Importul de petrol a reprezentat 6% din valoarea totală a importurilor (58 mld. euro) pe care România le-a realizat anul trecut, acesta fiind unul dintre principalele surse de deficit comercial în contextul în care exporturile de petrol sunt aproape inexistente.
În total, prin conductele din România a fost pompat anul trecut petrol străin de 3,5 miliarde de euro, peste 60% din această valoare fiind bifată de un partener străin, Kazahstanul, proprietatul Rompetrol şi al celei mai mari rafinării locale. Prăbuşirea barilului de petrol sub 50 de dolari ar putea înjumătăţi această factură, în contextul în care majoritatea oamenilor din domeniu văd petrolul jucând anul acesta în intervalul 50-60 de dolari. Media anului trecut a fost de aproape 110 dolari pe baril.
„Preţul scăzut al petrolului are impact în economie pe mai multe paliere. În general, o scădere a preţului petrolului generează preţuri mai mici la materii prime, fapt ce atrage după sine costuri reduse pentru business. Acest lucru duce, în ultimă instanţă, la creşterea puterii de cumpărare a consumatorului. Totodată, creşterea puterii de cumpărare are ca efect generarea mai multor locuri de muncă”, crede Farrukh Khan, partener coordonator audit şi servicii de risc din cadrul Deloitte România.