Energie

Companiile de Utilităţi din Energie critică un proiect de lege aflat pe agenda Guvernului şi cer respectarea independenţei ANRE în stabilirea tarifelor: Solicităm recunoaşterea costurilor realizate de operatorii de distribuţie, conform metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate

Companiile de Utilităţi din Energie critică un proiect...

Autor: Roxana Rosu

15.03.2023, 10:43 205

Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), care  reprezintă cele mai importante grupuri din domeniul energiei electrice şi gazelor naturale, solicită Guvernului să respecte independenţa decizională a ANRE, inclusiv în domeniul preţurilor, criticând un proiect de OUG care, spun companiile, ar pune sub semnul întrebării neutralitatea deciziilor Autorităţii Naţionale de Reglementare a Energiei.

Proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind efectuarea serviciilor de tranzacţionare pe piaţa pentru ziua următoare şi pe piaţa intrazilnică de un unic operator desemnat al pieţei de energie electrică şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 se află pe lista de analiză în şedinţa de Guvern din 15 martie.

În opinia ACUE, acest proiect contravine principiului independenţei ANRE  şi riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României.

Critica Asociaţiei se referă la Articolul 2 (2), inclus în proiectul de OUG, publicat în consultare publică, în data de 13 martie.

Acesta prevede ca ”În perioada 01 aprilie 2023 - 31 martie 2025 tarifele reglementate de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, precum şi tarifele reglementate de transport al energiei electrice şi gazelor naturale se stabilesc de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, conform reglementărilor în vigoare. Începând cu data de 1 aprilie 2023 tarifele reglementate se aprobă luând în considerare exclusiv rata anuală a inflaţiei şi acoperirea costurilor suplimentare aferente consumului propriu tehnologic, respectiv consumului tehnologic, care se capitalizează.”

În acest context, Federaţia cere Guvernului să recunoască costurilor realizate de operatorii de distribuţie, conform metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate.

Potrivit ACUE, conform legislaţiei europene şi naţionale, autorităţile de reglementare trebuie să fie independente atât de interesele industriei, cât şi de guvern. Astfel, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) este autoritate administrativă autonomă, sub control parlamentar, independentă decizional, organizatoric şi funcţional.

De asemenea, operatorii de distribuţie desfăşoară o activitate reglementată. Metodologia de determinare a tarifelor implică obligativitatea asigurării viabilităţii financiare a societăţilor de distribuţie.

„Pentru a depăşi provocările tranziţiei energetice şi securităţii aprovizionării, respectarea cadrului de tarifare este o conditie sine qua non pentru asigurarea necesarului de investiţii. Preocuparea statului român trebuie să se orienteze spre modele de remunerare şi de stimulare eficiente şi orientate spre viitor pentru a permite transformarea reţelei şi tranziţia energetică. Pe sens invers, de această dată, statul român propune soluţii care vor duce implicit la blocarea şi întârzierea investiţiilor în sectorul de distribuţie.”  arată Daniela Dărăban, Directorul Executiv al ACUE.

Companiile membre ale asociaţiei spun că, în contextul crizei energetice, în anul 2022, operatorii de distribuţie au depus eforturi pentru a asigura lichidităţile necesare derulării programelor de investiţii şi mentenanţă, pentru optima funcţionare a reţelelor. Investiţiile s-au ridicat la aprox. 2 mld. lei în distribuţia de energie electrică şi aprox. 1 mld. lei în distribuţia de gaze naturale, conform datelor centralizate la nivelul Federaţiei ACUE, pentru anul 2022.

Operatorii de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale au investit, în total, 10,5 mld lei în perioada 2018-2021, conform datelor publicate de ANRE.

”Pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare şi a se menţine în tendinţele de evoluţie la nivel european, precum şi în line cu legislaţia naţională (ex. “gratuitatea” racordărilor şi extinderilor de reţele), operatorii de distribuţie au suplimentat deja bugetele de investiţii pentru modernizarea şi extinderea reţelelor, racordarea clienţilor noi, integrarea surselor de energie regenerabilă în creştere, adaptarea reţelelor de distribuţie la standardele „H2 ready”, integrarea electromobilităţii, digitalizarea şi securizarea sistemelor de distribuţie”, se precizează în comunicatul Federaţiei.

În acest context, companiile de distribuţie spun că trebuie să beneficieze de un cadru de reglementare coerent şi aliniat cu aşteptările şi cerinţele clienţilor, din ce în ce mai mult interesaţi şi încurajaţi pentru adoptarea unor soluţii energetice eficiente (ex. prosumatori, contorizare inteligentă), nerealizabile în lipsa unor reglementări care să respecte acest obiectiv comun.

”Fără un cadru de reglementare predictibil, transparent şi corect, România riscă să se confrunte cu provocări majore ale reţelelor de distribuţie de energie”, se mai precizează în comunicatul ACUE.

Asociaţia are 23 de membri, printre care se numără grupuri importante din domeniul energiei electrice şi gazelor naturale, cu un număr total de 22.500 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri anuală de peste 5,5 miliarde de Euro.