Energie

Furnizorii de energie: Se distruge piaţa de energie prin OUG 119 şi modificările aduse proiectului de lege în Senat

Furnizorii de energie: Se distruge piaţa de energie prin...

Autor: Dorin Oancea

03.10.2022, 12:37 825

Modificările aduse actelor normative privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, aprobate de către Senat, vor crea disfuncţionalităţi aproape insurmontabile în activitatea operatorilor din sectorul energetic şi poate distruge funcţionarea pieţei, potrivit Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România - AFEER, ce reuneşte 37 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale.

”Situaţia în piaţa energiei va fi una dramatică, dacă nu va exista o transparenţă şi o consultare reală a participanţilor la aceasta, in special prin vocea asociaţiilor de profil, la dezbaterile din cadrul Comisiilor de specialitate din Camera Deputaţilor, respectiv o clarificare şi modificare a unor prevederi legale”, afirmă Laurenţiu Urluescu, Preşedinte AFEER.

Asociaţia spune că sunt necesare măsuri de sprijin pentru o serie de consumatori, care au reală nevoie.

„Este bine că se acordă sprijin consumatorilor vulnerabili, spitalelor, instituţiilor de învăţământ, de cultură, bisericilor, înţelegem demersul senatorilor în acest sens. Nu este însă clar modul de aplicare a acestor măsuri. Furnizorii au nevoie de timp pentru a se pregăti şi a aplica noile prevederi, dar, mai ales, este necesar să li se pună la dispoziţie o serie de date care sa le permită aplicarea noilor prevederi, cum ar fi lista familiilor cu trei sau mai mulţi copii, beneficiare ale plafonării”.

De asemenea, este necesar ca autorităţile statului să pună la dispoziţia furnizorilor date legate de activitatea companiilor, spune AFEER, care oferă exemplul farmaciilor.

„Cele mai multe dintre acestea funcţionează în spaţii închiriate de la persoane fizice sau juridice. În portofoliul furnizorilor un astfel de loc de consum nu apare că este farmacie! Şi exemplele pot continua. Doar o instituţie a statului poate afla sau poate să aibă acces la aceste informaţii şi este absolut necesar să le pună la dispoziţia furnizorilor, pentru ca furnizorii să poată respecta legea şi să emită o factură corespunzătoare unui astfel de consumator!”.

AFEER invocă şi efectelor altor măsuri, cum ar fi prevederea conform căreia furnizorii care au în portofoliu cel puţin 100.000 de clienţi şi un consum de cel puţin 500 GWh în anul 2021 sunt obligaţi să cumpere 70% din necesarul de energie prin contracte bilaterale pe minim 3 ani. Ca să respecte legea, furnizorii vor fi nevoiţi să achiziţioneze energia intr-un moment cu preţuri record.

„Practic, prin această prevedere legislativă, autorităţile” îngheaţă” pentru 3 ani preţurile uriaşe din prezent! Preţul pe piaţă poate să scadă în perioada următoare, însă în contractele încheiate pe 3 ani, va rămâne fixat preţul record. Şi aceasta în condiţiile în care autorităţile statului nu recunosc decât un preţ mediu de 1.300 lei/MWh, potrivit OUG 119/2022”.

Furnizorii sunt obligaţi să cumpere energie pentru portofoliul de clienţi din anul 2021, în condiţiile în care orice client, casnic sau industrial, se poate muta la alt furnizor în 21 de zile.

O altă prevedere se referă la obligativitatea producătorilor de a vinde 70% din energia electrică produsă doar prin contracte bilaterale negociate direct, adică în afara pieţelor centralizate, cu cantităţi si preturi complet netransparente; cum legislaţia nu detaliază, înseamnă că toţi producătorii – mari si mici ba chiar şi prosumatorii sunt obligaţi să vândă 70% din energia produsă către furnizori, distribuitori, Transelectrica şi marilor consumatori.

„Totuşi, pentru sistemul energetic naţional (SEN), poate cea mai gravă prevedere este cea referitoare la supra-impozitare sau, aşa cum este definită în OUG 119/2022, ”contribuţie la Fondul de Tranziţie Energetică”. Această suprataxă de 98% lasă, practic, operatorii care desfăşoară activităţi de tranzactionare, o dată în plus, fără bani! Un procent de doar 2% din diferenţa între preţul cu care se achiziţionează energia electrică sau gazele naturale şi cel cu care se vinde nu acoperă costurile. Mai ales atunci când energia electrică sau gazele naturale sunt importate. Numai costurile financiare si cu rezervarea de capacitate de import depăşesc acest procent, fără a adăuga şi alte costuri pe care le au importatorii! În aceste condiţii este greu de presupus că se va mai importa. Iar aceasta in situaţia in care, de câţiva ani, România este importator net atât de energie electrică, cât şi de gaze naturale. Fără aceste importuri, mai ales în perioada de iarnă, întregul sistem energetic va avea de suferit. Sau vor avea de suferit consumatorii, pentru că nu vor fi suficiente gaze naturale sau energie electrică pentru toată lumea, aşa că unii vor fi obligaţi să isi reducă consumul sau să închidă”, mai susţine AFEER.

Asociaţia spune că aspectele semnalate şi propunerile făcute nu au fost luate în considerare la Senat.

„Nutrim speranţa că la dezbaterile de la Camera Deputaţilor vom fi trataţi ca un partener de dialog real şi că propunerile noastre vor fi luate în considerare pentru că ele vin din experienţa si dorinţa furnizorilor de a avea o reglementare clară si uşor aplicabilă, pentru a se evita neclarităţile, confuziile si in final a se evita un haos pe piaţa de energie”.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO