Companii

Fără bani de vacanţă, românii cheltuie mai puţin şi pe cremele de protecţie solară

18.07.2010, 23:11 35

"Vara aceasta voi fi acasă în Bucureşti. Este pentru prima oarăcând nu merg în concediu pentru că nu am bani (...) Înainte cândplecam la mare, îmi luam şi creme de plajă. Dădeam în jur de 20-30de lei", spuns Victor cu tânăr de 25 de ani din Bucureşti.
Pe piaţa produselor de protecţie solară, un business de 12 mil.euro anual, creşterile de 80% din anii premergători crizei suntacum istorie, hipermarketurile vorbind în premieră de scăderi peaceastă categorie de produse, în timp ce producătorii se uită lavremea ploiosă şi la numărul de turişti de pe litoral, ceea ce nuîi face să fie optimişti.

Puţinele creşteri vin din lansări de noiproduse
"Având în vedere sezonul extrem de ploios din acest an, combinat custarea economică precară a României, estimăm o scădere sau în celmai bun caz, o stagnare a pieţei în acest an faţă de anul anterior.O comparaţie reală a anului 2010 vs 2009 se poate face numai după15 octombrie când vor fi cunoscute retururile din magazine. Pânăatunci, nu putem decât să speculăm, uitându-ne la starea vremii şila numărul de turişti de pe litoral", spune Andreea Iarca, brandmanager al Elmi Prodfarm.
La finalul iunii iunie, vânzările Elmiplant aveau un plus de 8% învolum şi 23% în valoare, comparativ cu perioada similară a anuluitrecut, însă potrivit reprezentanţilor companei creşterea a avutloc pe fondul lansării unei noi game de produse.
Şi în marile reţele de margazine, vâzările de cosmetice au intratpe un trend de scădere, reprezentanţii retailerilor fiind deasemenea pesimişti în ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor.
"În luna iunie 2010 vânzările pentru această categorie de produseau fost mai mici decât vânzările din iunie 2009. O parte dinconsumatori au renunţat la vacanţă ca urmare a condiţiiloreconomico-financiare astfel încât şi vânzările pentru produselenecesare în vacanţă au scăzut. Contextul economic actual vadetermina o parte din comsumatori să renunţe la planurile deconcediu şi să-şi petreacă vacanţa acasă. Din cauza acestuicomportament ne aşteptăm ca vânzările de produse de plajă să fie încontinuare mai mici decât în 2009", a spus Andreea Mihai, directorde marketing al Carrefour România.
Sezonul de vârf, lunile iulie-august ar fi trebuit să aducă vânzăribune pentru produsele de protecţie solară distribuite prin oricecanal, însă cuvântul de ordine anul aceste este "scădere" şi"vânzări sub buget". Şi o parte din farmacişti spun că vânzările nuvor atinge cifrele din buget şi se uită cum majorarea TVA (pentruprodusele non farma) şi scăderea puterii de cumpărare aduc tot maipuţini clienţi în farmacii. "În lunile mai şi iunie vânzările deproduse solare au fost sub cele bugetate. Chiar dacă nu am fostoptimişti la întocmirea bugetului, realizările de până acum suntmult sub aşteptările noastre.
Trendul anunţat de toţi producătorii este cel de scădere pentrucategoria de solare dermatocosmetice pe total sezon vs. sezonulestival din 2009. Din cauza creşterii TVA, a scăderii puterii decumpărare, deprecierii leului, ne aşteptăm şi noi ca vânzările deproduse solare să scadă semnificativ comparativ cu anul trecut.Nici măcar vremea nu ne-a ajutat până acum", a spus Dorin Catană,directorul general al Centrofarm.
Vânzările de produse solare prin farmacii s-au ridicat în lunilemai-iunie 2010 la 50.000 de bucăţi şi 2,4 mil. lei (0,6 mil. euro),potrivit estimărilor reprezentanţilor Centrofarm. Această categoriegenerează 7% din volumul şi 11% din valoarea cosmeticelor vânduteprin farmacii.

Dar mai sunt şi excepţii
Reţeaua de farmacii Sensiblu, care deţine peste 200 de unităţi lanivel naţional, a anunţat o creştere pe această categorie deproduse şi preconizează în continuare un trend de aprecieresusţinut de promoţii şi oferte speciale. "În lunile mai şi iunieprodusele cosmetice solare au înregistrat o creştere cu 22% anumărului de unităţi vândute. (...) Creşterea cifrei de afaceri pesegmentul cosmeticelor solare a fost de 16%. Segmentuldermatocosmeticelor (produse la limita dintre tratamentedermatologice şi cosmetice - n.red.) pentru îngrijire solară aînregistrat o creştere a cifrei de afaceri cu 11% şi o evoluţiesimilară în unităţi, comparativ cu perioada mai-iunie 2009", a spusRobert Popescu, CEO al A&D Pharma, grup din care Sensiblu faceparte.

Nisa produselor pentru copii

O nişă importantă pe această piaţă este reprezentată de piaţaproduselor cosmetice pentru copii, care, potrivit datelor TheNielsen Company, s-a ridicat în 2009 la 3,22 mil. lei (0,7 mil.euro) şi 18,7 mil. litri. Pe această nişă, cei mai importanţi cinciproducători din punctul de vedere al volumului sunt BDF Germany,Elmi Prodfarm, L'Oreal Paris, Gerocosen România şi Farmec Cluj. Totcinci branduri ca şi volum sunt Nivea, Elmi Plant, Garnier,Gerocossen şi Gerovital, care au 73,8% din piaţă. La nivelulvolumului cele mai mari rulaje se fac prin intermediul super şihipermarketurilor (82,2%), apoi prin farmacii (12,7%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO