Companii

Farmaceutica "pe patru picioare", o nisa de viitor

08.05.2003, 00:00 45

Sectorul medical veterinar va cunoaste o crestere constanta in urmatorii cinci ani, fiind de asteptat sa aduca companiilor farmaceutice profituri solide, fara a fi insa spectaculoase, prognozeaza compania americana de consultanta McKinsey, in cel mai recent raport al sau.
Nu mai este demult un secret ca oamenii isi iubesc de-a dreptul animalele de casa. Ceea ce pare insa surprinzator sunt cheltuielile pe care acestia le aloca pastrarii sau recastigarii sanatatii acestor animale.
Dintre primele zece companii medicale veterinare opt sunt subsidiare ale marilor grupuri farmaceutice. In pofida faptului ca vanzarile lor contribuie in proportie de numai 4-5% la cifra totala a grupurilor-mama, in privinta profitului lucrurile stau putin diferit.
O mare parte din tratamentele umane, pentru a caor dezvoltare farmaceuticele investesc sume urias, pot fi transferate - cu un minimum de cheltuieli - si in medicina veterinara.

Adio, dar raman cu tine!
Chiar si asa, unele companii considera ca prea putin rentabila aceasta latura a activitatii lor, iar o parte dintre ele se gandesc in prezent sa renunte la aceste subisidiare pentru a se concentra asupra produselor umane.
Studiul McKinsey arata insa ca ar putea merita ca diviziile veterinare sa fie pastrate.
Previziunile celor mai multi analisti indica faptul ca piata americana a produselor si serviciilor veterinare - cea mai mare din lume, cu vanzari de 54% din totalul pe glob - va creste pana la 36 de miliarde de dolari in anul 2007, cu o rata medie annuala de 4,5%.
In anul 2002, cifra cumulata a companiilor de medicina veterinara prezente pe piata americana s-a ridicat la 29 de miliarde de dolari. Din aceasta suma, 13,7 miliarde de dolari a reprezentat hrana pentru animale, iar 7,6 miliarde de dolari au fost cheltuielile americanilor pentru serviciile medicale veterinare.
Aceeasi distributie se va regasi si in anul 2007, potrivit raportul firmei americane de consultanta, cand vanzarile de hrana pentru animale s-ar putea ridica, in SUA, la 16,7 miliarde de dolari, iar serviciile veterinare la 9,5 miliarde de dolari.
Diviziile veterinare ale marilor companii farmaceutice au in general doua componente - una care se adreseaza animalelor mari, iar cealalta destinata animalelor de companie, precum cainii si pisicile, pentru cele doua specii fiind alocate de altfel mai mult de 90% din cheltuielile cu produse veterinare.
Vanzarile realizate prin intermediul medicilor veterinari - cel mai important canal de distributie - au inregistrat, in ultima perioada, o rata anuala de crestere cuprinsa intre 12 si 15% in Statele Unite. Veterinarii prescriu o mare varietate de medicamente, doar o parte dintre acestea - cum sunt tratamentele de deparazitare - putand fi comercializate si direct, in farmacii.
 
Intai pisica, pe urma nevasta
Unul dintre factorii care contribuie in mod substantial la cresterea vanzarilor de produse si servicii veterinare sunt schimbarile stilului de viata al proprietarilor de animale de companie din statele puternic dezvoltate.
In aceste tari animalele sunt vazute din ce in ce mai mult drept membri cu drepturi depline ai familiei - acest lucru fiind in stransa legatura cu faptul ca un numar sporit de oameni locuiesc singuri, in vreme ce rata de natalitate este in scadere, iar urbanizarea intensifica dorinta de a avea propriul animal de companie.
Un studiu al Asociatiei americane a spitalelor veterinare, realizat in anul 2000, releva ca peste patru cincimi din proprietarii de animale de companie se autointituleaza "mame" sau "tati" ai acestora, iar doua treimi sarbatoresc ziua de na*tere a animalelor lor. Mai mult, aproape trei sferturi dintre cuplurile casatorite care detin si un animal de companie isi mangaie cainele sau pisica la intoarcerea acasa inainte de a-I adresa cateva cuvinte sotului sau sotiei.
In plus, persoanele din categoria de varsta 45-64 de ani, care au si cele mai ridicate venituri din economia Americana, par sa fie cei mai numerosi detinatori de animale de companie.

Chimioterapie pentru caini?
In ultimii ani, tratamentele antiparazitare au reprezentat principalul motor de crestere al vanzarilor de produse pentru ingrijirea sanatatii animalelor. O serie de ingredienti activi, a caror utilizare in medicina veterinarya este de data recenta, a permis imbunatatirea rezultatelor acestor tratamente.
Reactia pozitiva din partea pietei a incurajat producatorii sa elaboreze tratamente si mai sofisticate, ceea ce face ca in prezent diviziile de cercetare sa aiba pregatite pentru lansare numeroase produse inovative.
In cadrul categoriei produselor de baza, cele antiparazitare vor continua sa inregistreze cele mai mari, in conditiile in care toate speciile de animale de companie se confrunta cu pericolul infestarii. Ceea ce cumparatorii cauta cel mai mult la astfel de produse este usurinta tratamentului, un numar cat mai mic de efecte adverse si eficicacitatea.
Noile produse care se adreseaza simultan parazitozelor interioare si exterioare vor fi, cel mai probabil, cele cu care companiile "vor da lovitura" pe piata. Alte tipuri de produse din categoria celor "de baza", ale caror vanzari vor merge in continuare bine sunt vaccinurile, si cele de diagnosticare.
Categoria produselor destinate prevenirii efectelor imbatranirii si tratarii bolilor cronice detine pozitia seconda in ierarhia vanzarilor. In contextul in care media de varsta in randul animalelor de companie este in ascensiune, piata pentru astfel de produse va creste, la randul sau.
In Statele Unite, aproximativ 20 de milioane de caini si alte 20 de milioane de pisici au mai mult de noua ani, iar jumatate dintre acestea sufera de boli determinate de imbatranire.
In general, aceste probleme sunt tratate cu produse farmaceutice umane, insa diversitatea si eficacitatea unor produse veterinare inregistrate in ultima perioada (inclusiv medicamente pentru artrita, probleme ale genunchilor sau ale sistemului cardiovascular) arata ca utilizarea acestora din urma este in crestere.
Un semn de intrebare planeaza inca asupra dezvoltarii de terapii pentru tratarea cancerului canin. Vor fi dispusi proprietarii de caini sa plateasca 2-3.000 de dolari pentru o sedinta de chimioterapie pentru animalul lor preferat de companie?

Subtire, sic
O alta categorie extrem de importanta de produse destinate ingrijirii animalelor este cea de "lifestyle". Numerosi stapani se plang de parul pe care cainii sau pisicile lor il lasa prin casa, de mirosul neplacut al acestora, precum si de tendinta de ingrasare sau de perioadele de gestatie neprevazute.
Analistii de la McKinsey preconizeaza ca pana in anul 2010 piata produselor care sa rezolve toate aceste probleme se va cifra la 750 de milioane de dolari.
Cea mai mare oportunitate de profitabilitate in cadrul acestei categorii o vor avea tratamentele antiobezitate, care ar putea inregistra vanzari de peste 300 de milioane de dolari. Aceste produse - supresori ale apetitului sau tratamente ale metabolismului - au sanse ridicate sa fie "imprumutate" din medicina umana.
O a doua subcategorie, care s-ar putea dovedi extrem de avantajoasa pentru producatori, este cea a produselor destinate controlului reversibil al reproducerii la caini si pisici, in conditiile in care, in momentul de fata, doua treimi dintre animalele de companie din SUA sunt sterilizate sau castrate.
Alte produse de succes ar putea fi cele de diminuare a reactiilor alergice provocate de parul si saliva animalelor.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO