

Dragoş Sîrbu, CEO Flanco: În retail ai nevoie de predictibilitate. Noi avem ambiţii moderate, mai exact ne-am setat o creştere de 12% a businessului în acest an şi chiar dacă în S1 am reuşit să evoluăm mai bine, cu un plus de 18%, menţinem estimarea la nivelul lui 2019.

Autor: Cristina Roşca

01.08.2019, 09:37 116

Retailerul electro-IT Flanco, deţinut de omul de afaceri Iulian Stanciu, a deschis în primele luni din an 16 magazine, închizând alte două. Până la final de 2019 compania va mai inaugura alte 10 magazine offline, urmând a merge înainte însă şi cu dezvoltarea structurii omnichannel. Pariul, odată cu creşterea puterii de cumpărare, este pe şi oraşe medii şi mici.

„O să ajungem în curând la 150 de magazine. Planul pentru acest an era să deschidem 20 de unităţi, dar vom încheia 2019 cu un total de 26 de inagurări. E potenţial însă să mai creştem, e loc de peste 200 de magazine Flanco dat fiind că mai putem merge şi în oraşe mari, şi medii“, spune Dragoş Sîrbu, executivul român care conduce businessul Flanco de cinci ani şi jumătate. El lucrează însă pentru companie din 2012, fiind anterior director de vânzări şi achiziţii.

Dragoş Sîrbu spune că retailerul electro-IT a deschis al doilea magazin Flanco în oraşe precum Vaslui, Huşi sau Drobeta-Turnu Severin, centre urbane mai mici, unde rezultatele primelor unităţi au încurajat deschiderea unora mai mari. Un avantaj este şi faptul că se dezvoltă centre comerciale în oraşe medii, dezvoltatorii imobiliari precum Prime Kapital operând investiţii în Zalău, Baia Mare sau Roman, potrivit executivului român.

„Nu toţi clienţii aleg să cumpere online, există şi aceia care caută în continuare interacţiunea umană. De aceea, noi mergem cu magazine mai mici în oraşe de până în 20.000 de locuitori. Am făcut şi un test şi am deschis chiar şi într-o localitate de 10.000 de oameni şi am văzut că sunt clienţi care vor să cumpere produse electro-IT.“

Compania dezvoltă offline-ul, dar merge în paralel şi cu online-ul dat fiind că cele două canale se intersectează. Astfel, 80% din clienţi se informează în online, dar jumătate dintre aceştia ajung în magazin. La polul opus, există şi clienţi care merg în magazin, iar o parte dintre ei ajung să cumpere din online.

„Lucrăm acum la un serviciu ce va permite ca returul să se poată face oriunde - în on sau offline, indiferent de unde a fost achiziţionat un produs. Online-ul creşte în continuare (cu 30% - n.red.), dar noi am pornit de la o bază mai mică. Dezvoltăm şi servicii de ridicare a produselor din magazin, dar dezvoltăm şi un parteneriat cu Poşta Română care are 5.000 de oficii.“

Expansiunea businessului, creşterea consumului şi dezvoltarea programului Rabla la electrocasnice au menţinut businessul Flanco pe plus în primul semestru. Brandul românesc, activ pe piaţa locală din 1994, a încheiat primele şase luni din 2019 cu vânzări în valoare de 433 milioane lei, în creştere cu 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Prin comparaţie, piaţa a avut un avans de trei ori mai mic, de circa 6%.

„La începutul anului OUG 114 şi normele de creditare de la BNR pentru persoane fizice au afectat vânzările de produse prin card de credit. Apoi, acestea au revenit pe plus şi au şi recuperat ce pierduseră. Între timp, creşterea s-a temperat. Tot în primul semestru, creditele acordate de IFN-uri clienţilor care voiau să cumpere în rate au secat dat fiind că instituţiile au fost afectate de faptul că serverele ANAF au funcţionat cu intermitenţe.“ În schimb, cumpărăturile prin carduri de credit au crescut cu 20% faţă de anul trecut.

La polul opus, programul Rabla la Electrocasnice iniţiat de Ministerul Mediului în 2018 a continuat şi în acest şi a tras piaţa în sus. Acest program a fost lansat în mai, iar în iunie s-a simţit puternic în vânzări. Din totalul sumelor alocate, până în prezent s-au folosit circa 60-65% din bani, potrivit lui Dragoş Sîrbu.

„Este un program bun pentru piaţă pentru că în felul acesta se retrag produsele vechi. Mai mult, a funcţionat foarte bine, am colaborat bine cu auto­rităţile care se gândesc să permanentizeze programul la fel ca la maşini.“

Bugetul programului s-a dublat în 2019 la 40 de milioane de lei şi 130.000 de vouchere. Faţă de anul anterior au fost introduse categorii noi „ televizoare sau maşini de spălat vase.

„Românii au căutat în special televizoare, dar şi frigidere sau maşini de spălat.“ Ciclul de viaţă al televizoarelor este de 4-5 ani, pe când la electrocasnice mari ajunge la 8 ani.

Piaţa electroIT în ansamblul său a fost menţinută pe plus de electrocasnice mari şi mici şi de televizoare, restul fiind pe zero. Spre exemplu, vânzările de telefoane nu mai cresc, operatorii telecom fiind afectaţi de ordonanţa OUG 114, potrivit lui Dragoş Sîrbu. Categoriile de produse care cresc sunt cele necesare mutării într-o casă nouă, motiv pentru care piaţa de electroIT merge mână în mână cu piaţa rezidenţială.

„Creşte foarte mult piaţa de cafea, toată lumea îşi ia espressor pentru acasă, vânzările s-au dublat în ultimul an, însă preţurile medii sunt trase în jos. Un alt segment care are un avans puternic este cel al roboţilor de curăţenie care au preţuri de peste două ori mai mari ca ale unui aspirator bun pe segmentul mediu de preţ. Tot în trend sunt şi epilatoarele cu IPL. Se vând produse mai scumpe pe toate segmentele.“ La polul opus, piaţa de gaming se dubla anul trecut, iar acum scade cu 15% din lipsă de lansări.

Dragoş Sîrbu se arată optimist şi pentru a doua jumătate de an, atât pentru piaţa de electroIT cât şi pentru Flanco. El adaugă că dacă nu se întâmplă nimic care să perturbe cursul şi echilibrul din consum, nu se aşteaptă la fluctuaţii de vânzări.

„În retail ai nevoie de predictibilitate. Noi avem ambiţii moderate, mai exact ne-am setat o creştere de 12% a businessului în acest an şi chiar dacă în S1 am reuşit să evoluăm mai bine, cu un plus de 18%, menţinem estimarea la nivelul lui 2019.“

Executivul român mai spune că în prezent consumatorul local caută preţ, gamă variată de produse, servicii logistice, brand şi proximitate.

Pe piaţa electroIT, evaluată la 3 mld. euro anul trecut, Flanco se luptă cu Altex, cu jucătorii online precum eMAG, cu independenţii şi cu lanţurile de super şi hipermarketuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO