Companii

Efectele crizei din consum: malluri care au atras investiţii de 600 mil. € sunt în insolvenţă, închise sau blocate la stadiul de şantier

Efectele crizei din consum: malluri care au atras investiţii de 600 mil. € sunt în insolvenţă, închise sau blocate la stadiul de şantier

Autor: Cristi Moga

13.07.2013, 00:06 2638

Unsprezece centre comerciale a căror construcţie a fost finalizată au ajuns în insolvenţă sau şi-au oprit activitatea, în timp ce alte zece proiecte de malluri au fost blocate după începerea construcţiei şi realizarea unor investiţii pe şantiere de ordinul milioanelor de euro, fără a ţine cont de costul cu terenurile.

Aşa arată un bilanţ provizoriu al crizei din consum ce a lovit piaţa locală de retail în ultimii ani, pre­cum şi al pariurilor prea ris­can­te făcute de o serie de in­ves­titori în imobiliarele româ­neşti.

În iulie 2009, în urmă cu patru ani, britanicul Andrew Stear afirma resemnat: „Cu siguranţă nu am făcut suficientă analiză asupra pieţei din Brăila. Pro­iectul nu atrage suficient de mulţi oameni, iar nivelul preţurilor practicate de retaileri nu co­res­punde puterii de cumpărare a locuitorilor oraşului“.

Acela era anunţul primului lacăt montat pe un centru comercial din România – Armonia Center din Brăila – un proiect care a implicat o investiţie de 45 mil. euro şi care nici până la ora actuală nu a fost redeschis. Lichidatorii judiciari caută cumpărători la 15 mil. euro, o treime din cost, dar investitorii nu se arată.

Aceleaşi probleme – lipsa puterii de cum­pă­rare şi analiza insuficientă a pieţei - i-au de­ter­minat ulterior şi pe alţi dezvoltatori să în­chi­dă uşile mallurilor sau să se protejeze de cre­di­tori prin deschiderea procedurii de insolvenţă.

În alte cazuri, investitori care au început de cele mai multe ori lucrări la malluri în perioada de creştere a pieţei, când părea că orice proiect va fi închiriat şi vândut ulterior la un randament de 7-7,5%, în euro pe an, au oprit construcţia şi au abandonat şantierele pe termen nedeterminat, ducând bilanţul investiţiilor comerciale eşuate la peste 20 de proiecte şi circa 600 de milioane de euro.

Singurele centre comerciale eşuate care au fost vândute până în prezent sunt Tiago Oradea, mall care a fost deschis ulterior sub brandul Oradea Shopping City, City Mall, centru comercial din Bucureşti ce va fi reconvertit în clădire de birouri, respectiv MacroMall din Braşov, care a fost preluat pentru circa 1 milion de euro, la un discount de peste 90% faţă de valoarea din boom.

„România are în prezent multe malluri, dar puţine sunt bune. Din punctul de vedere al unui investitor instituţional, consider că doar 10-15 proiecte ar fi interesante pentru o achiziţie. Piaţa de retail a fost supradezvoltată în anumite regiuni, iar calitatea proiectelor este scă­zută în multe cazuri, în condiţiile în care în piaţă au fost activi puţini investitori cu adevărat expe­rimentaţi. Totodată, reglementările urbanis­tice nu au limitat suprafaţa comercială din anumite oraşe, cum se întâmplă în Austria şi Germania, şi aşa s-a ajuns la un număr ridicat de proiecte eşuate“, afirmă Gijs Klomp, mana­ging director al firmei de con­sul­tan­ţă imobiliară Jones Lang LaSalle.

Oraşul în care sunt cele mai multe proiecte de centre comerciale în dificul­ta­te este Craiova, unde şan­tierele de malluri de­ma­rate de aus­triecii de la Immo­finanz (West Gate) şi por­tughezii de la Sonae Sierra (Adora) au fost blocate, în timp ce singurul mall operaţional din oraş - Electroputere – a intrat în insolvenţă în acest an.

 
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.07.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

 
AFACERI DE LA ZERO