• Leu / EUR4.7786
  • Leu / GBP5.7198
  • Leu / USD4.2746
Companii

Firmele de tuning au 2-3 clienti pe luna si lucreaza cu marje de profit intre 10-15%

Firmele de tuning au 2-3 clienti pe luna si lucreaza cu marje de profit intre 10-15%

Cu o suma intre 1.500 si 3.000 de euro, posesorul unei masini fara pretentii isi poate tuna autoturismul atat pe exterior, cat si pe interior

06.05.2009, 00:00 6040

Bogdan Iosif este un pasionat al tuningului auto care a decis sa isi infiinteze propria firma, Bifi Motors, in 2005, la varsta de 27 de ani. "Tuningul a fost pasiunea copilariei mele si a venit de la primele reviste de profil pe care le rasfoiam, nu din familie, asa cum se intampla in cele mai multe cazuri", a declarat el.

S-a gandit impreuna cu un prieten sa infiinteze o firma de tuning, insa numai el a reusit sa isi duca visul mai departe, realizand o investitie initiala de aproximativ 30.000 de dolari (circa 20.000 de euro). Desi la inceput a fondat firma singur sub numele C&C Tuning pe care l-a schimbat in urma cu aproape un an, in prezent o are ca asociat si pe sora lui, Daniela.
"Am inceput direct cu magazinul, cu o vopsitorie, am intrat direct in paine ca sa spun asa", a declarat el, insa ulterior afacerea s-a extins destul de mult, incluzand si un service auto pentru activitati curente si chiar o spalatorie, deoarece "pasiunea ne-a hranit doar o perioada scurta de timp si a trebuit sa facem si altceva". Bifi Motors a deschis initial doua reprezentante de mici dimensiuni in Bucuresti si Constanta, apoi trei magazine in sistem de franciza in zone centrale ale Bucurestiului, insa ulterior antreprenorul a fost nevoit sa isi restranga activitatea, iar firma s-a mutat intr-un singur sediu, mult mai convenabil atat pentru clienti, cat si pentru angajati, sustine Bogdan Iosif.
Furnizorii pentru piesele de tuning i-a cautat in special pe piata din Germania "cu laptopul sub brat", in saloanele si expozitiile auto de acolo, iar clientii au venit pe rand, atrasi de produsele oferite si de faptul ca majoritatea pieselor erau aduse din strainatate. Bifi Motors nu si-a extins prea mult portofoliul de clienti in ultimii ani, deoarece concurenta pe piata a devenit mult mai acerba, mai ales pentru ca majoritatea firmelor care isi desfasoara activitatea in Romania au preferat sa mai lase din calitate pentru a-si spori veniturile.
Antreprenorul a preferat sa nu investeasca in publicitate pe scara larga, ci doar prin intermediul unor reviste partenere sau al site-ului firmei, mai ales ca, sustine el, clientii pe aceasta piata se castiga in special prin recomandari sau daca sunt interesati de anumite componente auto sau servicii mai greu accesibile.
Clientii firmei, care are in prezent noua angajati, sunt destul de pretentiosi in general, asa ca nu sunt afectati prea mult de criza. Majoritatea sunt pasionati de tuning si nu o fac doar pentru a afisa o anumita imagine. Cele mai scumpe lucrari pot ajunge si la 10-12.000 de euro, iar manopera pentru o masina dureaza in medie cam o saptamana daca clientul doreste accesorii mai complicate, in functie si de promptitudinea cu care actioneaza furnizorii. "Sunt oameni care au dat si 8.000 de euro pe o evacuare doar ca sa sune masina frumos." In general, cei mai multi posesori de autovehicule doresc sa isi tuneze masina cu jante de magneziu, de aluminiu sau nichelate, deoarece acestea dau o nota de eleganta, indiferent daca e vorba de un model clasic sau de unul sport. In schimb, multi clienti apeleaza la serviciile de "chiptuning", adica doresc sa beneficieze de anumite modificari in sistemul electric al autoturismului care sa le permita sa depaseasca limitele de viteza setate din fabrica sau sa "mai castige ceva cai putere", a precizat antreprenorul.
Clientii interesati vin direct la firma cu anumite idei pe care le-au preluat din reviste sau de pe site-uri de profil. Bifi Motors le ofera consultanta si ii ajuta sa stabileasca designul masinii, insa nu se ocupa si de turnarea unor componente mai speciale de caroserie, deoarece kiturile de tuning sunt importate pe dimensiuni pentru fiecare model de autoturism. "Stabilirea pretului e simpla: pretul de achizitie a piesei, manopera plus un adaos comercial", insa un criteriu destul de important este si nivelul de pret la care se ajunge in final, a declarat seful firmei de tuning.
Serviciile de tuning oferite de Bifi Motors sunt solicitate in medie cam de doi sau trei clienti pe luna, insa prin service-ul auto detinut de firma trec zilnic cel putin trei masini. Firma se ocupa de parcul auto al Romtelecom, care detine aproximativ 400 de masini pe Bucuresti, de cel al ABN Amro, dar si de alte companii importante din zona Baneasa.
Pentru urmatorii doi ani firma, care are o marja de profit de aproximativ 10-15%, nu planuieste sa se mai extinda, ci intentioneaza sa isi consolideze pozitia pe care o detine in prezent pe piata. In anul 2007, Bifi Motors a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 200.000 de euro, iar anul trecut cifra de afaceri a firmei a crescut cu aproape 130%, atingand circa 460.000 de euro. Bogdan Iosif sustine ca afacerea pe care o conduce a fost afectata destul de vizibil de fluctuatiile din ultima perioada ale cursului de schimb leu-euro, care au facut ca suma platita pentru chiria perceputa pe spatiul unde isi desfasoara activitatea sa creasca cu aproape 20% in decurs de cateva luni.
O alta firma specializata in tuningul auto este Auto Accesorii, infiintata in anul 2006 de Ioan Vulpe, care a decis sa isi deschida afacerea la 33 de ani. Antreprenorul sustine ca s-a orientat catre piata de tuning deoarece avea o evolutie destul de stabila si ca in alegerea sa a contat foarte mult nivelul de experienta de care dispunea. "Experienta acumulata in cei 12 ani in care am profesat in domeniu m-a determinat sa imi fac o afacere personala", a declarat el.
Vulpe este unicul fondator al firmei, singura pe care o detine, si a decis initial sa puna foarte mult accentul pe promovare, chiar daca nu dispunea de prea multi bani. Prima investitie a antreprenorului a fost de aproape 1.000 de euro in doua site-uri care urmau sa ii asigure publicitatea necesara pentru un start bun pe piata.
Auto Accesorii este specializata in special in kituri de tuning de exterior si de interior si mai putin pe motorizare. Firma a reusit sa se dezvolte in timp, bazandu-se in special pe furnizorii cu care Vulpe reusise sa stabileasca contacte pe vremea cand lucra ca simplu angajat. Ioan Vulpe recunoaste ca primii clienti ai firmei sale au fost "prietenii", dar in cele din urma a reusit sa isi mareasca semnificativ portofoliul, in special datorita publicitatii de care a beneficiat pe diverse site-uri de profil. Spre deosebire de Bifi Motors, Auto Accesorii ofera in special servicii pentru posesorii de masini romanesti sau coreene, avand ca tinta principala clientii cu autovehicule mai ieftine. Elementele de tuning reusesc sa le faca insa de nerecunoscut, mai ales ca majoritatea persoanelor care apeleaza la astfel de servicii nu se sfiesc sa scoata bani din buzunar. Majoritatea clientilor doresc initial sa isi achizitioneze jante, spune seful Auto Accesorii, deoarece acestea sunt cele mai vizibile. Pretul unui set complet de jante variaza intre 2.000 si 4.000 de lei, insa cele mai scumpe pot ajunge si la 4.000-5.000 bucata, echivalentul a aproape 15.000 de lei pentru un set. Cu o suma intre 1.500 si 3.000 de euro, posesorul unei masini fara pretentii isi poate tuna autoturismul atat pe exterior, cu elemente precum barele din fata si din spate, capota modificata cu diverse aerisiri, praguri, toba si eleroane deasupra lunetei sau pe portbagaj, cat si cu elemente de interior - diverse ornamente de bord, covorase sau pedale de aluminiu.
In 2008 firma de tuning care are in prezent doi angajati a inregistrat o cifra de afaceri cu 50% mai ridicata decat in 2007, iar profiturile au crescut si ele vizibil. Ioan Vulpe estimeaza insa ca in 2009 nivelul profitului va scadea, deoarece clientii incearca sa economiseasca mai mult pe fondul temerilor legate de criza financiara.
 
Bifi Motors:
 
  • Infiintata in 2005
  • Investitie initiala: 30.000 de dolari
  • Numar angajati: 9
  • Cifra de afaceri in 2008: 460.000 de euro
  • Firma a incercat sa creeze un sistem tip franciza, insa a renuntat la proiect
  • Rata de schimb leu-euro afecteaza vizibil profiturile companiei
 
Auto Accesorii:
 
  • Infiintata in 2006
  • Firma a utilizat intens promovarea pe internet
  • Investitia initiala: 1.000 de euro in publicitate pe site-uri
  • Numar angajati stabili: 2
  • Clientii tinta ai firmei sunt cei care detin in special masini romanesti
  • Cifra de afaceri a crescut cu 50% in 2008, fata de 2007
 
 

 

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7786
Diferență: -0,0105
Ieri: 4.7791
Azi: 4.2746
Diferență: -0,4309
Ieri: 4.2931
Azi: 5.7198
Diferență: 0,9584
Ieri: 5.6655
Azi: 4.3448
Diferență: -0,5835
Ieri: 4.3703