Companii

Florin Panea, Leonardo: Vom deschide cate un magazin Libelula, pe nisa low-cost, la fiecare doua saptamani

Florin Panea, Leonardo: Vom deschide cate un magazin Libelula, pe nisa low-cost, la fiecare doua saptamani

Florin Panea, presedintele Leonardo: Pe piata din Ungaria, conceptul Leonardo merge foarte bine pentru ca si puterea de cumparare este putin mai mare. In Bulgaria nu avem planificata nici o deschidere pentru anul acesta, doar incheieri de contracte, pentru ca bulgarii sunt in urma la capitolul spatii.

25.05.2007, 14:16 383

Florin Panea, presedintele si actionarul majoritar al retailerului de incaltaminte Leonardo, spune ca are in plan dezvoltarea retelei de magazine Libelula, care comercializeaza incaltaminte pentru persoanele cu venituri reduse, magazine care ar putea acoperi o nisa de piata inca neexploatata.
"Proiectul Libelula a fost demarat in urma cu sase ani si a inceput ca un experiment cu doua magazine: unul in Timisoara si altul in Oradea. Anul trecut am luat decizia sa ne extindem intr-un ritm foarte rapid in toate orasele mici, astfel ca ne-am propus sa ajungem la un numar de 100 de magazine in doi ani", spune Florin Panea.
Lantul de magazine Libelula comercializeaza incaltaminte la preturi foarte reduse, care se adreseaza consumatorilor cu venituri mici. Pana acum exista 15 magazine care functioneaza sub numele Libelula, iar un altul va fi deschis luna aceasta. Potrivit lui Panea, conceptul se adreseaza oraselor mici, de circa 30.000 - 40.000, insa ar putea fi implementat si in cartierele periferice din orasele mari.
"Atunci cand am initiat acest proiect, am facut-o pentu ca nu existau niste magazine de incaltaminte mass-market (care sa se adreseze marii mase - n.r.) prezente in toata tara printr-un concept unitar. Consider ca piata careia ne adresam este foarte mare, sunt foarte multe orase in care conceptul se preteaza si avem avantajul de a fi primii", spune seful Leonardo.
Investitia in magazinele Libelula este mult mai mica decat in cazul unitatilor Leonardo, fiindca mobilierul e mai ieftin, stocul de marfa este mult mai putin costisitor, iar spatiile sunt mai mici si chiriille mai reduse in orasele mici.
In ciuda numarului mare de magazine la care reteaua va ajunge in 2009, Panea spune ca ponderea veniturilor generate de aceasta se va pastra la un nivel redus in cifra de afaceri a companiei, deoarece produsele sunt mult mai ieftine.
Pentru moment, reteaua de magazine Libelula se va adresa exclusiv pietei interne, pentru ca in Ungaria, unde compania are o prezenta puternica din anul 2000, piata pentru produsle extrem de ieftine ale retelei este foarte mica, potrivit lui Panea.
"Pe piata din Ungaria, conceptul Leonardo merge foarte bine pentru ca si puterea de cumparare este putin mai mare", spune el.
Leonardo Romania a realizat in 2006 o cifra de afaceri de 268 mil. lei (76,1 mil. euro), in crestere in lei cu 59% fata de anul precedent, valoare in care sunt incluse si vanzarile magazinelor Libelula, insa "intr-un procent nesemnificativ", spune Panea. Profitul net realizat de companie in 2006 a crescut cu o rata de 51%, de la 9 mil. lei (2,7 mil. euro) in 2005 la 13,6 mil. lei (3,8 mil. euro) in 2006, ca urmare a eficientizarii spatiului si a modului de lucru, dar si ca urmare a cresetrii numarului de magazine. In acelasi timp, pe pietele externe pe care activeaza, compania a realizat o cifra de afaceri cumulata de 12,1 mil. euro, cifra care este estimata sa atinga 17 mil. euro la finele acestui an.
Reteaua Leonardo numara 110 magazine in Romania, 50 de unitati in Ungaria si alte 2 in Bulgaria, iar numarul acestora va creste cu alte 30 de magazine in cursul acestui an (25 in Romania, 5 in Ungaria). Reteaua din Ungaria isi va continua dezvoltarea si in 2008, prin intermediul parteneriatului pe care Leonardo
l-a semnat cu retailerul de bunuri de larg consum Aldi si care vi-zeaza deschiderea a 19 unitati.
"In Bulgaria nu avem planificata nici o deschidere pentru anul acesta, doar incheieri de contracte, pentru ca bulgarii sunt in urma la capitolul spatii. Majoritatea centrelor comerciale se vor deschide anul viitor si vom fi prezenti in multe dintre ele", spune Panea.
La sfarsitul anului trecut, compania isi anuntase intentia de a-si continua extinderea in Europa de Est, prin intrarea pe pietele din Ucraina si Moldova, dar si in Turcia. Insa, potrivit lui Panea, nu vor exista deschideri de magazine pe aceste piete mai devreme de 2008.
"Suntem in stadiul de market research pe Ucraina, dar luam in considerare intrarea pe piata atat prin intermediul unei achizitii, cat si printr-un parteneriat. Ucraina este o tara mare si nu stim inca daca vom intra singuri sau daca nu ar fi mai eficient sa colaboram cu un partener local", spune Panea.
Suprafata magazinelor Leonardo variaza intre 600 si 1.000 de metri patrati, marimea optima fiind de 800 de metri patrati, potrivit managerului companiei. Exista insa si un magazin de circa 1.500 de metri patrati in Oradea si alte doua la fel de extinse vor fi deschise in 2008, odata cu inaugurarea centrului comercial Colosseum din Chitila si a Polus Center din Cluj. "Noile magazine se inscriu in conceptul mega-store, unde poti sa gasesti tot ceea ce tine de incaltaminte si marochinarie, precum si produse de intretinere a acestor articole", explica Panea.
Produsele comercializate de magazinele Leonardo sunt procurate de la fabrici din Romania si Italia, sau din alte tari prin diverse tipuri de colaborare, dupa cum spune Panea. In unele cazuri, produsele sunt realizate dupa modelele desenate de modelistii companiei, cu materii prime livrate de Leonardo, printr-un proces asemanator lohn-ului.
In alte cazuri compania se implica doar in conceperea pantofului, impreuna cu producatorii si apoi cumpara bunurile.
"Folosim de asemenea sistemul barter, prin care noi le dam piele si ei ne dau pantofi. Dar avem si activitate strict comerciala, de cumparare si revindere. Contractele prin care ne procuram marfa sunt extrem de diverse", conchide Panea. Printre marcile proprii ale companiei se numara Patrizia Rigotti, Afrodita, Pablo Castillial, Best Walk sau Fun Girls, insa magazinele Leonardo comercializeaza si marci internationale precum Head, Keys, Stonefly, Dr. Scholl, Samsonite, Adidas, Nike sau Puma.
Pe langa acestea, compania importa din Germania si brandul Tamaris, care va avea propriul lui lant de magazine incepand cu anul viitor.
"Magazinele Tamaris sunt magazine mici, de 120 de metri, cu preturi medii si peste mediu, cu articole pentru femei. Sunt numarul doi pe piata germana de incaltaminte si probabil ca din toamna, dar cel mai sigur de anul viitor, o sa aducem franciza si pe piata locala", spune omul de afaceri Florin Panea.
Printre competitorii Leonardo pe piata locala se numara retelele de magazine Benvenuti, Musette sau Otter, insa pentru anul viitor si-au anuntat intrarea pe piata si austriecii de la Leder&Schuh.

Businessurile lui panea

lantul international de 162 de magazine de incaltaminte Leonardo
lantul local de 15 magazine Libelula
Leonardo Design si Studio Blue, producatori de mobila pentru spatii comerciale, cu 200 de angajati
Leonardo Civile, asociata cu o companie de constructii din Oradea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO