Companii

FCC Construction: Vom ajunge la afaceri de 150 mil. euro pe piata romaneasca in urmatorii doi ani

FCC Construction: Vom ajunge la afaceri de 150 mil. euro pe piata romaneasca in urmatorii doi ani

Alcibiades Lopez Ceron, directorul pentru regiunea Europa al FCC Construction: Strategia noastra este ca pana in 2010 sa avem un portofoliu de lucrari de minimum 350 de milioane de euro, pentru ca incepand de anul acesta, vor fi demarate proiectele de infrastructura cu o magnitudine superioara fata de ce s-a construit pana acum. Fondurile provenite de la Uniunea Europeana vor creste semnificativ in urmatorii ani, asa cum s-a intamplat si in Spania.

27.06.2008, 12:43 206

Criza imobiliara care afecteaza piata spaniola si reducerea fondurilor primite de la UE pentru infrastructura a determinat companiile spaniole sa-si extinda activitatile pe pietele emergente si sa diversifice tipurile de lucrari executate. Grupul FCC Construction, care detine cea mai mare companie de constructii din Spania, cu afaceri de 13,9 miliarde de euro, a decis sa intre puternic pe piata locala pentru a beneficia de dezvoltarea puternica a proiectelor de infrastructura.
"Ne vom concentra pe proiectele de infrastructura si vom participa la toate proiectele importante care vor fi derulate in urmatorii ani. Avem deja un portofoliu de contracte de circa 200 de milioane de euro cu posibilitatea de a-l extinde la 250 de milioane de euro. In urma cu trei ani aveam un singur proiect pe piata locala si in prezent am ajuns sa ne dezvoltam puternic. Suntem multumiti de ceea ce am realizat pana in prezent pe piata locala si pentru ca am reusit sa consolidam managementul", a declarat Alcibiades Lopez Ceron, directorul pentru regiunea Europa al FCC Construction.
"Daca pana in prezent am fost implicati in proiecte mici cu valori de circa 20-40 mil. euro, in viitor vrem sa ne implicam in proiecte mari, asa cum sunt autostrada Cernavoda-Constanta (valoare de 400 mil. euro - n.r.) sau autostrada Comarnic-Brasov (valoare de 1 mld. euro - n.r.)", spune Lopez Ceron. Potrivit lui, criza imobiliara din Spania si scaderea pietei constructiilor va determina companiile spaniole de profil sa patrunda pe pietele emergente si sa diversifice portofoliul de lucrari.
FCC Construction va ajunge la sfarsitul anului 2010 la o cifra de afaceri de circa 150 de milioane de euro datorita contractelor aflate in derulare, in conditiile in care pentru 2007 estima afaceri de peste 40 de milioane de euro.
"Strategia noastra este ca pana in 2010 sa avem un portofoliu de lucrari de minimum 350 de milioane de euro, pentru ca incepand de anul acesta, vor fi demarate proiectele de infrastructura cu o magnitudine superioara fata de ce s-a construit pana acum. Fondurile provenite de la Uniunea Europeana vor creste semnificativ in urmatorii ani, asa cum s-a intamplat si in Spania", afirma Lopez Ceron.
FCC Construction este implicata in prezent printr-un joint-venture cu compania italiana Astaldi in constructia podului Basarab din Capitala, proiect care se ridica la 225 de milioane de euro, din care circa 140 de milioane de euro reprezinta valoarea efectiva a lucrarilor, iar restul, investitii pentru devierea utilitatilor (apa, canal, electricitate si cabluri de telefon). Proiectul urmeaza sa fie finalizat in primul semestru al anului viitor, daca lucrarile vor fi derulate potrivit graficului initial.
"Proiectul Basarab este unul vital pentru a rezolva traficul din Capitala, insa ritmul exproprierilor este foarte greoi si din acest motiv lucrarile sunt doar la 30-35% din total. Nu stiu daca vom reusi sa finalizam acest proiect in timpul prevazut initial, pentru ca nu avem terenul", spune reprezentantul FCC Construction.
Cu cat inainteaza lucrarile la acest proiect, reprezentantii companiei afirma ca se apropie de un blocaj. "Faptul ca nu avem tot terenul ne impiedica sa marim ritmul lucrarilor si este posibil sa fie afectata calitatea proiectului. Am utilizat la maximum spatiul care ni s-a oferit, insa proiectul incepe sa se intinda ca o guma de mestecat a carei elasticitate este la limita", explica Lopez Ceron.
Cele mai mari probleme cu care se confrunta constructorii care sunt implicati in proiecte de infrastructura sunt exproprierile si relocarea sistemelor de utilitati. "In majoritatea proiectelor derulate pe piata locala am intampinat probleme cu exproprierile. Exista un fenomen de protectie excesiva a terenului, ca efect al abuzurilor facute de comunisti. In Spania legea exproprierilor este mult mai clara si permite executarea rapida a lucrarilor", subliniaza reprezentantul FCC Construction.
Compania este implicata si in proiectul de modernizare a centurii de nord a Capitalei, care se va intinde pe o distanta de aproximativ 21 de kilometri intre Chitila si Voluntari, intr-un consortiu cu firma austriaca Alpine Mayreder, compania greceasca Aktor si Romstrade. Valoarea contractului este de circa 50 de milioane de euro.
Printre alte contracte in care este implicata compania se numara modernizarea si reabilitarea a doua tronsoane din DN17, respectiv Cluj-Livada si Livada-Dej, contracte cu o valoare totala de 43 mil. euro. "Am investit circa 4-5 milioane de euro in dezvoltarea bazei de la Cluj si vom investi o suma similara si la Timisoara si la Filiasi pentru proiectele castigate acolo", spune Lopez Ceron. Compania a castigat anul trecut un contract de 27 mil. euro de reabilitare a drumul national dintre Timisoara si Lugoj si un proiect de 34 mil. euro pentru modernizarea drumului national dintre Filiasi si Rovinari.
"In plus, am depus cea mai buna oferta economica pentru realizarea proiectului de realizare a soselei de centura a orasului Constanta, proiect in valoare de 120 mil. euro si asteptam sa se anunte castigatorul", afirma directorul FCC Construction.
Un alt proiect in care este implicata compania FCC Construction este podul Vidin-Calafat peste Dunare, care va necesita o investitie de 100 de milioane de euro. FCC va construi un pod de doi kilometri, cu patru benzi destinate traficului auto, o linie ferata si un depou feroviar, in apropiere.
FCC Construction a achizitionat in 2006 pachetul majoritar de 80,7% din compania austriaca de constructii Alpine pentru circa 480 de milioane de euro. Din acel moment, spaniolii au preluat administrarea afacerilor Alpine, unul dintre principalii jucatori din Europa Centrala si de Est.
Alpine este prezenta pe piata locala de zece ani si are o activitate mai dinamica decat FCC Construction, participand atat la proiecte de infrastructura, cat si la lucrari civile. Cel mai mare contract al companiei este construirea noului sediu central al Petrom, denumit Petrom City, langa lacul Straulesti, cu o valoare de circa 80 mil. euro. Proiectul va avea o suprafata construita de 117.000 de metri patrati si 21.000 de metri patrati de drumuri si platforme. Un alt proiect in constructie al Alpine este fabrica Egger de la Radauti, care va avea o suprafata totala de 80.000 de metri patrati, din care 12 hale industriale reprezinta 60.000 de metri patrati de constructie. Compania a mai fost implicata in constructia Ambasadei Germaniei, a Praktiker Brasov si Craiova, a Kaufland Cluj si Hunedoara sau a Iride Business Park din Capitala, precum si in lucrari de infrastructura si ingineria mediului - reabilitare si largire DN1, modernizarea statiei de epurare din Pascani sau reabilitatarea infrastructurii utilitare a judetului Dambovita.
"Pentru Alpine avem bugetat o cifra de afaceri de circa 120 de milioane de euro pentru anul 2010, in conditiile in care in 2007 a realizat un rulaj de 70-80 de milioane de euro", spune Lopez Ceron, care se afla in board-ul companiei Alpine.
In viitor, FCC Construction se va concentra pe proiectele de infrastructura, in timp ce Alpine isi va extinde lucrarile civile. Spaniolii vor sa patrunda si pe segmentul lucrarilor de mediu, prin divizia Aqualia, cu afaceri anuale de 860 de milioane de euro, care a participat la mai multe licitatii, insa pana in prezent fara succes.
Grupul spaniol FCC cuprinde 18 companii, cu activitati in constructii, real estate, mediu si productie de ciment, si a realizat anul trecut un profit net de 738 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO