Companii

Efectele posibile ale impunerii globale a unei taxe minime pe profit de 15%: Dacă top 500 multinaţionale ar declara măcar 10% marjă de profit, statul ar încasa triplu la buget, adică 2 mld. euro pe an

Efectele posibile ale impunerii globale a unei taxe minime pe profit de 15%: Dacă top 500 multinaţionale ar declara măcar 10% marjă de profit, statul ar încasa triplu la buget, adică 2 mld. euro pe an

Autor: Adelina Mihai, Dana Ciriperu

06.12.2021, 00:08 1466

♦ Dacă multinaţionalele nu-şi vor mai duce profiturile la taxare în Cipru, Olanda sau Luxemburg, păstrarea în România a profitului impozabil ar putea tripla încasările statului din această taxă, pentru că optimizarea fiscală nu va mai avea sens ♦ Analiza ZF arată o marjă a profitului la top 500 multinaţionale de 3%, iar statul încasează de la acestea 700 mil. euro impozit pe profit ♦ La 10% marjă declarată local, statul ar încasa 2 mld. euro.

Acordul istoric încheiat între 136 de state ale lumii (in­clu­siv România), care pre­vede un impozit minim de 15% pe profiturile multi­naţio­na­lelor şi o taxare a acestora în statele în care ge­ne­rează profit, aduce în prim-plan un su­biect sensibil, despre care liderii din business, dar şi cei politici, au evitat să vorbească de-a lungul timpului: cum ar fi dacă în România multinaţionalele ar plăti impozit pe profi­tu­rile reale generate aici, fără să trimită banii în Cipru, Olanda sau Luxemburg, pentru opti­mizare fiscală?

Un calcul al ZF care a analizat datele fi­nan­ciare ale celor mai mari 500 de multi­na­ţionale scoate la iveală o anomalie: marja de profit a celor mai puternice sucursale ale multinaţio­nalelor în România este de 3%, pe când în tot sis­temul de companii din Ro­mâ­nia pro­fitabilitatea este de 6%, iar com­paniile antre­prenoriale raportează marje de profit chiar şi de 15% (exemplul retailerului de bricolaj Dedeman, deţinut de fraţii Pavăl).

Dacă marja de profit a companiilor stră­i­ne care fac business în România ar creş­te de la 3% la 10%, această dinamică ar aduce, din start, o creştere semnificativă a în­ca­sărilor la bugetul de stat, de la 700 de mi­lioane de euro în prezent la peste 2 mi­liarde de euro pe an doar din impozitarea pro­fi­turilor primelor 500 de companii multinaţionale.

„Profitul se împarte în două com­po­nente: profitul de rutină („routine profit“) – care provine din activităţile uzuale ale com­paniei – şi profitul „non-routine“, profitul ge­nerat în principal de drepturile de proprietate intelectuală – brand, patente, know-how, inovaţie, negocierea şi vânzarea pe piaţa mondială. De regulă, acest non-routine profit nu se produce şi nu ajunge să fie taxat în România deoarece companiile care realizează aceste funcţii şi deţin astfel de active sunt localizate în alte jurisdicţii“, a explicat Adrian Luca, partener în cadrul companiei de consultanţă fiscală Transfer Pricing Services.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO