Companii

Farmaciile fac peste 25 mil. euro din mancare pentru copii, insa au pierdut lupta cu retailul modern pentru noi clienti

Farmaciile fac peste 25 mil. euro din mancare pentru copii, insa au pierdut lupta cu retailul modern pentru noi clienti
09.05.2010, 23:25 756

Extinderea puternica a retelelor internationale de retail, fortade negociere si in cele mai multe dintre cazuri preturile maireduse au adus castig de cauza marilor magazine in detrimentulfarmaciilor, care au ajuns acum sa detina numai 47,7% din piata demancare pentru copii, in conditiile in care in 2007 prin mainilefarmacistilor trecea peste 56% din mancarea copiilor.
"In 2009 gama de mancare pentru copii a inregistrat in Centrofarm oscadere de 3,4%", a spus Dorin Catana, directorul general alretelei de farmacii Centrofarm. Compania opereaza o retea deaproximativ 60 de unitati, iar afacerile au sarit anul trecut de 30mil. euro.
Categoria de mancare pentru copii a reprezentat 3% din cifra totalade afaceri, procent similar atat in 2008, cat si in 2009. Cel maibine vandute produse sunt laptele pentru copii si cerealele.

Pe plus, chiar si intr-un an de criza
"Piata de mancare pentru copii este una foarte dinamica si a reusitsa inregistreze cresteri si in 2010, chiar daca intr-un ritm mailent decat in 2009. Estimam o crestere a pietei in general de 7%(in volum - n.red.) in 2010 fata de 2009. De asemenea, avand invedere contextul economic, estimam ca ritmul de consum va accelerain ultima parte a anului, incepand cu luna septembrie", a spus DanaNacheva, marketing director Romania al Milupa SRL, Danone BabyNutrition.
In urma cu cativa ani, grupul francez Danone a preluat producatorulolandez de baby food Numico, formandu-se doua divizii separate:Danone Baby Nutrition, care cuprinde toate companiile producatoarede hrana pentru bebelusi la nivel mondial al noului grup format, siDanone Medical Research. In Romania, Milupa face parte ca entitatefinanciara din Danone Baby Nutrition.
Compania estimeaza aceasta piata la aproximatv 52 de milioane deeuro, iar ritmul de crestere in volum a fost de 12% in 2009, "multmai rapid decat in 2008". Pe de alta parte, reprezentantii Nestléaproximeaza piata produselor pentru nutritia sugarilor si copiilormici la 285 mil. lei (67,8 mil. euro). Potrivit Nestlé, piata aavut o crestere de 9% in 2009 in valoare.
In aceste conditii, vanzarile prin farmacii sunt de peste 25 mil.euro.
"Anul acesta estimam o crestere a pietei de aproximativ 5% invaloare comparativ cu 2009, conditionata desigur de un contexteconomic favorabil. (...) In piata produselor pentru nutritiasugarilor si copii mici intre 0 si trei ani, categoria lapte decrestere peste un an si produsele de diversificare a alimentatiei(cereale pentru sugari, piureuri, sucuri, biscuiti, deserturi pebaza de lapte etc.) inregistreza cresteri in continuare.
Penetrarea acestor categorii ramane inca departe de nivelulinregistrat in tarile dezvoltate, motiv pentru care suntemoptimisti in legatura cu evolutia pozitiva din anii urmatori", estede parere Mihaela Busu, country business manager nutrition alNestlé Romania.

Laptele praf, 70% din piata
Cei mai importanti jucatori pe piata produselor de mancare pentrucopii sunt Nestlé, Numico, Humana, Hipp si Remetea, care impreunaruleaza 91,8% din piata, potrivit MEMRB, ceea ce contureaza extremde clar o piata consolidata.
"Piata de produse pentru copii din Romania este inca sub-dezvoltata(...). Acest statut subdezvoltat al pietei este reflectat denumarul limitat de jucatori activi pe piata, precum si de numarulproduselor. In acelasi timp, dinamica pietei este foarteinteresanta, exista potential pentru o dezvoltare rapida care nepermite sa fim optimisti cu privire la urmatorii ani", a spus DanaNacheva de la Milupa.
Din punctul de vedere al valorii vanzarilor, laptele si cerealelefac impreuna peste 90% din piata, iar balanta se inclina in modclar in favoarea laptelui care are o cota de piata de 74,6%.
Filiala locala a Milupa a rulat in 2008 afaceri de peste 13milioane de euro pe plan local. In urmatorii trei ani, companiasi-a bugetat o crestere de 50%.
"In 2009, Milupa a inregistrat un ritm de crestere de 8%, cu unritm mai scazut in ultimul trimestru, reflectand astfel contextuleconomic din Romania", a mai spus Dana Nacheva.

Codasi la consum pe o piata care abia incepe sa prindacontur

In Europa de Est, piata de alimente pentru copii, estimata lapeste 1,2 mld. euro, este mai slab dezvoltata decat in Europa deVest. Consumul de baby food per capita pentru copiii cu varstecuprinse intre 0 si 3 ani variaza intre 215 kg anual per capita inFranta si 113 kg in Cehia, in Polonia consumul este de 94 kg anualper capita, in timp ce Romania se numara printre tarile cu cel maimic consum de hrana pentru bebelusi, de doar 14 kg, potrivit unorinformatii publicate in 2008 pe site-ul grupului francez Danone.Piata de baby food este formata din trei mari segmente: lapte praf,cereale si mancare pentru bebelusi (piure si sucuri).
Potrivit unor informatii anterioare existente pe site-ul Danone, inurma cu doi ani piata de lapte praf in Europa de Est a fost de 503milioane de euro, in crestere cu 27% fata de anul precedent, intimp ce piata de cereale pentru bebelusi a avut o valoare de 347mil. euro si un avans de 21% fata de anul anterior, iar piata demancare pentru bebelusi a totalizat 250 mil. euro, cu un plus de33% fata de 2006.
Acelasi raport arata ca 42% din alimentatia unui copil cu varstaintre 6 si 15 luni reprezinta mancare de adulti, iar 45% baby food,iar 82% din alimentatia unui copil intre 16 si 36 de lunireprezinta mancare de adulti, iar 9% baby food, ceea ce inseamna unpotential foarte mare de crestere al acestui segment.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO