♦ Multinaţionalele din industria alimentară şi a băuturilor, care înregistrează anual câştiguri de miliarde de euro din vânzările din România şi sud-estul Europei, vând pe aceste pieţe produse de o calitate inferioară faţă de cele disponibile în ţările lor de origine.
Companiile mari vând, în medie, produse mai puţin sănătoase în ţările cu venituri mai scăzute comparativ cu cele comercializate în statele cu venituri ridicate, arată a cincea ediţie a raportului Indicelui Global de Acces la Nutriţie, care evaluează 30 dintre cei mai mari producători de alimente şi băuturi din lume.
„Portofoliile cu produse mai sănătoase sunt mai scăzute în ţările cu venituri mici şi mijlocii, subliniind disparităţile în oferta de produse pe pieţele diferite. În general, nivelul produselor alimentare în ţările cu venituri mici şi mijlocii, obţine un scor mult mai mic din perspectiva produselor sănătoase (1.8) comparativ cu ţările cu venituri mari (2.3). La nivel agregat, ponderea produselor „mai puţin sănătoase“ comercializate de industria alimentară şi a băuturilor este mai mare în ţările cu venituri mici şi mijlocii, decât în ţările cu venituri mari“, se arată în raport.
Astfel, cele 30 de companii vând produse mai proaste din punct de vedere nutriţional în ţările sărace decât cele bogate. Printre companiile incluse în index se numără Grupo Bimbo, care a cumpărat Vel Pitar în România, cel mai mare producător de pâine, Danone şi FrieslandCampina, care deţin fabrici de lactate pe plan local, Unilever, PepsiCo, Nestlé, Coca-Cola, Mars, Barilla şi Mondelez, de asemenea, prezente în România.