"În România, piaţa vehiculelor electrice ar putea creşte de lanivelul actual de nişă la un nivel situat între 11% şi 30% în 2030,conform anumitor studii", spun specialiştii de la General Electric,unul dintre marii furnizori de aplicaţii industriale la nivelglobal.
Pe de altă parte, specialiştii din piaţă spun că acum în Românianu există maşini electrice, fiind disponibile doar variante hibridecare nu reprezintă nici 0,1%.
Potrivit unor declaraţii recente ale unor oficiali Ford, încinci ani la nivel european gradul de penetrare al maşinilorelectrice ar putea fi de 2-3%, pentru ca în 10 ani să ajungă la 5%.Cu toate acestea, indiciile care anticipează revoluţia electrică nusunt puţine pe plan local.
Astfel, la începutul anului, la nivel guvernamental s-a luatdecizia de constituire a unui aşa-numit grup de lucruinterministerial pentru stabilirea unei strategii de încurajare afabricării automobilului electric în România. Oricât de ciudată arputea părea măsura, ţinând cont mai ales de infrastructura rutierăexistentă în România, unde sunt numai 250 de kilometri deautostradă, cel puţin la nivel de intenţie guvernul Boc a încercatsă transmită un semnal.
Indiciile nu vin însă numai din partea Guvernului. De laproducătorii de anvelope până la vânzătorii de maşini, toţi auînceput să facă pregătiri pentru ceea ce pare a fi inevitabil înceea ce priveşte dezvoltarea industriei auto.
De cealaltă parte, la nivelul producătorilor de petrol şi gazese constată o schimbare strategică de proporţii: intrarea pesegmentul energiei electrice. De altfel, Helmut Langanger, membrual directoratului OMV responsabil pentru activitatea de explorareşi producţie, spunea la începutul acestui an că grupul îşi dezvoltăpartea de gaze şi implicit cea de producţie de energie electricămai ales datorită avansului luat de tehnologiile regenerabile.
"Va creşte numărul de maşini electrice, dar cineva trebuie să lealimenteze. De aceea am început să dezvoltăm proiecte de producerea energiei", spunea reprezentantul OMV la acel moment, în contextulîn care Petrom va finaliza la anul o investiţie de 500 de milioanede euro într-o centrală de 860 MW, mai mare decât un reactor alcentralei nucleare de la Cernavodă.
Infrastructura: bariera de netrecut
"Preconizăm că prezenţa maşinilor pur electrice în UniuneaEuropeană va rămâne la un nivel foarte scăzut în următorii cinciani. Accesul la infrastructura de alimentare acasă, la serviciu şiîn spaţii publice urbane va fi prima barieră în calea dezvoltăriipe scară largă a pieţei maşinilor electrice", spun reprezentanţiiGeneral Electric.
Problema pusă pe tapet de americanii de la General Electric esteidentificată şi de o altă mare companie de profil, grupul francezSchneider Electric.
"Maşinile electrice fac parte din "dilema energiei" la nivelglobal. Răspândirea lor la nivel mondial va pune presiune pereţeaua electrică, care nu a fost creată pentru a se ocupa deaceste autovehicule. Pentru a minimiza impactul şi pentru a integramaşinile electrice în cotidian ca pe ceva obişnuit sunt necesarenoi aptitudini, care să transforme reţeaua electrică actuală în unainteligentă", spune David Nicholl, country president al SchneiderElectric România.
Standarde din 2011
Reţeaua inteligentă este de altfel un concept aflat de mult timppe piaţă şi în linii mari acest tip de infrastructură energeticăeste o reţea care permite un schimb de informaţii în timp realîntre furnizorul de energie şi consumator. Astfel, cel din urmăpoate să-şi diminueze consumul, iar primul poate să taie dincosturi.
Potrivit companiilor de profil, problema este deja în analiză lanivelul tuturor celor 27 de state membre ale Uniunii Europene şicel mai probabil anul viitor ar trebui pus la punct un strandardcomun privind modul în care se va dezvolta infrastructura necesarăpătrunderii pe scară largă a automobilului electric.
"Trei organisme, Comitetul European de Standardizare (CEN),Comitetul European de Standardizare pentru Electrotehnică (CENELEC)şi Institutul European de Standardizare pentru Telecomunicaţii(ETSI) vor elabora un nou standard pentru a se asigura că toatetipurile de maşini electrice, scutere şi biciclete pot fi încărcateîn siguranţă în toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.Acest standard ar trebui să devină oficial în 2011", explicăreprezentanţii General Electric.
Din momentul în care aceste standarde vor fi puse la punct, unadintre întrebările care se ridică este dacă penetrarea pe scarălargă a automobilului electric nu va duce cumva la creştereasubstanţială a consumului de energie, ceea ce ar putea determinacreşterea gradului de poluare. "La nivelul Uniunii Europene,efectele asupra consumului de energie electrică în transportulrutier de persoane ar fi neglijabile până în 2020-2025. Ulterior,efectele ar deveni semnificative, iar cantitatea de combustibileconomisită s-ar putea situa în intervalul de 6% - 20% până în2030. Conform studiilor UE, până în 2030 necesarul de energie dinsectorul de transport rutier ar putea ajunge de la 140.000 la550.000 TJ la nivelul UE (1% - 4% din consumul total deelectricitate prognozat)", cred reprezentanţii GeneralElectric.
Eoliene vs. maşini electrice
Dezvoltarea maşinii electrice vine în contextul în care înprezent cea mai importantă tendinţă în ceea ce priveşte sectorulenergetic este cea a dezvoltării de unităţi de producere aelectricităţii din surse neconvenţionale. Specialiştii spun cădezvoltarea maşinii electrice ar putea fi chiar de bun augur ţinândcont că energia regenerabilă, aşa cum este cazul energiei eoliene,este foarte instabilă, unităţile de acest tip funcţionând doar cândbate vântul.
"În cazul parcurilor eoliene este o chestiune de stocare aenergiei. Vântul este o formă intermitentă de producere a energiei,prin urmare trebuie să captăm energia produsă şi să o punem ladispoziţie atunci când este nevoie. De fapt, vehiculele electricepot contribui la dezvoltarea unei soluţii în acest sens. Atuncicând vehiculele electrice vor deveni o parte consacrată ainfrastructurii, veţi dispune practic de milioane de dispozitivemobile de stocare a energiei", explică reprezentanţii GeneralElectric.
Cu maşina în comerţul cu energie
Mai mult, posesorul unui automobil electric ar putea la rândulsău să devină o parte integrantă a sistemului energetic dacă aravea posibilitatea să vândă mai departe energia neconsumată.
"Dacă se poate găsi o modalitate de a permite consumatorilor sărevândă în reţea energia pe care au stocat-o în maşină atunci cândnu o folosesc imediat, vehiculele electrice ar putea să devinăparte integrantă a reţelei în sine. Cheia acestei soluţii va fisoftware-ul de management şi modelele de afaceri. În prezent existădeja o mare parte a tehnologiei de bază care să permită acestlucru", spun reprezentanţii General Electric.
Toate aceste modificări duc în final la schimbarea în întregimea modului în care sunt gestionate reţelele de electricitate."Aceşti factori declanşatori pun presiune pe reţea, fiind necesarăgestionarea acesteia în timp real. Asta înseamnă că reţeaua trebuietransformată într-una inteligentă, care necesită gestionare în timpreal şi monitorizarea aprovizionărilor descentralizate, comunicareaconsumului în timp real şi trimiterea facturilor pentruconsumatori, incluzând punctele de încărcare pentru autovehiculeleelectrice", au conchis reprezentanţii Schneider Electric.
Cu maşina la priză - Cât durează alimentarea unei maşinielectrice?
- În timpul nopţii acasă sau în timpul zilei, la birou,vehiculele electrice se pot încărca total în 6-8 ore de la o prizădomestică sau de la o staţie specială.
- În timpul opririlor scurte de 1-2 ore destinate cumpărăturilor,pauzelor de prânz sau altele, maşinile electrice se pot încărcarapid în parcare, în centrele comerciale sau pe trotuar.
- Există şi cazuri în care utilizatorul ar trebui să opreascăpentru a încărca, de exemplu în timpul drumurilor lungi sau atuncicând automobilul este folosit intens (taxi, maşinile firmeloretc.). În aceste situaţii, soluţia este o încărcare rapidă de 15-20de minute.
Sursa: Schneider Electric