Companii

Financial Times: Dacia, în fruntea asaltului maşinilor ieftine în Europa

Financial Times: Dacia, în fruntea asaltului maşinilor...

Autor: Vlad Popescu

25.08.2013, 21:11 910

Dacia, marca auto cu cea mai bună creştere în Eu­ropa, sfidează criza severă de pe continent, atrage clienţi de la companii mai cunoscute şi se laudă cu o mar­jă de profit caracteristică producătorilor de maşini de lux, ilustrând schimbarea de paradigmă la nivelul in­dustriei, potrivit unei analize a FT.

Parte a grupului Renault, Dacia a reuşit să se im­pu­nă în Europa de Vest deşi autoturismele sale nu au fost proiectate, în primă fază, pentru pieţele dezvoltate.

Combinaţia dintre designul low-cost, dotările sim­ple, fără „mofturi“, destinate clienţilor est-eu­ropeni, şi ten­dinţa consumatorilor din Europa de Vest de a strân­ge cureaua au transformat Dacia în cea mai de suc­ces marcă de pe continent du­pă creşterea vânzărilor, cel mai bun exemplu de produs des­ti­nat pieţelor să­race care ajunge să în­florească în Euro­pa, no­tea­ză Finan­cial Times (FT).

Greii industriei au­to europene au aver­tizat că eli­mi­na­rea ba­rie­relor co­mer­ciale pen­tru pieţele emer­gente va pune în pe­ricol profiturile şi lo­cu­rile de muncă din ţările dezvoltate.

Însă aceleaşi compa­nii repa­tri­ază acum pe pie­ţe­le de ori­gine din Vest stra­te­giile dez­vol­tate în statele emer­gen­te, în în­cer­carea de a reveni pe creştere.

Industria auto traversează o perioadă de tranziţie către un mo­del mai eficient, caracterizat de scăderea numărului de platforme utilizate şi globa­li­zarea ofertei. Companiile în­cearcă să simplifice pro­cesele de producţie şi să re­du­că costurile de dez­voltare, care pot ajunge în prezent la un miliard de dolari pentru un mo­del.

Strategiile tradiţionale, de a introduce pe pieţele emergente automobile care au avut succers în Vest, au fost inversate, iar mulţi producători au constatat că maşinile mai ieftine, mai mici sau mai adaptabile se comportă la fel de bine în statele dezvoltate.

Aproximativ 18% din vânzările auto din Europa reprezintă automobile low-cost, faţă de 13% în 2002, potrivit datelor AlixPartners, citate de FT.

Astfel de autoturisme se bucură şi de o pro­mo­va­re eficientă, principala caracteristică pe care se pune ac­cent fiind un concept simplu - raportul cost-valoare, no­tează publicaţia.

„Variantele de culoare la exterior sunt limitate la nu­mai 5 nuanţe, panourile pentru uşi sunt identice la mai multe modele, iar parbrizele Dacia sunt cons­tru­ite la un unghi mai abrupt, pentru a reduce cos­tul de producţie şi instalare“, scrie Financial Times.

Datorită simplităţii designului şi proce­su­lui de producţie, Dacia a adus pe piaţa brita­ni­că SUV-ul Duster la un preţ por­nind de la 9.000 de lire, cu aproximativ 4.000 de lire mai puţin faţă de cel mai ieftin model con­curent de la o mar­că bine cunoscută.

„Este cel mai bun exem­plu de maşină dez­voltată pentru pie­ţe­le emergente care a fost introdusă în ţări dez­vol­tate şi a înre­gis­trat un succes real. Au fost cu mult înaintea ori­cărui alt producător auto“, comentează pen­tru FT profesorul Jan-Benedict Steenkamp, auto­rul Brand Breakout, un studiu despre produse destinate pieţelor emergente care concurează cu succes la nivel global.

Datorită Dacia, Renault a reuşit să reziste mai bine la criză decât piaţa vest-europeană în ansamblu. Marca românească a reprezentat 24% din vânările grupului în Europa în prima jumătate a acestui an. Fără popularitatea Dacia, vânzările Renault ar fi scăzut cu peste 10% în aceeaşi perioadă, scrie FT.

Morgan Stanley estimează că Dacia a înregistrat anul trecut o marjă de profit operaţional de 9%, faţă de -2% pentru marca Renault.

Strategia Renault începe să fie întâlnită şi la alte companii. Ford va aduce anul viitor în Europa SUV-ul EcoSport, proiectat în Brazilia şi produs în India. Cea mai bine vândută maşină Hyundai în Europa, modelul i10, a fost creată iniţial pentru piaţa indiană. Nissan propune modelul Pixo, care se vinde foarte bine în India.

„Există o piaţă globală de persoane care sunt atente exclusiv la raportul preţ-calitate. Această masă de oameni este globală, nu se rezumă la pieţele emer­gen­te“, spune profesorul Steenkamp.

Volkswagen, Toyota, Ford, Hyundai şi Suzuki au in­vestit sume uriaşe în centre de cercetare şi dezvoltare în India, în timp ce subsidiara braziliană a Fiat şi-a câş­tigat de câţiva ani autonomia faţă de grup în ceea ce pri­veş­te designul. Aproape toţi producătorii auto cu pre­zen­ţă internaţională au activităţi de dezvoltare în China.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO