Companii

Fondurile de investitii si investitorii strategici se bat pentru agentiile locale de turism. Cine are mai multe sanse?

Fondurile de investitii si investitorii strategici se bat pentru agentiile locale de turism. Cine are mai multe sanse?

Florin Tancu, director al ING Development: Acest tip de agentie nu va mai avea viata lunga in Romania: marii operatori - atat de turism de business, cat si de divertisment - au venit deja in Romania si vor sa se dezvolte, fie prin achizitii, fie prin atragerea celor mai buni clienti din piata, iar cei mici si boemi nu vor mai putea supravietui.

01.05.2008, 18:35 94

"Cand am intrat noi pe piata, in 1998, ni se parea ca liderul pietei de atunci, Marshal Turism, va fi imposibil de depasit", spune Florin Tancu, director al ING Development, companie de turism care opereaza pe piata sub brandul Alto Tours.
Florin Tancu se refera la sansele pe care le are grupul pe care il conduce de a ajunge in topul primelor trei agentii de turism de afaceri, dominat acum de Happy Tour, agentie vanduta la sfarsitul anului trecut de fondatorul Nicolae Demetriade catre fondul spaniol de investitii GED.
Grupul condus de Florin Tancu este deocamdata impartit in doua: agentia sa, Alto Tours, din care el detine pachetul majoritar (75%), si reprezentanta in Romania a Weco Invest A/S, grupul danez care a cumparat anul trecut 25% din Alto Tours, aceasta fiind deocamdata singura lor prezenta in Romania. Weco (un fond de investitii danez care foloseste fondurile pentru dezvoltarea organica si prin achizitii a Weco Travel and Tourism si tinteste pozitia de lider pe piata est-europeana) vrea sa inceapa cresterea in Romania in primul rand prin achizitia pachetului majoritar al Alto Tours. Agentia lui Florin Tancu face parte acum din plutonul mediu al agentiilor de turism, cu o cifra de afaceri de putin peste 10 milioane de euro in 2007.
"Suntem acum in negocieri (Florin Tancu si Weco - n.red.) pentru vanzarea a inca 49% din actiunile agentiei, iar o decizie finala va fi luata in cateva luni", spune Florin Tancu, care ar ramane si in aceasta varianta directorul agentiei. In paralel, Tancu actioneaza ca reprezentant al Weco in Romania si cauta alte agentii de cumparat, in special agentii de talie medie sau mica (de la 3 pana la 5 milioane de euro cifra de afaceri), care actioneaza in sfera turismului de afaceri.
"Vrem sa dezvoltam o entitate de turism de business care sa ajunga intre primele trei de pe piata", spune Florin Tancu. Etalonul cifrei de afaceri mai mici decat cea proprie a fost luat in calcul si pentru achizitia Tiriac Travel, pe care Tancu a cumparat-o in 2005, pe cand Alto avea o cifra de afaceri de 3,8 milioane de euro, iar Tiriac Travel de 2,5 milioane de euro. Tiriac Travel era pe pierdere, iar Alto era pe profit, agentia avand profit inca din primul an de functionare, dupa cum spune Tancu.
"Principala motivatie a achizitiei Tiriac Travel a fost insa portofoliul bun de clienti pe care agentia ii atrasese mai ales prin notorietatea numelui", spune Florin Tancu. Alto Tours a preluat Tiriac Travel in urma unei serii de negocieri cu Anca Ioan, CEO al Tiriac Holding, iar principalele conditii ale preluarii au fost eliminarea numelui Tiriac din denumirea agentiei si preluarea pachetului integral de actiuni.
Astfel, Florin Tancu a pastrat din agentia preluata o parte din echipa, cei mai multi dintre clienti si interfata grafica a paginii web. A meritat achizitia? Tancu este convins ca da: in 2006, cifra de afaceri a Alto Tours trecuse deja de 7 milioane de euro, iar profitul net a fost de 270.000 de euro, crestere care ar fi fost greu posibila organic.
Tiriac Travel a fost insa "greu de inghitit", spune Tancu, argumentand ca integrarea noii agentii a durat aproape un an, in special din cauza numarului mare de angajati si a faptului ca au lucrat in doua sedii. "A fost insa o experienta care imi va folosi cu siguranta in viitor", spune Florin Tancu. Acum se uita de la agentii mici spre agentii medii, la care vor conta insa nu numai cifra de afaceri, portofoliul de clienti sau profitabilitatea, cat si dorinta proprietarului de a dezvolta in continuare agentia, precum si seriozitatea acestuia.
"Cred ca boema in turismul romanesc se apropie de sfarsit", considera Florin Tancu, care crede ca piata de turism a intrat pe o panta de maturizare fara intoarcere. Tancu se refera la modul cum este impartita momentan piata: sute de mici afaceri de familie, cu cateva contracte pentru vanzarea de servicii IMM-urilor si revanzarea de vacante ale marilor operatori.
"Acest tip de agentie nu va mai avea viata lunga in Romania: marii operatori - atat de turism de business, cat si de divertisment - au venit deja in Romania si vor sa se dezvolte, fie prin achizitii, fie prin atragerea celor mai buni clienti din piata, iar cei mici si boemi nu vor mai putea supravietui", explica Tancu.
Unul dintre marii operatori straini care au venit este Weco, a carui strategie este sa cumpere agentii care sa ii poata sustine o rata de crestere de 20% pe o perioada de cinci ani, pana la eventuala dublare a businessului, iar bugetul de achizitii va fi direct proportional cu aceasta tinta, dupa cum spune Tancu, care spera sa incheie in acest an cel putin o tranzactie.
Alt grup care a intrat in Romania si vizeaza achizitiile este GED Capital Fund II, care a achizitionat la sfarsitul lui 2007 agentia Happy Tour.
Managerul fondului in Romania, Robert Luke, a declarat ca fondul sau intentioneaza sa cumpere inca patru agentii de turism din sfera turismului de afaceri in acest an, pentru a le adauga actualei structuri a Happy Tour si pentru a crea un grup puternic de profil, care sa isi mentina locul intai pe piata. GED vrea sa actioneze si in cazul agentiilor de turism de afaceri asa cum a actionat in zona retelelor de magazine de telefoane mobile: dupa ce a cumparat patru firme din grupul Dasimpex de la omul de afaceri nemtean Sorin Stoica, GED a mai cumparat o retea, Plus GSM; a facut, asadar, o retea de 150 de magazine, cu un nou brand comun, Fonomat, pe care spera sa o poata lista in aproape un an.
Nu numai investitorii financiari studiaza piata turismului de business din Romania, a carei crestere este estimata la 15-20% in acest an (valoarea in 2007 a acestei piete a fost de peste aproape 400 de milioane de euro), ci si cei strategici. Politica lor este insa diferita de a investitorilor financiari, ei preferand dezvoltarea organica.
Malin Malineanu, directorul New Concept Travel, partener oficial al American Express in Romania (grup american situat pe primele pozitii in topul agentiilor internationale care ofera servicii pentru calatorii), considera ca intrarea din ce in ce mai multor companii straine in Romania va aduce o crestere importanta a afacerilor New Concept Travel (anul trecut - peste 15 de milioane de euro).
"Noi ne bazam pe reteaua globala a American Express, dar am castigat si multi clienti romani carora le vindem servicii pentru calatorii", spune Malin Malineanu, care considera la randul sau ca apartenenta la un grup puternic din strainatate, intarirea pozitiei pe piata sau vanzarea sunt solutiile pentru toate agentiile de turism de pe piata.
Nu numai American Express este deja pe piata: si celelalte mari grupuri mondiale, precum Carlson Wagonlits sau BTI, au intrat deja in parteneriate cu agentii romanesti, aducandu-le acestora o importanta retea de clienti globali. Principalul concurent al American Express pe plan mondial, Carlson Wagonlits, este partener aici cu agentia Visit Romania, controlata de omul de afaceri Gheorghe Fodoreanu (care detine atat agentia, pe care o evalueaza la peste 5 milioane de euro si cu afaceri de 15 milioane de euro in 2007, cat si doua hoteluri in Bucovina).
"Toate aceste grupuri au venit in Romania nu numai pentru a bifa un punct pe harta, ci pentru a deveni lideri in ceea ce stiu ei sa faca mai bine", spune Gheorghe Fodoreanu, care este de acord ca vremea celor mici si multi se apropie de sfarsit si ca se apropie in sfarsit perioada de consolidare.

Cititi mai multe detalii in revista BUSINESS Magazin, care a aparut ieri pe piata

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO