Şase din zece angajatori spun că nu sunt pregătiţi pentru momentul în care piaţa salariilor va fi transparentizată în sensul publicării salariilor oferite în anunţurile de angajare, obligaţie care intră în vigoare în a doua jumătate a anului viitor, potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs România.
Companiile intervievate au spus că nu au început încă procesul de implementare şi adaptare la noua directivă a Comisiei Europene.
Doar 22% dintre angajatori se simt parţial pregătiţi, au început să analizeze impactul şi să facă planuri, iar 16% sunt foarte pregătiţi şi au deja o politică de transparentizare a salariilor pe care o aplică în procesul de angajare.
„Deşi nu mai este un subiect nou pentru angajatori şi toţi cunosc directiva şi faptul că nu mai durează mult până când va fi şi implementată, în continuare vedem un procent care nu reuşeşte să treacă de 40% al joburilor care au salariul afişat în anunţul de angajare. Excepţie fac job-urile blue collar, adresate candidaţilor fără studii superioare, unde argumentul salarial este definitoriu. Spre exemplu, dacă pe eJobs.ro aproximativ 4 din 10 joburi postate au salariul publicat, pe iajob.ro, platforma dedicată candidaţilor care nu au studii superioare, numărul creşte la 7 din 10”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs.
La întrebarea despre cum se raportează compania din care fac parte la transparenţa salarială în momentul postării de noi joburi disponibile, o treime au răspuns că publică salariul pentru majoritatea poziţiilor noi, 10% fac acest lucru doar pentru poziţiile entry level, în timp ce 56% nu îl afişează deloc.
Aproape 42% recunosc că se tem de faptul că o astfel de abordare transparentă ar putea genera potenţiale nemulţumiri ale angajaţilor actuali cu privire la diferenţele dintre salariile pe care le primesc şi cele care sunt oferite candidaţilor pentru poziţiile vacante.
Doi din zece angajatori consideră că aceste informaţii trebuie să rămână confidenţiale, iar 15% cred că publicarea salariilor va duce la o gestionare mai anevoioasă a negocierilor salariale cu noii candidaţi. Alte riscuri pe le văd în adoptarea acestei directive sunt legate de costurile administrative ridicate aferente implementării, dar şi faptul că vor fi dezavantajaţi în atragerea candidaţilor pentru că nu oferă salarii competitive.
„Sunt şi angajatori care văd mai degrabă beneficii în implementarea transparentizării pieţei salariilor, principalul fiind creşterea capitalului de încredere în relaţia cu angajaţii şi candidaţii. Alte beneficii menţionate au mai fost reducerea diferenţelor salariale şi promovarea echităţii de gen, precum şi atragerea de talente într-un timp mai scurt. De altfel, inclusiv datele noastre arată că anunţurile cu salariul afişat primesc până la de patru ori mai multe vizualizări şi aplicări decât celelalte”, detaliază Raluca Dumitra.
Un procent de 30% dintre companiile participante la sondaj au spus că nu văd beneficii, ci doar riscuri într-o astfel de măsură. În ciuda acestui fapt, 66% dintre participanţii la sondaj declară că mesajul care are cea mai mare rezonanţă în comunicarea cu potenţialii angajaţi este cel legat de pachetul salarial.
Sondajul a fost realizat în luna septembrie, pe un eşantion de 198 de respondenţi – specialişti în HR, manageri de departament, team leader şi antreprenori. Domeniile din care au venit cele mai multe răspunsuri au fost construcţii, producţie, administrativ / logistică, vânzări, medicină, HR / psihologie, IT, şi banking.