Energie

Noua eră a economiei. Prea mult petrol. Zdruncinată de coronacriză, industria petrolieră a ajuns să trăiască cel mai negru coşmar: vânzătorul să plătească cumpărătorul

Dumitru Miron, profesor universitar la ASE: Efectele prăbuşirii petrolului se vor simţi şi la noi. România este o economie de subcontractare, secundară, vor veni aceste valuri şi la noi, dar puţin mai târziu.

Dumitru Miron, profesor universitar la ASE: Efectele prăbuşirii petrolului se vor simţi şi la noi. România este o economie de subcontractare, secundară, vor veni aceste valuri şi la noi, dar puţin mai târziu.

Autor: Tibi Oprea , Liviu Popescu

22.04.2020, 00:08 2850

♦ 20 aprilie 2020, prima zi din istoria pieţelor financiare când preţul petrolului a atins o valoare negativă, adică contractele cu livrare în luna mai s-au tranzacţionat la -37,6 dolari pe baril ♦ Cu alte cuvinte, deţinătorii acestor contracte au fost dispuşi să plătească pentru a scăpa de livrarea fizică a petrolului la scadenţă.

Coronacriza a făcut ca im­posibilul să devină po­si­bil. Ceea ce în urmă cu câ­te­va luni părea un scenariu SF, pe care nu îl lua în calcul nici măcar cel mai pesimist analist, a de­venit realitate pe 20 aprilie 2020 în SUA, cea mai mare economie la nivel mondial.

Zdruncinată de criza coronaviru­su­lui, industria petrolieră a ajuns să tră­iască cel mai negru coşmar: vânzătorul - ra­fi­nă­rii, companii petroliere - plăteşte cum­părătorul pentru a achiziţiona pe­trol. Este pentru prima oară în istorie când piaţa petrolului se confruntă cu un astfel de scenariu şi la o scară atât de largă.

Ca urmare a măsurilor extraor­di­na­re de carantină, impuse de autorităţi la nivel mondial, cererea de produse pe­tro­liere s-a prăbuşit, astfel că zeci de tan­curi petroliere plutesc în derivă pe ma­re pentru că depozitele aproape au ajuns la saturaţie şi nu mai au unde să-şi descarce marfa.

Ceea ce s-a întâmplat pe 20 aprilie 2020 în piaţa petrolului va rămâne în istoria pieţelor financiare şi în manuale­le de economie drept prima oară când preţul petrolului a atins o valoa­re negativă.

Adică, contractele de livrare West Texas Intermediate (WTI) cu scadenţa în mai 2020 s-au tranzacţionat la minus 37 de dolari pe baril. Iar minusul nu este o eroare de redactare.

Cu alte cuvinte, deţinătorii acestor con­tracte, respectiv companii petro­lie­re, rafinării, au fost dispuşi să plătească in­vestitorilor pentru a scăpa de livrarea fizică a petrolului la scadenţă.

„Negativul este rezultatul faptului că producţia este peste cerere. Ca să nu oprească producţia, producătorii vând mai ieftin sau chiar negativ, dintr-o do­rinţă de continuitate, chiar şi în privinţa con­tractelor cu partenerii relevanţi. Opri­rea producţiei ar înseamna costuri mai mari de redeschidere a acesteia de­cât vânzarea în pierdere“, spune Dumitru Miron, profesor universitar la Aca­demia de Studii Economice, pentru ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO