Energie

Ţiriac încearcă piaţa de 10 miliarde de euro a carburanţilor: „Noi mergem invers faţă de petroliştii clasici. Vrem 200 de staţii do-it-yourself“

Ţiriac încearcă piaţa de 10 miliarde de euro a...

Autor: Roxana Petrescu

11.03.2016, 15:40 11442

Ţiriac Energy, pariul făcut de omul de afaceri Ion Ţiriac pe piaţa produselor petroliere din România, un business anual de circa 9-10 miliarde de euro, propune un nou concept de benzinărie, cu care ar vrea să ajungă la 200 de unităţi în următorii 3-5 ani.

În contextul în care marii petrolişti investesc în transformarea benzină­ri­ilor în veritabile centre de servicii, Ţiriac Energy propune un model simplificat. Carburant şi atât într-un concept do-it-yourself.

„Noi considerăm că în România ducem lipsă de benzinării în sensul de puncte de alimentare şi mai credem că benzinăria tradi­ţională, aşa cum este azi întâlnită, este necesară acolo unde chiar ai nevoie de servicii“, a declarat Remus Hîrceagă, CEO al Ţiriac Energy, un business care anul trecut a ajuns la 48,4 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Declaraţiile au fost făcute în cadrul celei de-a cincea ediţii a ZF Power Summit, conferinţa dedicată exclusiv domeniului energetic organizată de Ziarul Financiar.

În România sunt circa 2.000 de benzi­nării, cele mai multe fiind controlate de „careul de aşi“ al pieţei petroliere: Petrom, Rom­petrol, Lukoil şi MOL România. Pe lângă aceste companii care domină comerţul cu benzină şi motorină există şi o pătură de petrolişti independenţi a căror cotă cumu­lată nu depăşeşte 10% din totalul pieţei. Cu acest număr de benzinării, România se află mult în spatele unor state precum Cehia, cu peste 3.750 de staţii, sau Austria, cu 2.640 de puncte de alimentare, în ciuda suprafeţei considerabil mai mari faţă de cele două ţări amintite.

 

Planurile lui Ţiriac

Hîrceagă spune însă că tocmai din numărul mic de benzi­nă­rii rezultă o bună oportunitate de dezvoltare, dar nu în sensul tra­diţional.

„Ne-am propus să aducem ceva nou. În retail este greu să te diferenţiezi, dar cred că noi am găsit calea. Noi mergem invers faţă de sensul de dezvoltare al pieţei. Credem că oamenii dacă vor să-şi facă cumpărăturile în retail sau la un mall, acolo ar trebui să poată şi alimenta. Asta a fost ideea. Vrem să clădim o reţea de puncte de alimentare formată din 200 de puncte în următorii 3-5 ani, de tipul do-it-yourself“, spune Remus Hîrceagă.

Practic, Ţiriac Energy se bazează pe o reţea de unităţi destinate exclusiv alimen­tă­rii cu carburanţi, în timp ce restul companiilor din piaţă merg spre transformarea benzinăriilor în supermarketuri, restaurante, puncte pentru efectuarea plăţilor, achiziţia biletelor la concerte sau chiar trimiterea de colete.

 

Câteva modele similare

Ţiriac Energy nu este prima firmă care aduce pe piaţă un model de staţie care funcţionează exclusiv ca punct de alimentare. Rompetrol are unităţile Rompetrol Expres, dar care sunt amplasate mai ales în zona rurală. Şi Petrom a dezvoltat un astfel de concept. De asemenea, mai sunt companii, cum este cazul Oscar Downstream, care pune la dispoziţia marilor clienţi cisterne de motorină chiar acolo unde clientul îşi desfăşoară activitatea. Diferenţa ar fi de această dată că Ţiriac Energy vizează şi zona urbană, dar şi pe cea rurală, staţiile fiind destinate tuturor categoriilor de consumatori.

„Experienţa este cât se poate de simplă, plăteşti cu un card şi pleci. Sunt trei direcţii strategice. Benzinăriile sunt destinate atât clienţilor de retail, cât şi celor din zona comercială, iar un astfel de punct de alimentare poarte fi amplasat oriunde, poate fi lângă un  Lidl, poate fi lângă un Hornbach sau orice alt retailer. Poate fi şi în parcarea de mall, dar poate fi şi într-un sat. Este un alt model şi credem că vom avea un rol foarte important pe zona aceasta de nişă“, crede Remus Hîrceagă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO