• Leu / EUR4.7480
  • Leu / GBP5.4269
  • Leu / USD4.1981
Companii

Enrico Perini, Romstal: Firmele romanesti nu inteleg ca strainii acapareaza primele locuri din cauza transparentei

Secțiune susținută de Medlife Logo
Enrico Perini, Romstal: Firmele romanesti nu inteleg ca strainii acapareaza primele locuri din cauza transparentei

Enrico Perini, presedinte si actionar majoritar al Romstal, grup de firme cu afaceri anuale de peste 300 mil. euro, spune ca cea mai buna strategie pentru companie este sa-si consolideze pozitia pe piata locala, dezvoltand concomitent operatiuni si pe pietele din regiune.
"Trebuia sa pornim din timp procesul de extindere, sa intram pe pietele de langa noi. Marimea actuala a companiei nu ne permite sa ne extindem 'foarte global'. Consider Romstal o companie regionala, care in doi-trei ani va ajunge aproape de maximul extinderii posibile pe piata romaneasca", a declarat Perini pentru ZF.
Grupul de firme Romstal activeaza pe mai multe segmente de piata, de la obiecte sanitare si instalatii pana la leasing auto. Prin intermediul companiilor Romstal si Valrom, grupul este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de distributie a echipamentelor termo-hidro-sanitare.
In urma cu trei ani, grupul Romstal a intrat pe piata de profil din Republica Moldova, dupa care s-a extins si in Ucraina. Pana la sfarsitul acestui an, compania cu capital majoritar romaneasca vrea sa isi dezvolte operatiuni si in Bulgaria si in Serbia.
Din cifra de afaceri de 200 de milioane de euro inregistrata de compania Romstal in 2006, 60 de milioane de euro au fost obtinute din operatiunile de peste granita.
La sfarsitul acestui an Perini se asteapta la o cifra de afaceri de 270 de milioane de euro, din care 190 de milioane sa fie obtinute pe piata locala, deci o crestere de 30% a rezultatului obtinut peste granita, de la 60 de milioane de euro la 80 de milioane de euro. Cifra de afaceri pentru anul in curs la nivel de grup este estimata de oficialii Romstal la 430 de milioane de euro, fata de 310 milioane de euro, nivelul atins in 2006.

Moldova, interfata pentru Ucraina si Rusia. "Moldova este o zona de tranzitie spre Ucraina, unde vom putea angaja resursele umane necesare intrarii pe piata Federatiei Ruse. Bariera limbii in cazul unei societati ca a noastra, cu limba nationala romana, este destul de greu de trecut la inceput. Dupa Moldova a urmat Ucraina, urmand ca traseul sa se inchida in Rusia", explica Perini.
La inceputul anului, grupul Romstal, prin compania Valrom, a doua ca pondere in cifra de afaceri dupa Romstal, a inaugurat primul centru de productie de peste granita, in Ucraina, investitia initiala fiind de 3,5 milioane de euro, anul acesta urmand sa fie investite in dezvoltarea fabricii inca 1,5 milioane de euro. Investitia totala este estimata sa atinga nivelul de 10 milioane de euro in urmatorii ani.
Necesitatea deschiderii unui centru de productie in Ucraina este explicata de presedintele grupului prin faptul ca produsele pe care le distribuie au o raza de rentabilitate destul de mica cand este vorba de transport, motiv la care se adauga si presiunea pe pret sau pe rentabilitate datorata taxelor vamale.
Compania romaneasca detine in acest moment 30% din piata de profil din Republica Moldova, potrivit propriilor infomatii, la trei ani de la inaugurarea primului punct de vanzari. Daca intrarea pe pietele din Moldova si Ucraina au drept scop piata rusa, extinderea operatiunilor si in Bulgaria a fost stimulata mai ales de aderarea celor doua state la Uniunea Europeana, unul dintre cele mai importante avantaje fiind libera circulatie a marfurilor intre statele membre.

Modelul romanesc - model regional. "Pietele de peste granita sunt mature, dar cred ca am dezvoltat aici (in Romania, n.r.) un tip de afaceri care poate avea succes peste granita. Altfel spus, ne dorim sa aplicam acelasi tip de afaceri pe aceeasi structura, pe pietele pe care vom intra in viitor", a spus Perini.
Strategia de dezvoltare peste granita a companiei Romstal este bazata atat pe posibilitatea achizitionarii unor companii locale, cat si pe start-up. In Ucraina, Romstal va achizitiona doua-trei spatii, restul urmand sa fie ocupate prin contracte de inchiriere.
"Politica noastra pana acum a fost de a ne construi sau de a cumpara punctele de vanzari. Dupa extindere urmeaza consolidarea si apoi rentabilizarea spatiilor deschise. Mai e de lucru la rentabilitate. Intotdeauna se poate mai bine", spune Perini.
In momentul de fata, reteaua Romstal numara 157 de puncte de vanzare, dintre care 120 in Romania, 19 in Ucraina, 17 in Republica Moldova si unul in Italia. Pana la sfarsitul acestui an, compania intentioneaza sa deschida, la nivel regional, inca 14 filiale si trei noi depozite, la Bucuresti, Bacau si Deva, suma totala investita fiind de circa 50 de milioane de euro. In 2006 Romstal a inaugurat 13 noi centre de desfacere, dintre care sapte in Romania, trei in Ucraina, doua in Republica Moldova si unul in Italia.
Investitiile operate de companie anul trecut s-au ridicat la un nivel de 36 de milioane de euro si au vizat dezvoltarea capacitatilor de depozitare, precum si extinderea retelelor de distributie ale Romstal si Valrom.
Extinderea distribuitorului roman de echipamente termo-hidro-sanitare merge in paralel cu procesul de consolidare a pozitiei pe piata interna.
Romstal este cea mai importanta companie a grupului omonim, care cuprinde companiile Romstal, Valrom Industrie, Valplast Industrie, Belform Prod, Dezim Development, IOS Software Solutions, Center Service Instal, Autoklass Center si City Garden Distribution.

Transparenta te ajuta sa "iei un ban mai ieftin".
Cresterea brusca din ultimii ani a companiei infiintate de Enrico Perini in 1994 trebuie alimentata insa, dupa cum apreciaza el, cu un flux puternic de capital. "Cresti, cresti, dar ai nevoie de capital. Strategia noastra de a fi cat mai transparenti din punct de vedere financiar a inceput sa dea roade. Am fost auditati in mod constant. Dupa patru-cinci ani au inceput sa se vada si rezultatele", spune Perini.
Cand a venit in Romania, in 1992, Perini avea 24 de ani. Atunci era angajat pe partea de servicii de intretinere la o companie care producea calorifere, ce tocmai intrase si pe piata romaneasca. "Cand am venit atunci, voiam sa vedem daca putem vinde ceva. Nu ma credea nimeni ca vreau sa fac afaceri in Romania. Am inceput sa vindem calorifere si sa investim", isi aminteste Perini.
Dupa patru ani, in 1996, Romstal inaugura primul centru de productie si incepea procesul de extindere a retelelor de distributie.
Dupa cum spune Perini, cea mai buna perioada nu a fost cea de la inceputul sau de la mijlocul anilor '90, ci aceasta prin care trece Romania acum. "Atunci cresteai intr-un an de la un milion de euro la doua milioane de euro. Acum poti creste de la 120 de milioane de euro la 240 de milioane de euro", explica presedintele Romstal.
Perini spune insa ca in prezent vizibilitatea financiara mare devine foarte importanta in cazul relatiei companie-banca.
Auditarea financiara constanta scade nivelul de risc luat in calcul de catre banci la acordarea imprumuturilor, ceea ce deschide calea unei negocieri intre cele doua parti. Acest lucru poate insemna pentru debitor o dobanda mai mica sau termene de rambursare mai avantajoase.
"Mai multa transparenta poate insemna ca poti lua un ban mai ieftin. Asta nu inteleg unele firme romanesti, mai putin transparente. Companiile straine au acaparat primele locuri din majoritatea pietelor din cauza transparentei ridicate", a declarat presedintele grupului Romstal.
Actionarii companiei Romstal sunt Enrico Perini, italian cu cetatenie romana, care detine pachetul majoritar de 51% din actiuni, compania Framan SRL, cu sediul in Italia, cu 40% din total, si Ovidiu Henter, care detine 9% din titluri. Enrico Perini a vandut anul trecut compania Romstal Leasing, parte a grupului omonim, catre fondul financiar belgian KBC intr-o tranzactie de 70 mil. euro.

*MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unui business sănătos. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Companii!

Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7480
Diferență: 0,1667
Ieri: 4.7401
Azi: 4.1981
Diferență: 0,313
Ieri: 4.1850
Azi: 5.4269
Diferență: 0,3217
Ieri: 5.4095
Azi: 4.1805
Diferență: 0,2206
Ieri: 4.1713