Companii

EY: Preţurile de transfer, un subiect cheie al noii furtuni fiscale. Ce recomandă specialiştii EY companiilor pentru a traversa cu bine perioadele dificile

EY: Preţurile de transfer, un subiect cheie al noii furtuni fiscale. Ce recomandă specialiştii EY companiilor pentru a traversa cu bine perioadele dificile
27.11.2020, 14:35 450

Companiile se confruntă cu presiuni economice complexe, iar preţurile de transfer rămân un element central, care pune în balanţă pe de o parte povara fiscală şi pe de cealaltă parte reducerea controverselor fiscale. Preţurile de transfer pot afecta nu doar profitabilitatea şi impozitul datorat statului, ci şi fluxul de numerar al companiei, deciziile de investiţii, modelul de afaceri sau indicatorii de performanţă. În acest context, este posibil ca unele companii să traverseze această perioadă doar cu ”o umbrelă”, dar, pentru furtuna care urmează, trebuie demarate acţiuni mult mai consistente, consideră reprezentanţii EY România.

 Într-un dialog cu mediul de business pe tema "Preţurile de transfer în atenţia autorităţilor fiscale - cum să gestionăm riscurile unei dispute fiscale?”, presiunea resimţită de companii vine din trei zone principale: noile cerinţe ale Fiscului, modul de desfăşurare a inspecţiei fiscale şi cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor legate de aceste controale.

Principalele idei şi recomandări: 

Adrian Rus, Partener, Liderul Departamentului de Preţuri de Transfer, EY România:Zona preţurilor de transfer capătă o importanţă şi mai mare, având în vedere potenţialul său de reducere a deficitului bugetar, care tocmai a urcat la 96 de miliarde de lei, prin nivelul semnificativ al sumelor ce se pot colecta în urma inspecţiilor fiscale. Anul trecut, Fiscul a stabilit suplimentar în sarcina contribuabililor verificaţi, prin majorarea bazei impozable, peste 166 de milioane de euro”.

Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de Taxe indirecte, EY România semnalează faptul că introducerea în formularul de TVA 394 a obligaţiei de raportare a tranzacţiilor cu afiliaţi poate fi interpretată ca un semnal de extindere a analizei de risc şi asupra companiilor multinaţionale. ”Cum văd autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate între persoane afiliate care fac parte din grupuri multinaţionale? Pe scurt, că acestea sunt realizate la un preţ inferior sau superior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor români şi, implicit, a bugetului general consolidat.

Aproximativ o treime din veniturile atrase la bugetul de stat este reprezentă de taxele indirecte (TVA, accize, taxe vamale) şi o pătrime este reprezentată doar de TVA. În acelaşi registru, TVA şi accizele ocupă o pondere de 50% în total obligaţii suplimentare stabilite la contribuabilii persoane juridice. În acest context, este important să ne asigurăm că modul în care tratăm din perspectiva taxelor indirecte efectul unor ajustări de preţuri de transfer este de interes nu doar pentru buzunarul contribuabilului, dar şi pentru cel al bugetului de stat”, consideră Georgiana Iancu.

Emanuel Băncilă, Partener, Liderul practicii de dispute şi litigii fiscale, EY România: ”Din câte vedem în ultima perioadă, aproape fiecare inspecţie fiscală care are ca obiect impozitul pe profit se finalizează cu sume suplimentare şi, implicit, cu o dispută fiscală, care, de cele mai multe ori, se încheie cu o hotărâre judecătorească”.

Gabriela Băncescu, Director, Departamentul de Preţuri de Transfer, EY România privind desfăşurarea unei inspecţii fiscale în zona preţurilor de transfer: ”În ultimii ani, controalele autorităţilor fiscale, realizate în zona preţurilor de transfer, sunt foarte riguroase. Pentru a verifica dacă tranzacţiile sunt realizate la preţul corect, autorităţile analizează inclusiv selectarea părţii testate, care poate fi compania din România, dar şi partenerul din grup, modul de întocmire a studiilor de comparabilitate din perspectiva tuturor criteriilor aplicate, şi, de multe ori, acţiunile autorităţilor duc la modificarea intervalului de referinţă la care se raportează rezultatul companiei testate”.

”Mai mult, vedem că autorităţile testează profitabilitatea obţinută din tranzacţiile analizate. Nu este suficient să arătăm că politica de preţuri este una corectă, ci, mai important, trebuie să arătăm că rezultatele efectiv obţinute se încadrează în intervalul de piaţă”, a subliniat Gabriela Băncescu. 

Pentru a se asigura că dosarul de preţuri de transfer va trece cu bine de o inspecţie fiscală, companiile care fac parte dintr-un grup trebuie să îl adapteze şi actualizeze periodic, în aşa fel încât să corespundă cerinţelor din România, să verifice implementarea politicii de preţuri de transfer, să justifice rezultatele aferente perioadei de criză şi să ţină la îndemână documentaţia suport suplimentară.

Alex Slujitoru, Director la Radu şi Asociaţii, firma de avocatură asociată EY, în legătură cu incidentele care pot apărea în timpul procedurilor inspecţiei fiscale – suspendarea inspecţiei, pentru a studia dosarele de preţuri de transfer sau suspendarea inspecţiei, fără însă ca activitatea de control să fie efectiv oprită, recomandă: ”Există o jurisprudenţă naţională în care decizia de suspendare a inspecţiei, pentru studierea dosarului, este anulată. Dosarul de preţuri de transfer face obiectul inspecţiei. Nu poţi suspenda inspecţia ca să îndeplineşti obiectul inspecţiei. Contribuabilii aflaţi într-o astfel de situaţie ar trebui să atace această suspendare şi să o invalideze. Ei trebuie să se asigure că perioada de suspendare va fi luată în calculul duratei finale a inspecţiei fiscale şi că orice decizie luată cu depăşirea intervalului maxim de inspecţiei poate fi invalidată”.

În ceea ce priveşte suspendarea fără ca activitatea de control să fie oprită – adică inspectorii să continue să solicite documente etc., se consideră că niciun contribuabil nu poate fi obligat să ofere informaţii pe perioada suspendării.

Există şi alternative la un litigiu naţional, care ar avea, între principalele inconveniente pe acelea că durează mult, iar jurisprudenţa este limitată. Aceasta ar fi, aşa cum a explicat Alex Slujitoru, procedura amiabilă în baza convenţiilor pentru eliminarea dublei impuneri, în baza Convenţiei de Arbitraj a UE sau în baza unei Directive a Consiliului privind mecanismele de soluţionare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană.

Pe de altă parte, în decursul anului 2019, ANAF a finalizat doar trei proceduri amiabile cu alte state, în vreme ce 61 se află în lucru, în diferite stadii de soluţionare.

Din perspectiva valorii în vamă, deloc de neglijat este şi impactul relaţiilor între părţile dintr-un grup, consideră Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România. ”În ultimul an, am sesizat un număr mare de decizii ale Curţii Europene de Justiţie legate de nevoia de adăugare în valoarea în vamă a mărfurilor importate a redevenţelor plătite către părţile afiliate. Iar tratamentul ajustărilor de preţuri de transfer, din perspectiva valorii în vamă, încă necesită reglaje fine, în funcţie de tipul de adaptare dorit - bazat pe cost sau pe marjă de profit, simplist vorbind”, a conchis Mihai Petre.

 
AFACERI DE LA ZERO