Energie

Cum s-au schimbat benzinăriile din România de-a lungul timpului. GALERIE FOTO

Cum s-au schimbat benzinăriile din România de-a lungul timpului. GALERIE FOTO

Comparaţie între benzinăriile din 1962 şi 2014. Sursă foto benzinării PECO: colecţia Florian Ciobanu, www.reclamevechi.ro

Autor: Alexandru Matei

26.04.2014, 00:00 3187

În România există în prezent aproape 2.000 de benzinării, majoritatea aliniate la standarde internationale în ceea ce priveşte design-ul. Dacă aruncăm o privire în urmă, la o benzinărie PECO din 1962, cea mai importantă schimbare, pe lângă suprafaţă şi aspect, este transformarea benzinăriilor în adevărate supermarketuri.

De fapt, benzinăriile care funcţionează în România pot fi consi¬derate cea mai extinsă reţea de retail, ale cărei vânzări sunt comparabile cu cele bifate anul trecut de Real, spre exemplu, jucător cu 24 de hipermarketuri şi afaceri de 650 mil. euro. Produsele non-oil comercializate în cadrul benzinăriilor au fost anul trecut o piaţă de peste 600 milioane de euro, potrivit calculelor ZF făcute pe baza informaţiilor trimise de companiile petroliere.
„În general, în benzinării procentul vânzărilor de produse non-oil este între 10 şi 20%. Această pondere diferă de la o staţie la alta, în funcţie de amplasarea ei, în zona urbană sau de tranzit, dar şi de volumele de carburant vândute“, spun reprezentanţii Rompetrol, al doilea cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală.

Dacă benzinăriile încasează anual circa 600 mil. euro doar din produsele non-oil, vânzările de carburanţi din România s-au ridicat anul trecut la aproximativ 9,5 miliarde de euro.

Cum arată harta benzinăriilor din Bucureşti acum comparativ cu 1962 (click pe poză)

Dacă se ia în calcul o pondere a consumului de motorină de circa 70% în totalul vânzărilor de carburanţi, rezultă că anul trecut România a consumat circa 7,3-7,4 miliarde de litri de benzină şi motorină. Ţinând cont de faptul că în 2013, în medie, preţul unui litru de benzină sau de motorină a fost de circa 1,3 euro, rezultă că românii au consumat carburanţi în valoare de circa 9,5 miliarde de euro.

„Clienţii persoane fizice optează din ce în ce mai des pentru achiziţii de combustibili în sumă fixă, de multe ori 50 de lei. Transportatorii sau firmele cu flote analizează cu atenţie fiecare element al structurii de cost“, explică reprezentanţii MOL România.

În luna martie, OMV Petrom deţinea în România 546 staţii de distribuţie, dintre care 389 Petrom şi 157 OMV, Rompetrol Group controla 747 staţii, atât sub nume propriu, cât şi staţii Partener, Express sau unităţi Fill & Go, Mol România ajunsese la 147 de staţii, Lukoil avea o reţea de 301 staţii, grupul Eni (Agip) deţinea 40 de staţii, Oscar Downstream (cu reţeaua Diesel Point Access) avea 20 de puncte de alimentare, iar un alt nou intrat pe piaţă, Socar, ajunsese la o reţea de 27 de staţii. În ciuda stagnării pieţei de combustibili, atât marii jucători, cât şi cei nou intraţi, precum Socar sau NIS, deschid benzinării pe bandă rulantă. Investiţia medie într-o benzinărie este de circa 1 milion de euro.

Petrom deţine controlul în Bucuresti, cu 60 de unităţi, urmat fiind de ruşii de la Lukoil care au 30 de benzinării. Constanţa şi Prahova, judeţele cu cele mai multe benzinării după Bucureşti, sunt controlate de Rompetrol.

Sursă fotografi PECO: Colectia personală Florian Ciobanu, www.reclamevechi.ro

AFACERI DE LA ZERO