Companii

Efecte secundare nebănuite ale pandemiei asupra mediului de business. Criza componentelor a contaminat şi producţia de biciclete şi cea de electro-IT, nu doar industria auto

Efecte secundare nebănuite ale pandemiei asupra mediului de business. Criza componentelor a contaminat şi producţia de biciclete şi cea de electro-IT, nu doar industria auto

Autor: Cristina Roşca

13.04.2021, 07:10 361

♦ Analiştii avertizează că această criză va duce nu doar la o penurie de anumite bunuri, ci şi la majorări de preţuri ♦ Sfârşitul crizei componentelor nu se prevede până în a doua jumătate din 2022.

Criza componentelor s-a extins din­colo producţia de maşini şi afec­tează deja mai multe in­dus­trii precum cea electro-IT sau de biciclete, astfel că ana­liş­tii avertizează că urmează o perioadă difi­ci­lă, cu lipsa unor bunuri de pe rafturile magazinelor şi cu majorări de preţuri în lanţ.

„Toată piaţa are probleme. Spre exem­plu, pentru circuite electronice am plasat de­ja co­menzile pentru producţia de până la fi­na­lul lui 2022. Sunt multe turbulenţe pe lan­ţul de pro­ducţie specifice tuturor industri­ilor. Cu mul­te eforturi însă am reuşit să pro­du­cem nonstop - fără nicio zi de pauză - şi în 2020 şi în 2021“, spunea recent Ion Bican, ma­naging direc­tor al CER Cleaning Equip­ment, com­pa­nia care operează fabrica de aspi­ratoare din Curtea de Arges a grupului german Kärcher.

Criza componentelor a debutat anul trecut, ca urmare a pandemiei, dar situaţia s-a înrăutăţit continuu. Iniţial, problema se datora închiderii temporare a fabricilor care produc astfel de bunuri ca urmare a creşterii numărului de cazuri de COVID-19. Apoi, deşi activitatea a fost reluată şi produc­ţia a revenit la normal, criza s-a adâncit ca urmare a schimbării comporta­mentelor de consum în pandemie şi nu numai. Mai exact, oamenii stau mai mult în casă şi atunci cumpără televizoare, elec­tronice şi electrocasnice de ultimă gene­raţie. Apetitul pentru biciclete e la cote maxime în pan­de­mie dat fiind riscul mare de infectare din mij­loa­cele de transport în comun, iar produ­că­to­rii auto investesc în maşini verzi sau hibrid care se bazează intens pe tehnologie. Mai mult, jucătorii din producţie spun că nu se prevede o îmbunătăţire în viitorul apropiat.

„Pe piaţa internaţională de biciclete exis­tă o criză a disponibilităţii anumitor com­ponente. Din informaţiile actuale, aceas­tă criză va dura până în semestrul al doi­lea din 2022“, spune Ioana Anghel, wheel sports leader în cadrul Decathlon România.

Ce înseamnă însă această criză pentru consumatori? Dincolo de dificultatea de a găsi unele produse, această situaţie duce şi la creşteri de preţ dat fiind că cererea este mult mai mare decât oferta.

„Companiile care pot majora preţurile o vor face, iar cele care nu pot au o problemă. Ne-am obişnuit să plătim puţin pentru tele­vi­zoare, jucării sau mobilă, toate realizate în China sau în Asia, aşa că această situaţie pa­re surprinzătoare. Preţurile mai mari vor fi parte din viaţa noastră pentru o vreme“, scrie jurnalistul John Gapper într-un articol pentru Financial Times.

Primele semne ale inflaţiei au apărut încă de anul trecut, inclusiv în România, iar în 2021 situaţia s-a înrăutăţit. Datele arată că inflaţia a crescut mult peste aşteptări în primele două luni din 2021, la 2,99% în ianuarie şi la 3,16% în februarie, de la 2,06% în decembrie 2020.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO