Companii

Trebuie să faceţi ceva: Cei mai mari investitori străini din România cer noului premier şi ministru al Transporturilor să creeze o divizie specială pentru marile proiecte de infrastructură. ” Lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetăţenii şi autorităţile”

Trebuie să faceţi ceva: Cei mai mari investitori...

Autor: Roxana Rosu

13.02.2018, 16:21 1074

Cei mai mari investitori străini din România propun, într-o scrisoarea deschisă adresată premierului Vasilica - Viorica Dăncilă şi ministrului Transporturilor Lucian Şova, înfiinţarea unei instituţii dedicate proiectelor mari de infrastructură care să funcţioneze ca un organism interministerial şi să beneficieze de resurse financiare adecvate.

 ”În absenţa unor măsuri urgente lipsa infrastructurii va începe să acţioneze ca o frână puternică în calea dezvoltării economice a României şi va limita investiţiile viitoare atât de necesare”, se arată în scrisoarea Consiliului Investitorilor Străini.

Investitorii atrag atenţia că lipsa infrastructurii frustrează mediul de afaceri, cetăţenii şi inclusiv autorităţile, iar membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) – companii care angajează peste 186.000 de persoane şi au o cifră de afaceri de 187 de miliarde de lei – cred că trebuie să trecem dincolo de permanenta întrebare ”cine este de vină?” şi să vedem ce este de făcut de acum înainte.

”Am decis să vă trimitem această scrisoare deschisă deoarece, prin mesajele transmise în spaţiul public, Guvernul României a semnalat că este preocupat de infrastructura deficitară cel puţin în aceeaşi măsură ca şi mediul de afaceri. Din punctul nostru de vedere o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante s-ar putea debloca şi finaliza este crearea unei unităţi dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune”.

Dezvoltarea infrastructurii a fost blocată în ultimii ani de o serie de obstacole administrative, inclusiv procese şi proceduri de achiziţie complexe şi greoaie din punct de vedere administrativ şi de obţinere a aprobărilor necesare.

Pentru a depăşi acest impas, investitorii cer evitarea greşelilor identificate în trecut pentru a nu mai fi repetate şi întărirea capacităţii de implementare, prin crearea unei unităţi speciale pentru proiecte mari de infrastructură (UIP).

Unitatea ar urma să beneficieze de expertiză tehnică, financiară şi juridică, precum şi de resurse financiare adecvate. În plus, există un potenţial semnificativ de cooperare între UIP şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), care poate fi un centru de date care furnizează informaţii  pentru luarea deciziilor.

”Persoane cu cea mai înaltă calificare profesională ar trebui să se regăsească atât în conducerea, cât şi la nivelul operativ al UIP. Personalul trebuie să fie remunerat pe măsură şi să i se asigure toate pârghiile necesare pentru a-şi duce la îndeplinire misiunea”, spun membrii FIC.

Potrivit FIC, noua entitate va fi organismul responsabil cu managementul proiectului cu responsabilităţi clar stabilite, dar şi cu autoritatea de a se asigura că:♦marile proiecte sunt implementate într-o manieră unitară; ♦ vor exista criterii de referinţă care să uşureze şi să îndrume planificarea şi executarea viitoarele proiecte;♦ este întotdeauna disponibilă o situaţie actualizată la zi;♦ se reduc şi se rezolvă eventualele blocaje majore care pot apărea pe parcursul desfăşurării proiectului;♦ există puncte de contact pentru organisme interesate care pot sprijini la implementarea proiectelor;♦ există continuitate în derularea proiectelor pentru a se putea acumula experienţă.

O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de instituţii inclusiv cele financiare internaţionale pentru a pune la dispoziţia UIP cunoştinţele lor privind finanţarea proiectelor mari de infrastructură (stabilirea structurii de finanţare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiară, identificarea surselor de finanţare, finanţarea şi atragerea finanţărilor private, etc.), dar şi pentru a permite accesul la reţeaua lor de experţi internaţionali care acoperă practic toate ariile de expertiză privind infrastructura.

 

  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO