Companii

Economia este mai solidă decât oricând. Companiile sunt lichide, sistemul bancar e mult mai performant

Videoconferinţa Top 1.000 cele mai mari companii din România. Rezerva de oxigen de business

Economia este mai solidă decât oricând. Companiile...

Autor: Mara Rolea

31.03.2022, 00:08 10163

Companiile mari, cele din top 1.000, sunt coloana vertebrală a economiei, dar mediul de business local trebuie să fie atent şi la nucleul companiilor mici şi mijlocii, mai fragile în faţa crizelor, dar importante în întregul ecosistem.

O serie de indicatori de la nivelul consumului privat, dar şi din zona contractelor pentru locuinţe pot fi văzuţi ca „vestitori“ ai unor dificultăţi pentru evoluţia viitoare a businessu­lui, însă economia locală este mai pu­ter­nică decât oricând, a spus Alexandru Reff, country managing part­ner al Deloitte România şi Mol­dova, în cadrul video­conferinţei Top 1.000 cele mai mari companii din România.

„Suntem într-un moment în care economia este mai puternică decât ori­când, companiile sunt lichide, ba­lance sheet-urile lor arată foarte bine, sis­te­mul bancar este perfor­mant, asta neîn­sem­nând că nu avem motive de îngri­jo­rare“, a arătat Alexandru Reff în ca­drul video­conferinţei.

Datele din anuarul Top 1.000 ce­le mai mari companii din România ara­tă că firmele mari au avut un de­clin de numai 1% al cifrei de afaceri în 2020 faţă de 2019, acesta fiind primul indi­ca­tor privind impactul real al pandemiei asu­pra mediului de busi­ness, deşi estimările iniţiale din mar­tie-aprilie 2020 indicau o pră­bu­şire a companiilor.

„În criza pandemică, statul a reac­ţio­nat foarte bine, statele în general au venit cu ajutor pentru forţa de mun­că şi pentru sectoarele afec­tate“, a spus Dan Ostahie, fon­dator al Altex.

Martie 2022, cu un conflict militar la graniţele României, a readus în prim-plan ace­leaşi trăiri din martie 2020. Ce poate face busi­nessul? Poa­te, la fel ca în martie 2020, să cau­te re­surse pentru a mer­ge înainte  - aceasta a fost una dintre con­clu­ziile dezba­terilor de ieri din cadrul vi­deo­con­fe­rinţei Top 1.000 cele mai mari com­pa­nii din România. 

Evenimentul ZF a fost sus­ţi­nut de Deloitte, Bucharest Real Estate Club, Theda Mar, Impetum Grup, Cre­dit Europe, Philip Morris România si REI. „Mediul de busi­ness e un exem­plu. Dacă investim în edu­caţie şi punem la dis­pozi­ţia antrepre­norilor edu­caţie, totul revine în beneficiul modului în care facem business. Credem foarte mult în edu­caţie, inovaţie, antre­pre­no­riat. Cu orice putem, vom susţine antre­pre­no­rii din România. Trebuie să continuăm să con­tribuim la dezvol­tarea con­ceptului gândit şi fabricat în Ro­mânia pentru ca noua generaţie să aibă un context de a rămâne“, a arătat Sergiu Manea, CEO al BCR.

Deşi încrederea nu lipseşte me­diului de business, antreprenorii şi ma­nagerii vorbesc despre provocările reprezentate de lipsa de predicta­bilitate, despre o furtună de creşteri de costuri, dar şi despre o problemă pe resursa umană, care e esenţa în procesul de continuare a businessului.

Cu toate acestea, îndemnul adre­sat de Andrei Cionca, CEO şi co­fondator al Impetum Group arată că prezentul poate fi transformat în oportunitate.

„Lansăm (astăzi – n. red.) un fond de investiţii nou destinat companiilor tinere care vin la BVB. Am avut o discuţie referitoare la oportunitatea lansării acestui fond dacă să o facem mâine (astăzi - n. red.) şi am decis în unanimitate că acum este momentul pentru că noi credem în România şi credem că este o şansă unică cu care ne întâlnim rar în viaţă“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO