Companii

Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov şi-a închis definitiv porţile: ultimii 70 de angajaţi au fost transferaţi la Ghimbav

22.08.2010, 23:46 9341

Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov, care a trecut prin treiregimuri în circa 100 de ani şi care a fost prima investiţie aamericanilor de la Kraft Foods în România, şi-a închis definitivporţile odată cu transferul ultimelor două linii la Ghimbav, într-ofabrică deţinută de RAP Group.
RAP Group, un fost furnizor de echipamente al Kraft, a demarat înaceastă lună producţia pentru compania ame­ricană într-o locaţienouă din Ghim­bav (judeţul Braşov). Grupul controlat de omul deafaceri braşovean Radu Popeia ar putea lansa propriile branduri dedulciuri, însă până acum nu a înre­gistrat nicio marcă de dulciurila OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci).
Investiţia în fabrica de ciocolată din Ghimbav, cu o suprafaţă de4.500 de metri pătraţi, poate fi estimată la peste
5 mil. euro. Circa 70 de oameni lucrează în prezent în aceastălocaţie.
"Angajaţii preluaţi de RAP de la Kraft Foods au fost transferaţi înfabrica de la Ghimbav", au precizat repre­zentanţii Kraft FoodsRomânia. La sfârşitul lui 2008, Kraft anunţa că va închide fabricade ciocolată Poiana şi va disponibiliza 440 de angajaţi înurmă­torul an, din cauză că unitatea nu putea fi extinsă în locaţiadin centrul Braşovului.
Anul trecut, compania a decis însă ca o parte din producţie sărămână la nivel local şi a încheiat un contract de externalizare cugrupul RAP, unul dintre furnizorii săi de servicii de mentenanţă aechipamentelor de producţie.
Acesta este deţinut de omul de afaceri braşovean Radu Popeia, iarcea mai mare companie din grup este Raptronic, cu afaceri de 6 mil.euro şi un profit net de 0,5 mil. euro în 2009.
Raptronic a fost implicată şi în cons­truirea fabricii desnacks-uri Intersnack din Ghimbav, inaugurată anul trecut, şi înproiectul de retehnologizare a fabricii Kandia-Excelent dinBucureşti, potrivit informaţiilor de pe site-ul oficial alcompaniei.
Reprezentanţii grupului nu au oferit detalii despre investiţia înprima sa fabrică de ciocolată. În acest moment, RAP produce laGhimbav batoanele de ciocolată Smash şi bomboanele Choko­toff dinportofoliul companiei ameri­cane, după ce în ultimul an acesta aactivat în interiorul fabricii Poiana.

Au dat România pe Bulgaria

Cele mai multe din liniile de producţie ale fabricii Poiana au fosttransferate la finele anului trecut într-o fabrică deţinută deKraft Foods în Bulgaria, astfel încât în acest moment majoritateaproduselor din portofoliul local al companiei americane suntimportate. Gigantul american, care a realizat anul trecut afaceride 138 mil. euro în România, are alte două parteneriate cuproducători români: pentru procesarea cafelei Nova Brasilia, acestacolaborează de mai mulţi ani cu Supreme Group, deţinut de fraţiiJihad şi Johnny Jabra. Anul trecut, Kraft a intrat pe segmentulprăjiturilor ambalate printr-un parteneriat cu compania Pan Groupdin Craiova, controlată de Ion Busuioc.
Kraft este cea mai mare companie activă pe piaţa locală aciocolatei, cu branduri precum Milka, Poiana sau Africana.Americanii au venit în Româ­nia în anul 1994, când au achiziţionatde la stat fabrica Poiana Produse Zaharoase din Braşov.

Cum a trecut fabrica prin treiregimuri

Fabrica Poiana din Braşov, unde Kraft a avut centrul de producţiepentru România până anul trecut, era în 1899 un mic atelier deproduse din ciocolată (Hess) pus pe picioare de către saşii dinBraşov. În anul 1922, fraţii Stollwerck din Bratislava au construitfabrica de ciocolată Stollwerck în vecinătatea atelierului, pentruca în 1948, după trecerea la regimul comunist, statul să devinăproprietar al ambelor unităţi. Cele două fabrici sunt reunite înanul 1954 sub denumirea "Fabrica Dezrobirea".
Unitatea de producţie a ciocolatei din Braşov preia numele Cibo în1966, iar în 1991, după căderea regimului comunist, aceasta devine"Poiana - Produse Zaharoase SA".
Trei ani mai târziu, americanii de la Kraft Foods intră pe piaţaromânească prin preluarea fabricii de la stat, în urma uneitranzacţii de 4-5 milioane de dolari. Reprezentanţii companiei audeclarat că în cei 15 ani de operare Kraft a investit circa 30 mil.dolari în locaţia sa de producţie din Braşov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO