Companii

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. La şcoală, cu plăcere. Cum schimbă aspectul unei şcoli performanţele elevilor care îi trec pragul?

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. La şcoală, cu...

Autor: Georgiana Mihalache

12.09.2022, 00:07 344

♦ Aproape 4.000 de distribuiri pe Facebook şi 7.000 de aprecieri a strâns Şcoala Gimnazială Perieţi, Ialomiţa după ce directorul unităţii a postat cum arată unitatea după ce au fost renovate holurile ♦ Mesajele motivaţionale pentru elevi, pereţi viu coloraţi, care îndeamnă la lectură sau la joacă au înlocuit holurile clasice şi fără personalitate ♦ Cum a reuşit o comunitate mică dintr-un sat din Ialomiţa să uimească internetul?

„Aş vrea ca la final, elevii mei să ştie că mi-a păsat de ei“. Aşa a încheiat profesoara Cristina Costea, directorul şcolii gimnaziale din Perieţi, Ialomiţa, postarea pe Facebook prin care a vrut să îi surprindă pe cei 200 de copii de gimnaziu care urmau să calce în prima zi de şcoală într-un spaţiu renovat. Ce a stat la baza dorinţei pentru o nouă faţă a holurilor şcolii din inima Bărăganului?

„Este un concept referitor la starea de bine a elevilor. Suntem o şcoală mică din mediul rural. Sunt director la această şcoală în urma examenului din noiembrie 2021, activez aici de 13 ani ca profesor de limba română. Fostul director s-a pensionat şi am rămas un grup de cadre didactice tinere, care şi-au dorit să schimbe ceva. Iniţial, am început să facem acest lucru singuri, am început să lucrăm după ore să punem citate pe pereţi, dar nu arăta cum ne-am fi dorit. Atunci am cunoscut un grafician, un prieten comun al mai multor cadre didactice, care s-a ocupat de acest concept, ne-a propus un proiect“, a povestit pentru ZF Cristina Costea.

În mai au început lucrările, iar banii au venit din arenda unui teren din proprietatea şcolii, donat în urmă cu mai mulţi ani de un medic din sat. Şcoala finanţează astfel prin propriile surse proiectele de modernizare din clase. Costul total al renovărilor holurilor au fost de 10.000 de euro, însă directorul unităţii are şi alte planuri. Primul pe listă: laboratorul de informatică, unde vrea să aducă calculatoare noi.

Laboratorul de biologie din şcoala din Perieţi, un concept mai mult de formă în multe şcoli de stat, are deja un microscop digital, iar elevii pot vedea pe ecran tot ce profesorul lucrează la microscop.

„Sub umbrela acestui proiect se ascunde, de fapt, mesajul că „vă aşteptăm cu braţele deschise, cu căldură, cu mesaje motivaţionale care să vă sprijine pe parcursul vieţii de şcolari“. Sunt copii care provin din medii vulnerabile, care trăiesc în condiţii foarte grele, pe care încercăm să-i ajutăm cât de mult. Ei se simt foarte bine la şcoală, au colţuri de relaxare“, a mai spus Cristina Costea.

Realitatea fără culori

Totuşi, mii de copii pot vedea holurile colorate şi laboratoarele de informatică doar în pozele postate pe Facebook, având în vedere lipsa de investiţii din sistemul de învăţământ. Sunt şcoli din zone întregi unde toaletele sunt în curte, în care nu există laboratoare, săli de sport sau chiar manuale, în care elevii stau îmbrăcaţi iarna pentru că lipseşte căldura.

Observaţiile părinţilor

Cei mai buni observatori privind motivaţia copiilor să vină la şcoală sunt chiar părinţii, iar elementele noi, de la mobiliere, la spaţii de citit, laboratoare bine dotate contribuie la starea de spirit a celor mici.

„Văd cât de mult contează pentru copii ca au la şcoală o bibliotecă unde merg, îşi iau cărţi şi rămân să citească în spaţiile amenajate special pentru ei din interiorul sălii, ştiu cu cât entuziasm a venit anul trecut acasă după ce învăţătoarea i-a dus în laboratorul de informatică, deşi încă nu au ore acolo (sunt în învăţământul primar), s-au aşezat la calculatoare şi au învăţat despre linii şi coloane folosind Excelul. Au făcut experimente în laboratorul de chimie şi campionate de baschet şi fotbal în sala de sport a şcolii, iar toate aceste experienţe îi determină să fie mulţumiţi de tot ce le oferă şcoala ca infrastructură de învăţare“, spune Dana, mama unei elev din clasa a IV-a de la o şcoală privată din zona de vest a Capitalei.

Şi Florica Alexandrescu, director al Colegiului Naţional Ion Creangă din Bucureşti, aminteşte de legătura dintre cum arată şcoala şi performanţele copiilor.

„Mediul în care învaţă elevii este foarte important, de la sala de clasă, mobilier, lumină, aerisire, totul contează. În procesul de educaţie, elevii şi profesorii folosesc sistemul nervos şi organele de simţ. Curăţenia este de asemenea deasupra tuturor lucrurilor, înseamnă igienă, confort, sănătate. Şcoala noastră este curată, bine dotată“, a spus Florica Alexandrescu.

Elena Maritescu, psihoterapeut şi consilier şcolar şi educaţional în cadrul Centrului Medical Bellanima din Capitală, subliniază că atmosfera din şcoală stimulează emoţiile şi relaţionarea dintre elevi şi profesori.

„Un spaţiu propice pentru o dezvoltare sănătoasă a copilului este un spaţiu primitor, aerisit, luminat, colorat, cu jucării în funcţie de vârstă, unde copiii să îşi poată explora imaginaţia, libertatea, un mediu stimulant din punct de vedere neurologic. Modul în care ei se vor raporta la mediul înconjurător devine unul de încredere şi siguranţă. În condiţii de siguranţă, psihicul devine foarte absorbant în ceea ce priveşte activitatea academică“, a adăugat Elena Maritescu.