• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
Companii

E oficial: Ford cere un an păsuire de la Guvern pentru a face la Craiova ce a promis în 2007

E oficial: Ford cere un an păsuire de la Guvern pentru a face la Craiova ce a promis în 2007
12.08.2010, 23:58 29

Constructorul american amână pentru luna septembrie a anu­luiviitor intrarea în fabricaţie a viitorul model de clasă mică B-Maxşi finalizarea investiţiei de peste 675 mil. euro de la Craiovapentru 2013, în condiţiile în care oficialii Ford se aşteaptă la ocontinuare a declinului pieţei auto europene.
John Fleming, fostul şef al Ford Europa, care acum deţine funcţiade vicepreşedinte executiv pentru facilităţile de producţie aleFord Motor Company, cel care a semnat în septembrie 2007 contractulde preluare a pa­che­tului majoritar de acţiuni al AutomobileCraiova, s-a întâlnit pentru a doua oară în mai puţin de trei lunicu preşedintele Traian Băsescu şi premierul Emil Boc, alături deStephen Odell, noul CEO şi preşedinte al diviziei europene aFord.
Totodată, oficialii Ford şi-au anunţat oficial noile planuri cuprivire la uzina din România, care decalează cu mai bine de un anintrarea în producţie a modelului de clasă mică B-Max undeva dupăluna septembrie a anului viitor, în timp ce capacitatea deproducţie va atinge un nivel de 300.000 de autovehicule în 2013 şinu în 2012, cum era stabilit iniţial în contractul deprivatizare.
"Primul proiect care urmează a fi lansat la Craiova este un noumodel de clasă mică, ce va intra în producţie în a doua jumătate aanului viitor. Al doilea proiect va fi urmă­toarea generaţie autilitarei Transit Connect, ce va intra în producţie în 2012, iarîn acelaşi ani pregătim un nou motor EcoBoost, ce va fi produs laCraiova", a spus în cadrul întâl­nirii cu presa John Fleming, carea subliniat că în continuare în uzina din România se vor investipeste 675 mil. euro, aceeaşi sumă anunţată în 2007 în momentulsemnării contractului de privatizare.

Vor ajunge la 7.000 de angajaţi
Numele de "B-Max" nu este încă unul oficial, dar Ford Motor Companya înregistrat deja la OSIM în România această denumire, la fel cuma procedat şi Dacia cu "Duster" înainte de lansarea oficială.
În cadrul gamei Ford mai există mode­lele C-Max şi S-Max, alemonovolumelor de segment compact şi mediu.
Potrivit fostului şef al Ford Europa, compania a investit până înprezent peste 200 mil. euro în modernizarea facilităţilor deproducţie de la Craiova, investiţii com­pletate de cele de 12 mil.euro în 2009 în programe de training pentru angajaţi, care sederulează şi în prezent. Ca parte a investiţiilor, în primultrimestru al acestui an Ford a finalizat şi noua vopsitorie dincadrul uzinei, cea mai ecologică la nivel european şi care permiteastfel producerea, nu doar asamblarea utilitarelor TransitConnect.
La fel ca şi valoarea investiţiei, Ford a anunţat faptul căîncepând cu prima parte a anului viitor va demara un program dere­crutări pentru creşterea numărului angaja­ţilor spre 7.000 deoameni, faţă de aproxi­mativ 3.600 în prezent, program anunţatanterior şi de Angella Alexander, directorul de resurse umane alFord România într-un interviu acordat ZF. "La Craiova vom angaja3.500 de per­soane în următorii doi ani, având în vedere programelepe care le vom demara ulterior. Recrutările vor începe anulviitor", a spus Fleming.
Anunţul cu privire la demararea producţiei unui nou model laCraiova a determinat şi realizarea de investiţii de cătreproducătorii de componente atât în cadrul platformei industriale aFord, cât şi în parcul industrial din Craiova. Potrivit unor sursedin piaţă, peste 10 companii au demarat deja operaţiunile deconstrucţie a unor facilităţi de producţie în cadrul uzineiFord.
"Avem deja furnizori care construiesc în cadrul uzinei. Alţii seinstalează în parcul industrial din Craiova sau în alte locaţiisimilare", a subliniat Fleming.

Proiectul Craiova, gata în 2013
Înainte de conferinţa în care oficialii Ford au prezentat situaţiainvestiţiei de la Craiova, John Fleming şi Stephen Odell s-auîntâlnit cu preşedintele Traian Băsescu şi premierul Emil Boc,întâlnire al cărei subiect de discuţie a fost modificareacon­trac­tului de privatizare semnat în sep­tem­brie 2007, în careFord se angaja la o pro­ducţie de 250.000 de unităţi în 2011 şi de300.000 în 2012, an în care ar tre­bui finalizată şi investiţia de675 mil. euro.
"Iniţial am spus că proiectul Craiova va fi încheiat în 2012.Colaborăm cu AVAS pentru a modifica contractul de privatizare avândîn vedere con­textul pieţei europene. În 2013 vom finalizaproiectul. Pe de altă parte, am avan­sat în ceea ce priveşteactivele nonconexe care nu au legătură cu fabrica", a spusFle­ming.
În ceea ce priveşte plata unei eventuale amenzi către statul românîntre 2,9 şi 14 mil. euro, fostul şef al Ford Europa a subliniat că"este în interesul tuturor ca aceşti bani să fie investiţi în uzinăşi nu cheltuiţi altfel".
În 2013 uzina Ford de la Craiova va ajunge la un volum de 300.000de auto­vehicule şi 350.000 de motoare de tip EcoBoost, valori caresunt similare cu cele atinse deja de Dacia la Mioveni.
Astfel, la capacitate maximă afacerile Ford în România ar generavenituri de peste 4 mld. euro, adică aproximativ 2,5% din PIB-ulRomâniei în 2013, în timp ce exporturile mărcii americane cumulatecu cele ale Dacia ar putea ajunge la o valoare cuprinsă între 15 şi20% în 2013, în condiţiile în care cei de la Ford şi-au propus săexporte peste 80% din ce vor produce în România.

Ce promitea în 2008
n Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2012 şicheltuieli totale de peste 1 mld. euro.
n Lansarea în producţie a modelului de clasă mică în vara lui 2010,a cărui producţie va urca la 300.000 în 2012
n Lansarea în producţie a motorului EcoBoost în vara anului2010
n O producţie de 50-60.000 de unităţi în 2010, 250.000 deautovehicule în 2011 şi de 300.000 de unităţi în 2012
n Dublarea numărului de angajaţi la peste 7.000 până în 2012
n Exporturi de aproximativ 90% din totalul producţiei de laCraiova

Ce a făcut la Craiova din 2008

n Investiţii de 200 mil. euro
n S-au demarat programe de pregătire pentru cei peste 3.600 deangajaţi
n Demararea producţiei Transit Connect în septembrie 2009
n Deschiderea secţiei de vopsitorie, cea mai ecologică din Europa,în T1 2010
n Deschiderea Companiei Naţionale de Vânzări la 1 august
Ce riscă Ford dacă nu se modifică contractul de privatizare semnatcu AVAS
Ford România va trebui să plătească o amendă de 14 mil. euro dacăanul viitor va produce la Craiova mai puţin de 200.000 deautovehicule. Dacă se vor produce între 200 şi 225.000 de maşini,se vor plăti daune de 5,7 mil. euro, şi aproape 2,9 mil. euro dacăse vor asambla între 225 şi 250.000 de autovehicule potrivitcontractului de privatizare semnat cu AVAS în septembrie 2007 încadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Pentru a evita amenda,constructorul ar trebui să majoreze producţia de peste zece orifaţă de nivelul curent de aproape 1.700 de unităţi pe lună.

Ce promite astăzi
n Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2013
n Lansarea în fabricaţie a unui model nou de clasă mică dupăseptembrie 2011, cu o producţie anuală medie de 150.000 deunităţi
n Lansarea în producţie a unui motor EcoBoost cu trei cilindri în2012, cu o capacitate de 350.000 de unităţi anual
n Intrarea în producţie a viitorului Transit Connect în 2012
n Va creşte numărul angajaţilor cu 3.500 de persoane, la 7.200,până în 2012
n Se va atinge o capacitate de producţie de 300.000 de unităţi în2013 şi o producţie efectivă de 225.000 de autovehicule
n Peste 80% din producţie va fi exportată pe piaţa europeană

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8922
Diferență: 0,131
Ieri: 4.8858
Azi: 4.4928
Diferență: 0,279
Ieri: 4.4803
Azi: 5.5612
Diferență: 0,1657
Ieri: 5.5520
Azi: 4.8793
Diferență: 0,0123
Ieri: 4.8787