Companii

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Ce metode inedite au angajatorii pentru a-şi motiva, încuraja şi păstra angajaţii: Echilibrul dintre viaţa privată şi locul de muncă rămâne cel mai dorit beneficiu, dar au apărut şi unele inedite precum cele pentru hobby-uri sau cele pentru dotarea biroului de acasă

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Ce metode...

Autor: Ramona Cornea

27.08.2022, 10:22 1168

ELISABETA MOLDOVEANU, Grafton România: „Se pune din ce în ce mai mult accent pe work-life balance şi candidaţii încep să preţuiască mai mult ca niciodată flexibilitatea şi timpul în afara orelor de muncă 

OANA POPESCU, Humangest: „Ridicarea restricţiilor a venit cu o creştere a apetitului pentru participarea la evenimente, cursuri, conferinţe. Tot mai mult angajaţii îşi doresc să se întâlnească, să se implice în diverse programe de formare.“

RALUCA SĂFTOIU, Best Personal Services: „În acest moment programul de lucru flexibil sau lucru de acasă este un beneficiu tot mai des implementat de angajatori.“   

Într-o perioadă în care preţurile cresc alarmant, costul vieţii creşte per ansamblu şi după o perioadă de doi ani marcată de munca de acasă şi restricţii, angajatorii au fost nevoiţi să se adapteze rapid pentru a găsi soluţii să-şi ţină angajaţii motivaţi, să reuşească să-i ţină în companie. Astfel, în această perioadă, beneficiile extrasalariale s-au schimbat, s-au adaptat şi ele la stilul de viaţă al angajaţilor din perioada aceasta.

„Se pune din ce în ce mai mult accent pe work-life balance şi candidaţii încep să preţuiască mai mult ca niciodată flexibilitatea şi timpul în afara orelor de muncă. Astfel, cele mai râvnite beneficii sunt posibilitatea de a lucra de oriunde, în măsura în care permite fiecare activitate, zile adiţionale de concediu, posibilitatea de a-ţi creiona propriul program de lucru (flexitime) sau beneficii adiţionale exprimate în timp liber, zi extra de concediu plătit de ziua de naştere de exemplu“, spune Elisabeta Moldoveanu, Business Unit Manager Grafton România, într-o analiză transmisă de Asociaţia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU).

Raluca Săftoiu, specialist în resurse umane în cadrul companiei Best Personal Services, spune că, în acest moment, programul de lucru flexibil sau lucru de acasă este un beneficiu tot mai des implementat de angajatori.

„Programele individualizate de muncă presupun un mod de organizare flexibil a timpului de muncă. Durata zilnică a timpului de muncă va fi împărţită în două perioade: o perioadă fixă în care personalul se află simultan la locul de muncă şi o perioadă variabilă în care salariatul îşi poate alege orele de sosire şi de plecare, cu respectarea timpului de muncă zilnic şi a programului de 40 de ore pe săptămână.“

În această perioadă au apărut şi beneficii extrasalariale inedite. Unul dintre acestea este bugetul de beneficii pentru organizarea biroului de acasă. „Bugetul pentru biroul de acasă este un beneficiu nou introdus, din 2020, specific pentru munca de acasă, dedicat organizării spaţiului de lucru (net, mobilă) prin acordarea de reduceri, prime sau vouchere“, spune Loredana Dragomir, director permanent placement professional recruitment & executive search division în cadrul Adecco România.

De asemenea, odată cu ridicarea restricţiilor impuse din cauza pandemiei de COVID-19, angajaţii au început să-şi dorească să participe la tot mai multe cursuri, programe de formare şi astfel a apărut bugetul pentru dezvoltarea profesională. „Ridicarea restricţiilor a venit cu o creştere a apetitului pentru participarea la evenimente, cursuri, conferinţe.

Tot mai mult angajaţii îşi doresc să se întâlnească, să se implice în diverse programe de formare, să interacţioneze, pe cât posibil în offline, iar angajatorii sunt deschişi să investească în formarea şi dezvoltarea angajaţilor,“ spune Oana Popescu, managing director al companiei de resurse umane Humangest România.

Un alt beneficiu inedit apărut în această perioadă este cel pentru hobby-uri, unul ce presupune fonduri alocate de angajatori pentru a le oferi angajaţilor diverse produse şi echipamente utile pentru pasiunile lor.

„Sunt bugete special acordate angajaţilor, pe care să le poată folosi pentru a achiziţiona diverse echipamente - de sport, muzica, aparate foto, pânze şi pensule, la console de gaming etc. În acest mod, angajatorul contribuie la starea de bine generală a echipei şi îşi construieşte o imagine pozitivă în piaţă“, a explicat Loredana Dragomir.

În plus, există tot mai multe beneficii care încurajează sănătatea fizică şi sănătatea mintală a oamenilor. Mulţi angajaţi îşi doresc să aibă şi un stil de viaţă sănătos şi să renunţe la stilul de viaţă sedentar, care pe termen lung se traduce în costuri mai mari de îngrijire şi o productivitate scăzută.

Proprietarii multor clădiri de birouri s-au adaptat şi asigură angajaţilor săli de fitness aproape de birou. Acolo unde nu există această posibilitate, unii angajatori acoperă abonamentele la sală.  În plus aceştia oferă beneficii menite ”să încurajeze sănătatea fizică şi mintală, precum abonamente la sala, evenimente în aer liber, mic dejun sănătos la birou, consiliere wellness”, spune Loredana Dragomir.

În ceea ce priveşte tendinţele în materie de beneficii extrasalariale, Bogdan Gabor, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane şi country manager al companiei de recrutare Lugera – The People Republic, spune că schimbările din ultima lună aduse Codului Fiscal au complicat calculul beneficiilor prin introducerea prevederii conform căreia anumite beneficii cumulate lunar sunt beneficii neimpozabile în limita a 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

„Perioada următoare va fi cu siguranţă o perioadă de analiză pentru angajatori care va impune o actualizare a politicilor interne. Raportându-ne, însă, la beneficiile acordate în prezent cel mai frecvent de către angajatori, ne aşteptăm ca în practică să fie puţine cazuri în care introducerea acestui nou prag să afecteze nivelul beneficiilor acordate”, a detaliat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO