♦ Branduri gigantice precum Coca-Cola, Ariel şi McDonald’s sunt deja mărci internaţionale, ele nu mai au neapărat o naţionalitate, fiind adoptate, cumpărate şi consumate de oameni de peste tot din lume ♦ Pentru toate celelalte însă, naţionalitatea contează ♦ Întrebarea care se pune însă, într-o lume unde sentimentul naţionalist renaşte, este dacă asta e un lucru bun sau rău pentru business.
Consumatorii locali pun tot mai mare preţ pe ceea ce înseamnă „made in Romania“, iar asta dintr-un naţionalism renăscut, pentru că îşi dau seama că astfel ajută economia autohtonă sau, pur şi simplu, pentru că produsele făcute acasă sunt mai gustoase şi/sau evocă mai bine gustul copilăriei.
„Consumatorii români sunt tot mai atenţi la originea produselor şi la impactul economic al deciziilor lor de cumpărare, deşi tema a fost deturnată de diverse personaje care doar se folosesc de emoţiile generate de un fals patriotism. Părerea mea e că «made in Romania» reprezintă un criteriu care poate influenţa achiziţiile, dar nu este singurul factor determinant“, spune Daniel Donici, cel care alături de soţia sa a fondat brandul de lactate Artesana.