Companii

Fenomenul online în turism: site-urile specializate pe cazare scot agenţiile de turism de pe internet din topul căutărilor

Fenomenul online în turism: site-urile specializate pe cazare scot agenţiile de turism de pe internet din topul căutărilor

Autor: Mirabela Tiron

07.03.2011, 23:54 5108

În primele zece afişări ale Google apar link-urileturistinfo.ro, roturism.com, ecazari.ro, tourismguide.ro,infopensiuni.ro, romaniacazare.ro, cazari.ro, rotouring.ro,viaromania.eu şi romania-turistica.ro.

Cine sunt aceste site-uri şi cât contează pentruturismul românesc?

Prezenţa pe internet în primele afişări la cazare aduce acestorsite-uri, ce pun gratuit la dispoziţia turiştilor baze de date cupensiuni, vile şi hoteluri din ţară, câteva zeci de mii de euroanual. Banii vin din abonamentele pe care le încheie pensiunile sauhotelurile pentru a fi prezente pe site-urile specializate decazare. În medie, o unitate de cazare plăteşte în jur de 100 deeuro anual pentru a apărea în baza de date a site-urilor decazare.

"Apariţia site-urilor ce prezintă posibilităţi de cazarereprezintă o adaptare la tehnologie. De câţiva ani buni oamenii auînceput să îşi rezerve pe internet camerele de hotel sau pensiuni.Sunt uşor de găsit site-urile de cazare pentru că acestea suntfoarte bine optimizate după anumite cuvinte-cheie, precum cazare",a declarat Lucian Marinescu, senior associate al companiei deconsultanţă Trend Hospitality. El a mai precizat că nu toateagenţiile de turism îşi optimizează site-urile. Oficialii agenţieide turism Eximtur, cu afaceri de 27 de milioane de euro în 2009, autransmis că site-ul este optimizat în special după cuvântul-cheievacanţă, şi nu după cazare. "Am optat pentru cuvântul vacanţă,având în vedere că un site nu poate fi găsit întotdeauna după preamulte cuvinte", a declarat Noemi Hagan, reprezentanta Eximtur, alcărui link este afişat primul la căutarea cuvântului vacanţă.

Cu toate acestea, site-urile care folosesc cuvinte-cheie precum"cazare" atrag mai mulţi vizitatori unici. TourismGuide.ro, lansatîn 2003 şi care prezintă oferte de cazare din România şistrăinătate, este unul dintre cele mai vizitate site-uri turisticede pe piaţa locală, având lunar peste 300.000 de vizitatori unici,potrivit informaţiilor de pe trafic.ro, faţă de puţin peste 80.000cât are Eximtur.

Anul trecut, două dintre cele mai accesate site-uri turistice,Tourism Guide.ro şi AllSeasons.ro, au făcut obiectul uneitranzacţii. Compania poloneză NetMedia, specializată în comerţulelectronic şi în principal în servicii de turism online, cu afaceride aproximativ 30 mil. euro în 2009, a achiziţionat 70% dinacţiunile C&D Solutions din Braşov, proprietara celor douăsite-uri turistice.

Un alt site care are 170.000 de vizitatori unici pe lună,potrivit Google, este turistinfo.ro, ce pune la dispoziţiaturiştilor o bază de peste 4.500 de vile, pensiuni şi hoteluri.Acest site este afişat primul în topul rezultatelor la"cazare".

Compania Green Hill, deţinută de Vasile Emil Bârsanu, pe careeste înregistrat site-ul turistinfo.ro, a obţinut în 2009 un profitde aproape 33.000 de lei şi o cifră de afaceri de 133.000 de lei,potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Aceste rezultate financiare au fost obţinute cu doar treiangajaţi, arată aceeaşi sursă. Contactată de ZF, Carmen Ionescu,una dintre reprezentantele companiei Green Hill, a declarat căinformaţiile despre rezultatele financiare obţinute anul trecut decompanie şi cele legate de modelul de business nu pot fi făcutepublice. Ea a precizat doar că preţul unui abonament plătit deunităţile de cazare prezente pe site diferă de la o unitate decazare la alta şi că toate hotelurile, pensiunile sau vilele caresolicită să fie înregistrate pe site sunt verificate.

Pe site-urile care prezintă informaţii despre posibilităţi decazare sunt afişate galerii foto cu pensiunile, vilelele sauhotelurile promovate, informaţii despre tarifele percepute lacazare, hărţi de acces, datele de contact, dar şi o poză cucertificatul de înregistrare şi autorizaţia de funcţionare aleunităţii de cazare promovată. Mai mult, tarifele de cazare suntactualizate zilnic.

Ilie, proprietarul pensiunii La Ilie din Caraorman din judeţulTulcea, cu o capacitate de 12 locuri de cazare, susţine că aîncheiat un contract cu firma Green Hill, care administreazăsite-ul turistinfo.ro pentru a-şi promova pensiunea. "Abonamentulpe care l-am făcut costă 350 de lei (83 de euro) pe an. Cred căprezenţa pensiunii pe mai multe site-uri ne va aduce mai mulţiturişti. Lucrăm şi la un site propriu al pensiunii prin care săatragem mai mulţi clienţi", a declarat proprietarul Ilie. Pensiuneaeste prezentă şi pe site-ul portal-info.ro, la rubrica legată decazare. Şi Cristian Mladin, reprezentantul hotelului Queen dinArad, cu 20 de camere, susţine că unitatea de cazare este prezentăpe mai multe site-uri.

"Hotelul nostru mai este prezent pe site-urile cazarearad.ro,infoturism.ro, booking.com şi altele. Unele site-uri de cazare nupercep nicio taxă pentru promovarea hotelului, însă recent ne-amfăcut abonament la turistinfo.ro, pentru care plătim mai mult de400 de lei (95 euro) anual", a declarat Cristian Mladin. El a maispus că site-ul de rezervări internaţional booking.com nu percepe otaxă pentru un abonament anual, ci în cazul în care o cameră a fostrezervată solicită un procent din tariful la care se închiriazăcameră. "Booking.com îşi opreşte cam 15% din preţul afişat pentru ocameră pe noapte, în cazul în care aceasta a fost rezervată", adeclarat el. Mladin susţine că aceste site-uri sunt un instrumentprin care turiştii ajung în hotel.

"Pentru dezvoltarea şi întreţinerea site-urilor de cazarecolaborăm cu trei programatori, cheltuielile cele mai mari fiindcele cu oamenii care lucrează la site-uri. Bătălia cea mare peaceastă piaţă pe care activăm ţine de optimizarea site-urilor.Suntem dependenţi de motorul de căutare Google şi de modul în careafişează rezultatul unei căutări", susţine Cristina Predoiu, 35 deani, acţionara companiei Zoom Booking, pe care sunt înregistratemai multe site-uri de cazare.

Ea a dezvoltat împreună cu un asociat site-urilewww.romania-turistica.ro, www.pensiuni-montane.ro siwww.pensiuni-romania.ro, dar şi www.litoral-romania.ro.

"Ideea de-a face un site de cazare mi-a venit când lucram într-ocompanie de telefonie mobilă, job care implica deplasări în ţară.De fiecare dată trebuia să îmi caut unităţi de cazare şi atuncim-am gândit că un site de cazare ar fi de folos", a declaratCristina Predoiu, care a lucrat mai mult de zece ani în presă.

Predoiu susţine că deşi anul trecut a scăzut numărulabonamentelor la cele trei site-uri, plănuieşte să mai dezvolte şialte site-uri de cazare.

"Pe romania-turistica.ro avem în jur de 1.200 de unităţi decazare înregistrate, care au fost vizitate şi fotografiate deechipa noastră. Preţul mediu al unui abonament este de 100 de europe an. În primul an în care se abonează o unitate nu obţinem niciunprofit de pe urma acesteia, din cauza faptului că avem costuri maricu deplasarea până la unitatea de cazare, verificarea şifotografierea acesteia", a spus ea. Veniturile încasate de pe urmaacestor site-uri se ridică la peste 100.000 de lei anual, potrivitCristinei Predoiu.

Pe această nişă de piaţă, mai sunt prezente site-urile carta.ro,roturism.com, ecazari.ro, tourismguide.ro, infopensiuni.ro şialtele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO