Companii

ElectroIT: Vanzarile pe metru patrat scad inca de anul trecut

ElectroIT: Vanzarile pe metru patrat scad inca de anul trecut

Valoarea pietei de electronice si electrocasnice este estimata la 1,1 miliarde de euro in 2008

18.03.2009, 14:44 136

Vanzarile electroIT au consemnat anul trecut, potrivit companiilor din industrie, cresteri chiar de pana la 60% in primele trei trimestre, dar s-au redus puternic in ultimele trei luni, cand volumele comercializate depaseau de regula cu mult nivelurile anilor anteriori. Piata electronicelor a scazut insa in ultimul trimestru din 2008 cu o medie de 20%, procent ce s-a pastrat si in primele doua luni din 2009.

Chiar daca inghetarea pietei imobiliare si a multor proiecte comerciale pe final de an a intarziat deschiderea a mai mult de 10 noi magazine, pentru toti retailerii la un loc, suprafetele de vanzare ale fiecarei retele au crescut cu cel putin 5.000 de metri patrati.
Suprafata totala de vanzare a celor trei retaileri s-a apreciat cu mai mult de 22.000 de metri patrati, in special magazine de format mare, ajungand la un total de 224.000 de metri patrati.
Cu toate acestea, desi suprafata de vanzare s-a majorat cu 11% in 2008, vanzarile pe metru patrat au inceput sa scada fata de 2007, media coborand cu peste 10 euro pe metru patrat.
Altex, retailerul care a dat de fapt in 2004 tonul expansiunii prin magazine de peste 3.000 de metri patrati, a ajuns anul trecut la o suprafata de vanzare de peste 100.000 mp. "Anul 2008 a insemnat atingerea unei suprafete comerciale de peste 100.000 mp. Compania a continuat strategia standardizarii magazinelor si orientarea spre suprafete de 1.500 de metri patrati pentru reteaua Altex si de 3.500 mp pentru reteaua Media Galaxy", a declarat Edvin Abdulachim, retail manager Altex.
Pentru reteaua de distributie Altex au fost inaugurate 8 magazine, iar pentru Media Galaxy 5 unitati.
Retailerul Domo a avut cea mai agresiva extindere in 2008, inaugurand 14 unitati, care au adus o crestere de 7.000 de metri patrati, pana la un total de 65.000 de metri patrati.
Flamingo a ramas pe ultimul loc la capitolul extindere, cu doar 5.000 de metri patrati in 2009, dar a reusit sa treaca pe locul doi in topul retailerilor electroIT, depasind Domo la capitolul cifra de afaceri in euro.
Vanzarile Flamingo au ajuns, in euro, la 203,4 milioane in 2008, in timp ce Domo a raportat vanzari de 202 milioane de euro in Romania.
Domo nu a cumulat si vanzarile aferente magazinelor Domo din Bulgaria.
Altex nu a raportat inca rezultatele finale pentru 2008, dar, potrivit estimarilor anterioare, bugetul presupunea o cifra de afaceri de 350 de milioane de euro.
Altex a fost si anul trecut reteaua cu cele mai mari vanzari pe metru patrat, cu 3.500 de euro, urmat de Flamingo si apoi de Domo. Domo a fost singurul retailer care in 2008 nu a reusit aprecierea vanzarilor pe metru patrat odata cu largirea retelei, acestea reducandu-se cu 220 de euro.
Indicatorii au fost calculati considerand intreaga suprafata comerciala a celor trei retaileri. Pot aparea diferente in cazul raportarii la retelele comerciale de mari dimensiuni precum Media Galaxy si Flanco World sau de dimensiuni medii precum Flamingo sau Altex.
Spre comparatie, reteaua germana MediaMarkt detinuta de grupul Metro avea in 2007 vanzari de peste 7.400 de euro pe metru patrat, potrivit datelor disponibile pe site-ul companiei.
In paralel cu deschiderile de spatii noi si extinderea suprafetelor comerciale, retailerii specializati de electronice au restructurat retelele si au inchis chiar si cate 10 magazine.
Este cazul Flamingo, care in 2008 si-a redus numarul de unitati de la 124 la 114. "Este un numar de magazine pe care il vom scadea in continuare. In 2005 aveam 192, iar acum avem 114. Extinderea suprafetei ar fi fost insa alta daca nu aparea criza. Planurile noastre vorbeau de un total de 65.000 de metri patrati", a spus Dragos Simion, presedintele Flamingo.
Inghetarea pietei imobiliare si amanarea noilor proiecte comerciale au redus extinderea Flamingo in 2008, unele proiecte urmand sa se reporteze in acest an. In afara de acestea Flamingo a anuntat ca renunta la orice alte noi inaugurari de magazine urmand sa continue procesul de lichidare a unitatilor mici, de circa 500 de metri patrati.
Altex a inceput acest proces din primul trimestru al anului trecut, cand reteaua numara 71 de magazine.
"In primul trimestru din 2008 reteaua gestiona 71 de magazine, iar in prezent numara 55. Mentionez ca reteaua se afla in plin proces de restructurare ce presupunea inchiderea magazinelor de mai putin de 500 de metri patrati si orientarea spre magazinele cu suprafata comerciala cuprinsa intre 1.000 si 2.000 mp", a spus Abdulachim.
Desi au raportat afaceri in crestere la nivelul anului 2008, vanzarile din primele doua luni ale anului indica o scadere importanta a pietei de electronice si electrocasnice, in timp ce bugetele principalilor jucatori in acest an sunt revizuite trimestrial, in functie de evolutia pietei.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO