Energie

Italienii de la Enel spun adio pieţei din România într-un exit fulger. Iese un grup global cu o forţă de 140 mld. euro, intră în scenă grecii de la PPC cu un business de 5,7 mld. euro când România are nevoie de investiţii masive în energie. Cine sunt grecii de la PPC care au devenit un jucător cheie în energia României

Italienii de la Enel spun adio pieţei din România...

Autor: Roxana Petrescu

10.03.2023, 00:08 6951

Italienii de la Enel s-au mişcat cu o precizie chirurgicală în legătură cu exit-ul lor din România, în circa trei luni de la anunţul oficial fiind parafată predarea businessului către grecii de la PPC, conduşi chiar de fostul şef al Enel de aici. România pierde unul dintre cei mai mari jucători globali din energie într-un moment în care investiţiile sunt mai necesare ca niciodată.

Prezenţi din 2005, italienii de la Enel au devenit una dintre cele mai importante grupuri din energia României cu 3 mi­lioane de consumatori, un business de 1,6 miliarde de euro şi cu un  portofoliu de producţie de energie verde de 500 MW.

Enel este unul dintre cele mai mari grupuri globale din energie, un business de 140 de miliarde de euro, care va investi 37 de miliarde de euro în şase pieţe cheie: Italia, Spania, SUA, Brazilia, Chile şi Columbia.

În locul lor vin grecii de la PPC, cu o putere de investiţii mult mai redusă într-un moment în care România are nevoie de fonduri masive în reţelele de energie, dar şi pe zona de producţie. Grecii de la PPC sunt un business de 5,7 miliarde de euro în 2021, pe pierderi, care în 2022 doar s-au adâncit. PPC este un business energetic integrat pe verticală, cu un portofoliu de producţie de energie de circa 10,4 GW, jumătate din capacitatea totală instalată a Greciei, şi cu 5,8 milioane de clienţi.

Spre comparaţie, Enel în România are venituri de 1,6 miliarde de euro. „Suntem mândri de rezultatele obţinute în România de la intrarea în ţară în 2005 şi apreciem munca susţinută şi devo­tamentul colegilor noştri, care ne-au permis să devenim unul dintre cei mai importanţi jucători integraţi în domeniul energiei în România. Suntem încrezători că un grup internaţional important precum PPC va continua această poveste de succes“, a declarat Francesco Starace, CEO şi director general al grupului Enel. Acordul prevede plata de către PPC a unei sume totale de aproximativ 1,26 mi­liarde de euro, ceea ce evaluează societăţile vândute la circa 1,9 miliarde de euro (100% din acţiuni).

„Finalizarea tranzacţiei, aşteptată în trimestrul al treilea al acestui an, este supusă unor condiţii întâlnite în mod obişnuit în acest tip de acorduri, inclusiv permisiunea autorităţilor antitrust competente.“ În ultimii ani, România a pierdut investitori extrem de puternici din energie printre care se numără cehii de la CEZ sau americanii de la ExxonMobil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO