Energie

Cât încasează anual statul din vânzarea de benzină şi motorină: 3,5 mld. €

Cât încasează anual statul din vânzarea de benzină şi motorină: 3,5 mld. €

Autor: Roxana Petrescu

18.01.2011, 12:33 926

Cea mai importantă taxă colectată din preţulcarbu ranţilor este acciza care variază în funcţie de tipul decombustibil între 25 şi 30% din preţul final. La aceasta se adaugăşi alte taxe precum TVA şi din centul pe litru, taxă intro dusăpentru a acoperi datoriile fostei Companii Naţionale a Petrolului.Restul banilor merg în conturile companiilor petroliere caretrebuie prin această sumă să-şi acopere diferite cheltuieli, dar săşi obţină o anumită marjă de profit.

În contextulîn care începutul de an a fost marcat de proteste în benzinării dincauza preţurilor mari la carburanţi, dar şi de mai multe declaraţiipolitice venite din partea celor mai importanţi oameni din stat,cifrele arată că de fapt una dintre pârghiile care ar putea aduceieftinirile cerute de consumatori stă chiar în mâinile statului.Specialiştii din piaţă spuneau recent că singurul lucru pe care îlpoate face statul este reducerea TVA, a doua cea mai mare lanivelul UE, cotaţiile internaţionale la produsele petroliere fiindindependente de voinţa guvernului Boc.

Statul român colectează jumătate din valoarea vânzărilorde benzină şi motorină, adică aproximativ 3,5 miliarde de euro în2010, echivalentul a 9% din venituri, pornind de la estimărileprivind cantităţile de carburanţi vândute pe piaţalocală.

Zilnic în România se vinde benzină şi motorinăîn valoare de circa 20 de milioane de euro.

Potrivit companiilor petroliere, circajumătate din preţul plătit de români la pompă este colectat destatul român prin intermediul accizelor, TVAului sau prin taxeprecum cea de un cent pe litru aplicată pentru recuperarea unordatorii istorice ale fostei Companii Române dePetrol.

Declaraţiile petroliştilor sunt confirmate şide statisticile europene potrivit cărora pe data de 10.01.2011 unlitru de benzină costa în medie în România 1,17 euro, din carepreţul fără taxe, adică ceea ce intră în conturile companiilorpetroliere era de 0,58 euro. Restul, care reprezintă circa 50%,este nivelul taxelor directe sau indirecte pe care companiile deprofil le plătesc către statul român.

La fel stau lucrurile şi la motorină undeponderea taxelor, conform statisticilor europene, este de circa46%. Cea mai mare parte a sumelor colectate de stat din vânzarea deproduse petro liere sunt aduse de accize care reprezintă între25-30% din preţul final în funcţie de tipul carburantului.

"Cu mai mulţi ani în urmă, mai era o taxăinclusă în preţul carburanţilor, taxa pe drum, dar aceasta eraaplicată numai pentru anumite domenii, aşa cum este cazulagriculturii. În prezent, taxa pe drum este inclusă în nivelulaccizelor", explică Andrei Chirilescu, specialist în domeniulpetrolier, fost director general adjunct al Lukoil România, altreilea mare jucător din piaţa de profil.

O piaţă de 7 miliarde deeuro

Potrivit informaţiilor din piaţă, în 2009 s-auconsumat pe plan local circa 6 milioane de tone de carburanţi,dintre care o treime erau vânzările de benzină şi două treimireprezenta motorina comercializată.

Anul trecut, piaţa a scăzut conform celor mairecente estimări cu circa 10%, astfel încât consumul de carburanţia ajuns la aproximativ 5,5 milioane de tone. Cum o tonă de benzinăare circa 1.300 de litri, iar una de motorină are circa 1.200 delitri, valoarea pieţei de profil, luând în calcul un preţ mediu de4,4 lei pe litru, a fost de circa 7 miliarde de euro în 2010,jumătate din această sumă intrând în conturile statuluiromân.

Pornind de la această valoare a pieţei,rezultă că zilnic românii alimentează cu benzină şi motorină învaloare de circa 20 de milioane de euro.

În general, în preţul unui litru de benzină,dincolo de accize sau TVA, sume care sunt încasate de statul român,mai sunt incluse costuri precum distribuţia, costurile de operareale reţelelor de benzinării, salariile, adaosuricomerciale.

România se numără printre statele europenecare au cel mai scăzut preţ la carburanţi, asta datorită unui nivelal taxelor mai mic comparativ cu restul ţărilor din bloc, dar şidatorită faptului că în ceea ce priveşte costurile de producţie,România se află sub media europeană.

Infrastructura slabăcostă

Cu toate acestea, deşi este un stat cu rezervede petrol, România are un cost de producţie mai mare decât uneleţări foarte sărace în resurse, aşa cum este cazul Austriei sauBulgariei.

"Sunt mai mulţi factori care duc laînregistrarea acestor diferenţe. Costurile de rafinare sunt maimari pentru că unităţile nu sunt nici la fel de moderne şi nici lafel de mari. Nu ai cum să concurezi la costuri cu rafinării cu ocapacitate de circa 10 milioane de tone anual, aşa cum auaustriecii", spun surse din piaţă.

Mai mult, infrastructura este un alt elementsuplimentar de cost. "Infrastructura slabă este un alt element carese adaugă la costuri pentru că în loc să-mi ia o oră dintr-o parteîn alta cu o cisternă îmi ia cinci ore din cauza drumurilorproaste", mai spun specialiştii din piaţă. De la începutul acestuian, protestele împotriva companiilor petroliere s-au înmulţit,consumatorii fiind afectaţi de creşterile accelerate ale preţurilorla pompă în contextul reducerii puterii de cumpărare. În ultimiidoi ani de criză, preţul în lei la benzină şi motorină a crescut cu72%, respectiv 52%, într-un in terval în care românii au fostafectaţi de con cedieri, tăieri de salarii sau creşteri de taxe.Mai mult, cererea de carburanţi a scăzut, companiile pe trolierecompensând volumele pierdute prin scum pirile aplicate şi puse defiecare dată în le gă tură cu cotaţiile internaţionale la produselepetroliere.

Protestele din benzinării au fost însoţite demai multe declaraţii din partea celor mai puternici oameni din statcare la rândul lor au declarat că nu înţeleg cum se formeazăpreţurile la carburanţi şi că firmele petroliere ar putea fi taxateîn cazul în care profitul din urma acestor scumpiri succesive acrescut accelerat. Dincolo de aceste declaraţii însă,investigaţiile care vizează modul formării preţului la pompădatează din 2005, reprezentanţii Consiliului Concurenţei spunândrecent că nu au nicio dovadă privind unele înţelegeri între mariipetrolişti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO