♦ ZF continuă azi rubrica „Reportaje industriale“, în care prezintă informaţii despre cele mai mari fabrici din România şi interviuri cu oamenii cheie din companii ♦ Electroplast din Bistriţa, unul dintre cei mai mari producători locali de cabluri electrice, plănuieşte să îşi tripleze producţia până în 2028, vizând investiţii strategice în infrastructura din România ♦ Evoluţia recentă a fost susţinută de o mai bună echilibrare a mixului de clienţi şi produse vândute, cât şi de deblocarea proiectelor de infrastructură feroviară finanţate prin PNRR ♦ Anul acesta, Electroplast estimează creşteri de 21% pe cifra de afaceri şi 71% pe profit, iar pe viitor se uită inclusiv la extinderea în afara ţării.
Zgomotul constant al maşinilor de producţie, mirosul metalului prelucrat şi ritmul alert al muncitorilor conturează o imagine a unei industrii în plină mişcare în interiorul fabricii Electroplast din judeţul Bistriţa-Năsăud. În halele de producţie, cablurile nu reprezintă un simplu produs care va pleca în scurt timp către cumpărători, ci o verigă esenţială în marile proiecte de infrastructură ale României.
De la autostrăzi până la căi ferate şi sectorul energetic, compania livrează soluţii într-un mediu politico-economic provocator, spun reprezentanţii Electroplast, adăugând că doar viziunea pe termen lung şi investiţiile recurente pot asigura succesul.
Într-o piaţă tot mai competitivă, Electroplast – unul dintre principalii producători români de cabluri electrice din cupru şi aluminiu de joasă tensiune, cu expertiză de peste 30 de ani – se distinge printr-o strategie bine definită, bazată pe investiţii constante şi dezvoltare sustenabilă. Cifra de afaceri a companiei este prognozată să crească cu 21% în acest an, cu mult peste media estimată a industriei, respectiv 6-7%. Profitul net este estimat să crească cu 71% în 2025. Ce vizează însă acest sens firma?
„Mizăm pe mai multe lucruri când vorbim de această creştere. În primul rând, vorbim de o maximizare a vânzărilor pe fiecare dintre canalele noastre de distribuţie. În al doilea rând, o parte importantă a planului de investiţii se consumă anul acesta. Multe dintre echipamente vor fi puse în funcţiune în T3. Vine apoi şi partea de investiţii finanţate prin PNRR. Ne aşteptăm ca ele să continue şi anul acesta, cu precădere în segmentul feroviar“, spune Dan Burian, CEO-ul companiei.
Compania are în dotare peste 30 de echipamente şi linii producţie specifice activităţii sale.
Fabrica Electroplast se află în Bistriţa, are o capacitate de 5.500 tone de cabluri pe an, cu o suprafaţă de producţie de aproximativ 13.000 m2, localizată pe un teren de 23.500 m2.
Compania are în dotare peste 30 de echipamente şi linii producţie specifice activităţii sale şi portofoliu cu circa 3.600 de tipodimensiuni de cabluri necesare în domenii-cheie, precum feroviar, construcţii civile şi industriale, energetic, instalaţii, telecomunicaţii, minerit şi industrie.
Focus pe tehnologie şi sustenabilitate
Un alt aspect esenţial al strategiei companiei este investiţia continuă în tehnologie şi inovaţie. Electroplast a modernizat recent linii de producţie şi a introdus soluţii tehnologice avansate care permit îmbunătăţirea semnificativă a eficienţei operaţionale. Pe de altă parte, planul pe cinci ani al companiei prevede nu mai puţin decât triplarea volumului de producţie.
„Este un efect al finalizării planului de investiţii pe care noi l-am împărţit în patru faze. Faza zero este deja consumată, fazele 1 şi 2 se consumă anul acesta, le închidem în T3. Urmează ultima fază pe care o vedem în 2027 şi cu care închidem acest plan de investiţii, la capătul căruia vedem o triplare a volumului în 2028“, continuă CEO-ul.
De asemenea, compania îşi concentrează eforturile asupra sustenabilităţii, un aspect esenţial în contextul cerinţelor pieţei globale, aliniindu-se astfel cerinţelor din Uniunea Europeană şi reglementărilor din industria cablurilor.
„Pe lângă măsurile pe care le implementăm pentru reducerea de consum energetic, centrale electro/fotovoltaice, iluminat led, deci pe lângă ceea ce facem pentru a reduce amprenta de carbon, avem inclusiv un plan care urmează să fie anunţat. Suntem probabil prima entitate din grup care ar putea ajunge la net zero, targetul fiind până în 2030“, adaugă Olimpia Miclăuş, CFO.
În 2023, Electroplast a fost cumpărat de către holdingul de materiale de construcţii Roca Industry, într-o tranzacţie de 46 de milioane de lei. Holdingul este listat pe piaţa principală a Bursei de Valori Bucureşti sub simbolul ROC1 şi are o capitalizare de aproximativ 200 de milioane de lei.
Cablurile produse sunt necesare în domeniul feroviar, construcţii, sectorul energetic, telecom, industrie.
Cu ochii în afara ţării: oportunităţi şi riscuri
În iulie 2024, fabrica Electroplast a fost prezentată în faimoasa serie documentară „How It’s Made“, difuzată pe Discovery Channel. Episodul a oferit o perspectivă detaliată asupra etapelor de producţie şi a soluţiilor de ultimă generaţie implementate de Electroplast.
„La nivel informal, feedbackul a fost pozitiv, a fost bun la nivel de imagine, suntem într-un sector de activitate care nu cheltuie foarte mult pe imagine, social media ş.a.m.d. Este un sector cu o activitate destul de opacă“, menţionează CEO-ul.
Pe lângă succesul obţinut pe piaţa internă, Electroplast se pregăteşte pentru o extindere semnificativă în afara ţării.
În prezent, exporturile reprezintă aproximativ 10% din cifra de afaceri, însă compania plănuieşte să ajungă la 30% din venituri provenind din pieţele externe până în 2028.
Electroplast a înregistrat deja progrese în această direcţie, având relaţii comerciale cu parteneri din regiunea fostei Iugoslavii, dar şi cu clienţi din Ungaria, Bulgaria, Italia şi Germania.
Dan Burian, CEO, Electroplast: Ne concentrăm pe creştere organică. Strategia noastră este clară, aprobată în planul pe cinci ani în cadrul Consiliului de Administraţie.
„Ce ne atrage în partea de proximitate este faptul că, fiind parte din fostul bloc estic, standardele legate de cabluri sunt aceleaşi şi nu este nevoie de multe certificări suplimentare“, spune Olimpia Miclăuş.
Însă chiar şi în faţa acestor avantaje, provocările nu lipsesc. Într-un sector industrial unde volatilitatea preţurilor materiei prime poate avea un impact considerabil asupra costurilor de producţie, companiile locale se confruntă cu o gamă largă de incertitudini economice şi comerciale.
Deşi firma a reuşit să menţină o creştere constantă, pe măsură ce investeşte în tehnologie şi extinde operaţiunile, riscurile financiare şi fluctuaţiile pieţei continuă să fie factori cu care trebuie să se adapteze constant. În acest context, succesul companiei depinde în mare măsură de abilitatea sa de a-şi echilibra sursele de venituri şi de a răspunde rapid schimbărilor din industrie.
În altă ordine de idei, o oportunitate poate veni din reconstrucţia Ucrainei, în cazul unui armistiţiu între Kiev şi Kremlin. „În egală măsură suntem şi noi interesaţi. În noiembrie 2023 am participat la un târg de la Varşovia alături de celelalte companii din holding, care a avut ca temă reconstrucţia Ucrainei. Avem contacte pe care sperăm să le putem transforma în parteneriate la momentul respectiv“, mai spune CEO-ul.
Diversificarea şi stabilitatea finanţelor
Un alt factor cheie în succesul Electroplast este diversificarea portofoliului său de clienţi. Cu o structură de vânzări echilibrată între mai multe sectoare, compania poate să răspundă mai eficient fluctuaţiilor din piaţă.
„La noi riscul este însă mult mai împărţit datorită faptului că avem o structură de vânzări împărţită pe mai multe canale de distribuţie, echilibrate între ele. Când un canal merge mai puţin bine, putem să mergem spre altul“, a declarat Dan Burian pentru ZF, subliniind că diversificarea este crucială într-un mediu economic incert, mai ales când factorii externi, cum ar fi preţurile materiilor prime, pot influenţa semnificativ marjele de profit.
În 2024, Electroplast a înregistrat o cifră de afaceri de 167,5 milioane de lei, în creştere cu 7,4% faţă de anul precedent, în timp ce profitul net a urcat de la 0,3 milioane la 1,5 milioane de lei.
EBITDA (câştigurile înainte de dobânzi, taxe depreciere şi amortizare) s-a majorat cu 37% la 10,6 milioane de lei, evoluţia fiind susţinută de o mai bună echilibrare a mixului de clienţi şi produse vândute, dar şi de deblocarea proiectelor de infrastructură feroviară finanţate prin PNRR.
Provocările sectorului şi răspunsul companiei
Chiar şi cu performanţele financiare solide, Electroplast se confruntă cu riscuri legate de volatilitatea preţurilor materiilor prime, un aspect esenţial în sectorul său. Cuprul şi aluminiul sunt două dintre materialele cheie, iar fluctuaţiile preţurilor acestor metale pot influenţa semnificativ costurile de producţie.
„O parte majoritară în structura costurilor vine din materii prime, fie că sunt metale, cupru sau aluminiu, fie că sunt materiale plastice. Atunci, orice evoluţie pe care n-o putem anticipa ne duce într-o volatilitate pe care urmează să o gestionăm“, explică Dan Burian.
Apoi, volatilitatea trebuie gestionată cu atenţie, având în vedere că Electroplast a devenit un jucător important în infrastructura feroviară şi în alte sectoare esenţiale precum construcţiile civile şi industriale. Investiţiile continue în tehnologie şi în extinderea capacităţilor de producţie sunt esenţiale pentru a menţine un avantaj competitiv.
Olimpia Miclăuş, CFO, Electroplast: În cazul în care preţul materiei prime creşte foarte mult, va fi nevoie de mai mult capital circulant ca să îţi poţi plăti furnizorii până încasezi de la clienţi.
În acest sens, Electroplast a anunţat un proiect de investiţii în valoare de peste 9 milioane de euro pentru retehnologizarea fabricii. Planul va include extinderea suprafeţei de producţie şi implementarea unor soluţii inovatoare pentru creşterea eficienţei energetice.
În cadrul proiectului, compania a semnat un contract cu Ministerul Energiei pentru achiziţia a două echipamente de ultimă generaţie, în valoare totală de 10,9 milioane lei (dintre care 4,6 milioane lei reprezintă finanţarea ministerială).
Electroplast scrie într-un comunicat că vrea să îşi consolideze poziţia pe piaţa infrastructurii feroviare prin furnizarea de cabluri pentru proiecte majore de modernizare şi electrificare a reţelei naţionale.
Noile proiecte includ modernizarea liniei feroviare Caransebeş - Timişoara – Arad, Cluj Napoca - Episcopia Bihor, Craiova – Caransebes şi Apata – Caţa. Alte proiecte din portofoliul companiei sunt Arena Naţională, Pasaj Basarab, Spitalul Dăruieşte Viaţă, Metroul Bucureşti, Aeroportul International Cluj, Complex Energetic Oltenia şi altele.
Ce poate schimba pe viitor industria în care activează compania?
„Probabil că ar fi apariţia unor super-conductori. Dacă, până la urmă, cantitatea de curent electric care se poate transmite în momentul de faţă ţine foarte mult de materialul din care este realizat conductorul, precum cuprul sau aluminiul, apariţia unor super-conductori, care să poată conducă mai multă electricitate prin nişte secţiuni mult mai mici de conductori ar fi un factor care ar putea schimba foarte mult piaţa. Poate un aliaj nou, o inovare în zona de material metalic“, răspunde Cosmin Voivod, COO, Electroplast.