Companii

Elisabeta Moraru, country manager Google România: Apariţia companiilor de tip Unicorn şi formarea unei clase de mijloc active vor contribui la accelerarea creşterii economice

Cum arată estimările pentru economie şi pentru politicile fiscal-bugetare în 2022, un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

09.12.2021, 00:06 484

Economia românească are un potenţial uriaş de creştere, care poate fi susţinut de o absorbţie bună a fondurilor europene, precum şi de investiţiile în educaţie, infrastructură şi digitizare.

Apariţia companiilor de tip unicorn şi formarea unei clase de mijloc active vor contribui la accelerarea acestei creşteri. Provocările vin în principal din migrarea accentuată a forţei de muncă şi din nivelul încă redus al exporturilor.

Digitalizarea este una dintre cele mai importante oportunităţi şi provocări ale perioadei următoare. România este pe ultimul loc în UE din punctul de vedere al componenţelor digitale, potrivit celui mai recent raport DESI (Indexul Economiei şi Societăţii Digitale la nivel european), iar o creştere a acestui grad de competenţă digitală în societatea românească poate duce domeniul IT&C din România la un procent mai mare decât cel de 7% cât este în prezent.

În ultimii ani, am creat programe prin care am oferit training gratuit în zona de competenţe digitale, la care au participat peste 300.000 de studenţi şi antreprenori. Creşterea competenţelor digitale este o oportunitate foarte mare pentru crearea de joburi noi, de companii care pot susţine un procent mai mare de export de produse şi servicii.   

Una dintre zonele cele mai influenţate de perioada aceasta pandemică a fost retailul. Felul în care achiziţionăm produse se schimbă considerabil, cu tendinţa de orientare către online, iar studiile arată că obiceiurile de cumpărare în mediul virtual se vor menţine pe termen lung.

Potrivit studiului Google „Smart Shopper” (Cint, 2021/Kantar 2020Ă2019), în 2021 majoritatea consumatorilor români au cumpărat mai mult online. Cele mai mari creşteri ale achiziţiilor online le-am văzut în zonele casa&grădina şi îmbrăcăminte/încălţăminte (fashion), în special la categoria de vârstă 35Ă. Mai mult, achiziţia omnichannel (atât de la magazine online, cât şi offline) a fost influenţată de posibilitatea de a primi produsele livrate acasă, plata fiind fără numerar (iar shoppingul – n.red.), aproape fără contact fizic.

O altă tendinţă observată este utilizarea mobilului din ce în ce mai mult, atât în faza de cercetare, cât şi de achiziţie a produselor şi serviciilor.

De asemenea, se remarcă preferinţa cumpărătorilor pentru produse disponibile în stoc, (decizia fiind influenţată şi de – n.red.) viteza de livrare şi de preţ. 

În 2022, aceste trenduri vor crea companiilor nevoia de a se adapta audienţelor şi de a inova în interacţiunile cu clienţii pe întreg parcursul călătoriei de achiziţie: afişare electronică la raft, cabine de probă inteligente, utilizare de AI pe parcursul achiziţionării şi plăţii, plată biometrică, livrare personalizată. Urmărim cu mult interes dezvoltarea din zona de servicii personalizate de tip consultanţă medicală online, cosmetice (testare virtuală de produse) sau zone similare. 

O altă oportunitate de dezvoltare este zona de tech. Companiile din România cunosc o perioadă foarte bună, numărul start-up-urilor este în creştere, cu o preferinţă pentru zonele de SAAS, fintech, securitate cibernetică, dezvoltare de jocuri şi aplicaţii cu o audienţă globală. Baza de dezvoltare este dată de talentul local, cu competenţe tehnice, acces la broadband şi un număr mare de antreprenori cu experienţă în companii multinaţionale.

Momentum-ul este susţinut de un număr de peste 60 de start-up-uri care au primit finanţare de peste 30 mil. dolari în 2020, ceea ce reprezintă o creştere cu 6% a bugetului total de investiţii şi cu 51% a tranzacţiilor (ca număr – n.red.) comparativ cu anul anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO