Companii

FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, un proiect Banca Transilvania. Ce este un SRL? Ce te face micro sau IMM? Cum alegi forma de organizare pentru un vis şi care este drumul de la idee la prima factură?

La discuţia despre afaceri şi antreprenoriat au participat – alături de cei doi moderatori Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct al Ziarului Financiar şi Silviu Istrate, content creator – Deliric, rapper, antreprenor şi CEO al brandului PORC şi Roxana Voloşeniuc, cofondator al brandului de îmbrăcăminte pentru femei V:PM şi editor in chief & publisher Elle România.

La discuţia despre afaceri şi antreprenoriat au participat – alături de cei doi moderatori Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct al Ziarului Financiar şi Silviu Istrate, content creator – Deliric, rapper, antreprenor şi CEO al brandului PORC şi Roxana Voloşeniuc, cofondator al brandului de îmbrăcăminte pentru femei V:PM şi editor in chief & publisher Elle România.

Autor: Alexandra Matei

07.05.2024, 00:05 723

♦ O afacere porneşte întâi de toate din pasiune, iar antreprenoriatul de succes constă în puterea de a colabora cu alţi oameni, dar şi în a accepta greşelile ♦ Antreprenoriatul a fost tema centrală în cel mai recent episod al show-ului De toţi banii, parte din proiectul FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, al Băncii Transilvania.

Banca Transilvania a lansat FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, un pro­gram naţional de educaţie finan­ciară prin care îşi propune să construiască pentru generaţiile Alpha, Z şi Y o bază solidă în ceea ce priveşte gestionarea banilor. Întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare devin teme de discuţie, miza fiind creşterea nivelului de educaţie financiară al copiilor şi tinerilor.

În cel mai recent episod al show-ului De toţi banii, parte din proiectul FIT al Băncii Transilvania, tema cen­trală a fost antreprenoriatul. Astfel, concepte precum antre­prenor, firmă, capital iniţial, SRL sau PFA şi-au găsit un înţeles cât mai simplu şi prie­tenos pentru generaţiile tinere.

La discuţia despre afaceri şi antreprenoriat au participat – alături de cei doi moderatori Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct al Ziarului Financiar şi Silviu Istrate, content creator – Deliric, rapper, antreprenor şi CEO al brandului PORC şi Roxana Voloşeniuc, cofondator al brandului de îmbrăcăminte pentru femei V:PM şi editor in chief & publisher Elle România.

„Cât timp eşti pasionat, poţi face orice pentru că îţi poţi dedica foarte mult timp făcând acel lucru fără să simţi că munceşti. Cred că antrepre­noriatul constă şi în puterea de a colabora cu alţi oameni. În antrepre­noriat trebuie să existe o balanţă între a nu te grăbi şi a fi îndrăzneţ“, a spus Deliric în timpul show-ului De toţi banii. Cei doi invitaţi au povestit, în timpul emisiunii, câteva dintre expe­rienţele lor întâlnite ca antreprenori, ambii având câte un business cu îmbrăcăminte pe care l-au construit de la zero, reuşind să contureze brandurile proprii.

„Este important să descoperi acea nişă pe care, prin cunoştinţele şi resursele tale, să o poţi acoperi. Apoi, e important să îţi faci un business plan din care să reiasă că poţi face pro­fit“, a adăugat Roxana Voloşeniuc.

Un antreprenor de succes trebuie să ştie, în primul rând, să descopere o oportunitate din piaţă pentru care are resurse şi pregătirea necesară ca să ofere o soluţie mai bună decât ce există în prezent.

Un alt atribut esenţial al unui antreprenor de succes este să ştie să calculeze în detaliu dacă poate obţine sau nu profit din ceea ce doreşte să producă pentru piaţă.

Totodată, antreprenorul trebuie să ştie, să evalueze şi să îşi asume riscurile majore asociate afacerii pe care o dezvoltă.

La începutul unei afaceri, mulţi antreprenori se confruntă cu provocări care ţin de numărul redus  de clienţi, lipsa experienţei de piaţă, lipsa credibilităţii în faţa unor investitori sau creditori.

Astfel, ei apelează, pentru sprijin financiar, la cei trei F: familia (Family), prietenii (Friends) şi alţi „nebuni“ (Fools) care care cred în ideea lor de business.

Pentru cei care se află la început de drum în antreprenoriat este recomandat să pornească o afacere cu capitalul propriu – bani economisiţi sau împrumutaţi de la cei mai apropiaţi oameni.

Deliric: „Cred că cel mai bine e să începi un business cu banii strânşi de tine, pas cu pas. Când am pornit PORC, aveam câteva mii de euro, bani strânşi din muzică şi graphic design. Voiam să fac câteva tricouri, apoi am ajuns la ideea de a face un brand de sine stătător“

 

Care sunt riscurile atunci când ai o afacere?

Atunci când îţi creezi propria afacere, uneori, este nevoie de  mult până când acea afacere devine de sine stătătoare şi nu mai necesită prezenţa antreprenorului. De asemenea, este nevoie ca antreprenorul să cunoască foarte bine domeniul în care dezvoltă afacerea.

Astfel, să ai un business înseamnă să îţi dedici, la început, tot timpul pentru a învăţa, a înţelege cum funcţionează o afacere şi pentru a o creşte până în punctul în care prezenţa ta, ca antreprenor, nu mai este necesară constant.

 

Ce este un PFA?

Persoană fizică autorizat (PFA-ul) este cea mai simplă formă juridică sub care îţi poţi desfăşura activitatea economic în mod independent.

 

Ce este un SRL?

Societatea cu răspundere limitată (SRL) este o formă juridică ce îi oferă antreprenorului flexibilitate, dar şi răspundere limitată în faţa legii.

 

Cum alegi între PFA şi SRL?

Este indicat să optezi pentru înfiinţarea unui PFA atunci când:

prestezi servicii nişte pe un anumit domeniu care nu necesită angajare, cum este cazul freelancerilor din IT, marketing sau social media eşti la început de drum şi vrei să testezi afacerea pe care vrei să o porneşti

alegi un domeniu pentru care este necesară pregătirea sau experienţa profesională, dar presupune un volum scăzut de activitate şi nu ai nevoie de mulţi angajaţi

Atunci când afacerea pe care o porneşti nu se încadrează în aceste criterii, întrucât este mai amplă şi necesită o echipă mai mare de angajaţi, forma juridică recomandată este SRL-ul.

 

Care sunt avantajele şi dezavantajele unui SRL?

Un SRL conferă multe posibilităţi de atragere de investiţii, are potenţial de dezvoltare a unui brand şi astfel de atragere a parteneriatelor comerciale, este uşor de înfiinţat, se plătesc taxe minime, este o formă juridică flexibilă, întrucât permite până la 50 de asociaţi.

Este important de precizat că toate obligaţiile unui SRL se achită doar din patrimoniul firmei, iar asociaţii răspund doar în limita aportului la capitalul social.

În cazul unui SRL, evidenţa contabilă trebuie ţinută obligatoriu de un expert contabil, ceea ce implică costuri suplimentare pentru antreprenor.