Companii

Exclusiv ZF: Care sunt cei mai mari cinci exportatori în Marea Britanie. Ce se va întâmpla cu comerţul româno-britanic după Brexit

Exclusiv ZF: Care sunt cei mai mari cinci exportatori în Marea Britanie. Ce se va întâmpla cu comerţul româno-britanic după Brexit

Autor: Dana Ciriperu, Alexandru Zărnoeanu

27.06.2016, 13:47 3915

Ford România, al doilea constructor auto de pe piaţa locală, care controlează uzina de la Craiova este cel mai mare exportator român în Marea Britanie (Regatul Unit şi Irlanda de Nord) în 2015, arată datele INS.

Citiţi gratuit E-Paper cu ediţia specială Ziarul Financiar dedicată Brexit

Top cinci este format exclusiv din companii din industria auto şi a componentelor auto: Ford, Takata-Petri, Automobile Dacia, Sews România şi Draexlmaier.

Marea Britanie se află pe locul cinci în topul destinaţiilor de export pentru bunurile produse în România, cu un total al exporturilor de aproape 2,4 mld. euro în 2015 fiind depăşită de Germania, Italia, Franţa şi Ungaria.

Marea Britanie are o pondere de 4,4% în totalul exporturilor după ce anul trecut livrările s-au majorat cu 10%. Principalele produse fabricate în România care ajung în Marea Britanie sunt maşini, aparate şi echipamente electrice şi componente ale acestora, articole şi accesorii de îmbrăcăminte şi automobile.

Dumitru Miron, profesor la Academia de Studii Economice, este de părere că decizia britanicilor de a ieşi din Uniunea Europeană nu va avea un impact puternic asupra ţării noastre datorită ponderii reduse a schimburilor comerciale cu Marea Britanie în comerţul exterior al României.

„Rezultatul votului din Marea Britanie nu are semnificaţii fundamentale pentru România deoarece relaţiile comerciale bilaterale nu sunt consistente. Exporturile româneşti către Regatul Unit ar putea suferi doar din cauza nemenţinerii competitivităţii acestora.” , a declarat profesorul Dumitru Miron pentru ZF.

În anul 2015,volumul schimburilor comerciale dintre România şi Marea Britanie a atins maximul istoric de 3,95 miliarde euro, în creştere cu 13,2% faţă de 2014, conform datelor Ambasadei României la Londra. România a exportat bunuri în valoare de 2,38 miliarde de euro către Marea Britanie, în creştere cu 10,6% faţă de 2014, şi a importat bunuri în valoare de 1,57 miliarde euro , cu 17,5% mai mult decât în anul precedent.

Miron a declarat că procesul de ieşire din blocul comunitar va dura cel puţin doi ani şi că doar o prelungire a negocierilor ar putea cauza probleme. „Dacă se activează articolul 50 din Tratatul de la Lisabona, procesul de negociere va dura minimum doi-trei ani, timp în care Marea Britanie se va bucura de toate beneficiile de membru al Uniunii Europene. Problema se pune pe un interval mai mare de patru ani.”

Odată cu ieşirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, britanicii îşi vor pierde accesul pe piaţa unică europeană, lucru care va obliga Marea Britanie să îşi renegocieze acordurile comericale cu restul Europei. Britanicii pot urma modelul Elveţiei, care şi-a negociat eliminarea taxelor vamale pentru fiecare sector în parte sau al Norvegiei, care acceptă reglementările UE în schimbul accesului nelimitat pe pieţele europene. 45% din exporturile britanice respectiv 55% din importurile ţării au loc cu state din UE, conform datelor Oficiului Naţional de Statistică din Regat.

Dumitru Miron nu se aşteaptă la o reintroducere a taxelor vamale în cazul în catre Marea Britanie nu obţine acces pe piaţa UE şi consideră că în cazul în care vor fi aplicate nu vor afecta puternic comerţul exterior al Marii Britanii. „Nu cred că se va reveni la taxe vamele. În cazul celui rău scenariu, care prevde o relaţie comercială bazată pe regulile OMC (Organizaţia Mondială a Comerţului)/GATT (Acordul General pentru Tarife şi Comerţ), taxele sunt infime, nivelul mediu este nesemnificativ.”

Totuşi, profesorul Dumitru Miron nu vede motive de îngrijorare în ciuda deciziei alegătorilor din Regatul Unit şi este de părere că rezultatul votului nu va împiedica deloc statele lumii să aibă relaţii comerciale mai strânse.

„Alegerea făcută de britanici a fost una emoţională, dar lumea trebuie să se întoarcă la masa raţionalităţii economice. Marea Britanie are interesul menţinerii accesului pe piaţa unică europeană, iar regimul de schimb poate fi negociat, un exemplu este modelul elveţian. Dacă ar fi să îi ascultăm pe cei care au susţinut ieşirea, Marea Britanie ar putea deveni membru NAFTA (Tratatul Nord-American de Liber Schimb), iar în prezent, UE şi SUA, necogiază un acord transatlantic de liber schimb. Indiferent ce face Mare Britanie, lumea se îndreaptă tot în direcţia liberului schimb.”

AFACERI DE LA ZERO