• Leu / EUR4.7274
  • Leu / GBP5.1830
  • Leu / USD4.2656
Companii

De la proiect la productie, Dacia a avut nevoie de patru ani pentru a realiza Duster. Cum a fost proiectat Duster?

8 apr 2010 483

Inginer de profesie, Philippe Prevel, 49 de ani, a venit inRomania in august 2006 cand a preluat functia de director generalal RTR, in care lucreaza in prezent peste 2.200 de ingineri, lacare se vor adauga inca 300 pentru noul centru de teste.

"In Targoviste am organizat in urma cu cateva zile un forum derecrutare. Am avut 1.200 de candidati si suntem in curs de a-iangaja pe cei 300 de ingineri pentru centrul de la Titu", spunePrevel, care adauga ca in fiecare an investitiile in training ajungla un milion de euro.

Francezul care lucreaza din 1986 in grupul Renault subliniazafaptul ca desi SUV-ul Duster, cel mai nou pariu al Dacia, preiaelemente atat de la Nissan, cat si de la Renault si Dacia, nu s-auintalnit probleme de-a lungul dezvoltarii celui mai nou model alDacia.

"A fost o singura problema pe care a trebuit sa ogestionam: criza financiara, deoarece multi dintre furnizorii decomponente la nivel mondial sunt intr-o situatie economicadificila, asadar am avut intarzieri din partea acestora. Dar lanivel tehnic nu am avut niciun element care sa duca la intarziereaproiectului". Au fost ingineri in cadrul RTR care au proiectatelemente legate de motoare, cutii de viteze, oameni care au lucratla caroserii, interior, suspensie, frane, la toate componentelemasinii s-a lucrat la RTR, dar nu in proportie de 100%.

"Fiind un 4x4 a fost ceva mai dificil de proiectat decat unLogan MCV spre exemplu. Dar avem experienta Renault, cea a Nissan.Ne-am pregatit inginerii care au lucrat la proiectul Duster cu ceeace stiam de la celelalte SUV-uri din cadrul AlianteiRenault-Nissan". Astfel, se poate spune ca si inginerii japonezi aulucrat indirect la Duster deoarece anumite componente provin de laNissan. In 2006 startul programului a fost dat de catre echipele dedesign din cadrul centrelor Renault la nivel mondial. La inceputulfiecarui program in ceea ce priveste designul unui nou model suntmai multe echipe care lucreaza la proiecte diferite. Exista ocompetitie intre mai multe studiouri de design, una poate fi inBrazilia, alta in Coreea, India sau Franta. O parte dintre acesteechipe concureaza in ceea ce priveste designul final almasinii.

"La inceput, in 2006, au concurat patru sau cinci echipe pentrudesignul lui Duster. La finele lui 2006, inceputul lui 2007, aramas un singur proiect. Nu putem avea designul exterior care saprovina din Franta si interiorul din Brazilia, sau invers. Nu putemspune care echipa a castigat deoarece cateodata imbinam ideile dela mai multe studiouri de design", a subliniat seful RTR.

Alaturi de sistemul de tractiune integrala, Duster dispune si decel mai puternic motor diesel din gama Dacia, cel de 1,5 litri si110 CP. Dar la fel ca si in cazul celorlalte modele asamblate laMioveni, ideea lui Duster nu este de a avea o masina sport sau unaputernica. "Noi avem un target diferit, cel de a avea un balanscorect intre cost, spatiu interior, robustete. Asadar nu este intargetul nostru a avea un motor puternic. Nu ar reprezenta tipul declient pentru Duster".

Chiar daca nu se poate spune inainte de testele oficialeEuroNCAP daca Duster va avea sau nu cinci stele din cinci posibile,la fel ca modelele din gama Renault, Prevel recunoaste ca masinaeste cel mai sigur model Dacia de pana acum. SUV-ul dispuneinclusiv pe lista de optionale de sistemul de control alstabilitatii ESP (Electronic Stability Programme), o premiera ingama Dacia. Pana in prezent, modelele Logan si Sandero au primittrei stele in cadrul crash-testelor EuroNCAP, iar Sandero cuairbaguri laterale a atins nivelul de patru stele.

"La noi atunci cand realizam un nou model Dacia trebuie sa luamin calcul costul masinii si asteptarile clientilor. Asadar diferain functie de model, de la Megane la Laguna sau Duster. In functiede model ne adresam unui alt target de clienti, care doresc unraport cat mai bun intre ceea ce platesc si ceea ce primesc", aspus Philippe Prevel.

Renault a fost primul constructor auto care a atins nivelul decinci stele in testele EuroNCAP, cu Laguna in 2002 si de atunciRenault are cea mai larga gama de modele cu cinci stele. "Daca unmodel are sau nu punctajul maxim, depinde daca clientii acestuia seasteapta sau nu la acest lucru. Alegerea clientului esteimportanta. Nu dorim sa le impunem clientilor un pret mai ridicatpentru echipamente care nu le doresc", a spus Prevel.

Greutate comparabila cu cea a unei masini de clasamica

Testele cu Duster s-au derulat in mai multe tari si in multeconditii meteorologice, dar si in cadrul facilitatilor de teste dela Mioveni. "In anumite situatii nu trebuie neaparat sa mergemintr-o anumita tara pentru a testa masina deoarece avem instalatiide testare care pot oferi conditii de la minus 40 de grade Celsiusla plus 70 de grade. Putem testa astfel masina fara ca aceasta safie pe un drum, ci pe un banc de teste", a spus Prevel.

Capacitatea RTR de a testa noile modele va creste odata cudeschiderea centrului de la Titu, in a doua parte a acestui an.

Unul dintre elementele "critice" punctate de catre inginerii RTRa reprezentat greutatea lui Duster. SUV-ul nu depaseste 1.300 kgnici in versiunea de top, valoare care in prezent este intalnita lamodele de clasa mica, si nu la SUV-uri cu tractiune integrala,aceasta avand un impact direct asupra consumului de combustibil."In cazul lui Duster s-a dorit proiectarea unui 4x4, dar care saatinga un nivel de consum comparabil cu un automobil normal cutractiune numai pe puntea fata. Nu dorim sa realizam numai unautomobil care este ieftin de cumparat, ci si unul cu un consumredus", a spus Prevel.

Atunci cand a fost proiectat Duster, s-a luat in calcul caSUV-ul sa fie echipat si cu o serie de alte dotari "premium"alaturi de tapiteria din piele, pentru care au optat cei 20% dintreclientii care si-au comandat un Duster. A existat spre exempluposibilitatea de a monta o instalatie de climatizare automata inDuster. "Dar este oare o dotare pentru care clientii Dacia ar platiin plus? Nu sunt atat de sigur" isi raspunde singur Prevel.

Renault a luat in considerare o gama larga de optionale pentruDuster, dupa care s-au selectat "elementele care au sens pentruclienti, in balansul costului acestora cu perfor­mantele".

Spre deosebire de celelalte companii auto de la nivel mondial,care si-au modificat planurile in ceea ce priveste lansarea de noimodele, in cazul RTR situatia economica nu a facut decat saintareasca importanta proiectelor dezvoltate pe platforma Logan. In2009 spre exemplu, vanzarile Dacia in Europa au crescut cu 20%, lapeste 310.000 de unitati, in timp ce alte marci au scazut sau incel mai bun caz s-au mentinut la acelasi nivel ca in anulanterior.

"Criza nu ne-a schimbat planurile, ci ne-a intarit principiileconform carora acest tip de masina este asteptat de multi. Nu ne-amschimbat targetul in ceea ce priveste clientii. Atunci cand neuitam acum pe pietele europene, tot ce inseamna modele din gama"M0" (platforma Logan - n.red.) inregistreaza cresteri alevan­zarilor", a subliniat Prevel.

Dupa ce Renault a preluat Dacia in 1999, multi se asteptau ca siconstructorul de la Mioveni sa inregistreze aceeasi evolutie ca siSkoda, care s-a apropiat tot mai mult de Volkswagen, atat dinpunctul de vedere al modelelor, cat si al tehnologiilor utilizate.Pe de alta parte, Martin Winterkon, seful grupului Volkswagen, adeclarat recent ca doreste o repozitionare cat mai rapida a marciiSkoda, adica revenirea la imaginea unui producator de masiniieftine si bune, pe care sa si le permita cat mai multi. "Dorimmasini cat mai simple, aceasta este emblema Dacia, imaginea sa demarca. Renault spre exemplu, are alt target. Avem clienti siproduse diferite pe care nu dorim sa le amestecam. Vom vedea spreexemplu in viitor daca pozitionarea Skoda fata de Volkswagen spreexemplu va fi sustenabila", a subliniat directorul RenaultTechnologie Roumanie.

La ce lucreaza acum inginerii RTR

  • Gama Dacia va fi completata pana in 2012 cu cel putin inca douanoi modele, care vor fi asamblate inclusiv intr-o noua uzina aDacia din Maroc.
  • Unul dintre cele doua viitoare modele Dacia va reprezenta celmai probabil un monovolum, construit pe platforma tehnica amodelului Logan MCV.
  • Al doilea va fi un model mai mic decat Sandero, care sa preiaelemente de la actuala generatie a modelului mini RenaultTwingo.
  • "Lucram deja la alte versiuni de caroserie pentru Logan. Vomavea in viitor doua noi modele Dacia, din familia Logan, care voravea componente comune cu Sandero, Logan si Duster".

Ce au mai proiectat inginerii romani

  • RTR detine acum conducerea dezvoltarii modelului Twingo (foto),modelul de clasa mini al Renault. Versiunea facelift a generatieiactuale va fi realizata de catre inginerii din Romania, la fel casi noile versiuni ale acestuia.
  • Tot pentru marca Renault, RTR a dezvoltat versiunea alungita autiliarei Kangoo, realizata acum pe platforma tehnica amonovolumului Scenic, mai mult de 50% din proiect fiind realizat inRomania.
  • "In plus, lucram la multe alte modele, dar cu un grad mai redusde implicare. Proiectele sunt derulate efectiv in Franta sauCoreea, iar contributia noastra depinde de ce resurse avemdisponibile. Spre exemplu am contribuit si la Megane III. Modele depreserie au fost testate si verificate inainte de lansarea inRomania".

Ce spunedespre

Inginerii romani care au proiectat Duster: Am avutoameni la RTR care au proiectat elemente legate de motoare, cutiide viteze, oameni care au lucrat la caroserii, interior, suspensie,frane, la toate componentele masinii s-a lucrat la RTR, dar nu inproportie de 100%.

Testarea SUV-ului: Testele cu Duster s-au derulat inmai multe tari si in multe conditii meteorologice. In anumitesituatii nu trebuie neaparat sa mergem intr-o anumita tara pentru atesta masina deoarece avem instalatii de testare care pot ofericonditii de la minus 40o Celsius la plus 70 grade.

Concurenta pentru designul Duster: La inceput, in 2006,au concurat patru sau cinci echipe pentru designul Duster. Lafinele lui 2006, inceputul lui 2007, a ramas un singur proiect. Nuputem avea designul exterior care sa provina din Franta siinteriorul din Brazilia, sau invers. Nu putem spune care echipa acastigat deoarece cateodata imbinam ideile de la mai multestudiouri de design.

Clientul Duster: Clientii pentru Duster nu sunt clientipentru masini scumpe, care sa-si permita sa cheltuiasca sume maride bani pe combustibil. Nu dorim sa realizam doar un automobil careeste ieftin de cumparat, ci si unul care este ieftin de intretinutsi utilizat.

La ce lucreaza in prezent: Acum avem proiecte pentrugama Dacia, dar si pentru Renault. Noi, RTR, suntem la conducereadezvoltarii modelului Twingo. Versiunea facelift a generatieiactuale va fi realizata de catre RTR.

Angajari la RTR: In Targoviste am organizat in urma cucateva zile un forum de recrutare. Am avut 1.200 de candidati sisuntem in curs de a-i angaja pe cei 300 de ingineri pentru centrulde la Titu.

Principalele valute BNR - miercuri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7274
Diferență: 0,0021
Ieri: 4.7216
Azi: 4.2656
Diferență: 1,1189
Ieri: 4.2238
Azi: 5.1830
Diferență: 1,4663
Ieri: 5.1033
Azi: 4.3506
Diferență: 0,2997
Ieri: 4.3355