"Din punctul nostru de vedere, problema este respectarea normelor de securitate si de poluare. Adica o masina din import veche de 10 ani sa fie taxata corespunzator poluarii pe care o face. Noi nu avem nimic cu masinile importate de 3-4 ani vechime, care sunt intr-adevar cea mai puternica concurenta pentru Logan."
Ce ar trebui sa faca Guvernul Romaniei pentru a evita caderea pietei auto cu 50%?
"In primul rand sa evite invazia masinilor second-hand mai vechi de 10 ani. In al doilea rand, sa demareze programul Rabla (prima de casare pentru autovehiculele mai vechi de 10 ani - n.red.) cat mai repede. In al treilea rand, sa relanseze creditarea. Dobanzi de 17-19% la creditele in lei sunt prohibitive. In al patrulea rand, sa faca un fond de sustinere pentru producatorii de echipamente pentru automobile."
Cand se va vedea primul semn ca am iesit din criza? "Cand bancile isi vor relua creditarea", afirma Fourmont. "Totul depinde de credit. Toata economia, toate vanzarile, toti depindem de credit. Oamenii prin natura lor vor vrea intotdeauna ceva mai bun, mai sigur, mai ieftin, mai putin poluant. "
Francois Fourmont, directorul Automobile Dacia, sustine ca toate beneficiile primite de Renault de la investitia facuta in septembrie 1997 incoace se ridica la 78 de milioane de euro, in timp ce investitiile totale ale companiei in Romania pana acum se ridica la 1,5 miliarde de euro.
"Dacia a primit patru categorii de subventii: exceptarea de la taxele vamale la importul de utilaje industriale, subventii pentru investitii de mediu, amanarea rambursarii TVA pentru vanzarile Dacia pe piata interna si o subventie de 21 de milioane de euro pentru fabrica de cutii de viteze de la Mioveni", a spus Fourmont.
Renault a cumparat pachetul majoritar al Dacia in 1999, cu circa 50 de milioane de dolari, iar cel mai mare proiect al sau, Dacia Logan, si-a intrerupt anul trecut cresterea pe piata romaneasca pentru prima data de la lansare, in 2004.
Directorul general al Dacia afirma ca profitul companiei a fost in 2008, conform primelor calcule, substantial mai redus decat cel din anul anterior, cand compania a obtinut un castig net de 132 de milioane de euro la afaceri de 2,1 miliarde de euro. "Oprirea productiei de la sfarsitul anului se va vedea in cifre."
In 2008, Dacia a vandut 257.000 de masini, cu 12% mai mult fata de 2007, din care 172.000 de masini au fost exportate, in crestere cu 35%, iar 84.000 au fost vandute in tara, in scadere cu 17% fata de 2008.
Vanzarile de masini noi au fost anul trecut de 285.000, in scadere cu 9% fata de anul anterior, dupa diminuari ale vanzarilor de 10% in octombrie, 50% in noiembrie si 20% in decembrie.
Vanzarile Dacia au fost lovite de scumpirea finantarii si de reducerea taxei auto in iulie 2008 la importul de masini vechi din Occident. In ultimele luni din 2008, importul de second-hand a explodat, astfel incat totalul masinilor vechi importate a fost de 124.000 anul trecut, de 1,5 ori mai mare decat in 2007. Din cauza scaderii bruste a vanzarilor, Dacia a intrerupt productia cateva saptamani anul trecut si o va mai opri intre 26 ianuarie si 8 februarie.
Renault a cerut tot timpul taxarea masinilor mai vechi de 10 ani importate. In decembrie Guvernul a aprobat o noua taxa auto, care a triplat suma de plata la importul masinilor de ocazie foarte vechi, dar acum legea este iarasi pe cale sa fie schimbata. "Din punctul nostru de vedere, problema este respectarea normelor de securitate si de poluare. Adica o masina din import veche de 10 ani sa fie taxata corespunzator poluarii pe care o face. Noi nu avem nimic cu masinile importate de 3-4 ani vechime, care sunt intr-adevar cea mai puternica concurenta pentru Logan", a explicat Fourmont.
Dacia a exportat anul trecut 172.000 de masini, din care 60% in Europa Occidentala. Pe primele locuri la exporturi in Occident au fost Franta, Germania, Spania si Italia.
In Franta, Dacia a exportat aproape 44.000 de masini, fiind pe locul 12 din punctul de vedere al marcilor, in fata Nissan, Seat, Skoda sau Suzuki. Vanzarile Dacia au crescut cu 33% pe piata franceza anul trecut, in conditiile in care toata piata de circa 2 milioane de masini noi a stagnat. Cresterea a fost a doua de pe piata, dupa Fiat (plus 38%).
"Evolutia Dacia de pe pietele occidentale ii va permite castigarea de cota de piata, chiar daca vanzarile au incetinit, pentru ca celelalte marci scad mai puternic", a spus Fourmont.
Ce va fi in 2009 pe pietele auto occidentale? "Nimeni nu stie. Este cel mai greu de prevazut an. Este posibil ca pietele din Franta si Germania sa scada cu circa 10%, dar in Ucraina si Turcia (alte doua piete puternice pentru Dacia - n.red.), vanzarile ar putea sa fie foarte proaste, avand in vedere situatia lor economica dificila."
Fourmont subliniaza ca discutia anului 2009 nu trebuie sa se faca luand in considerare comparatia cu 2008, ci doar cu ultimele doua luni de anul trecut. "In octombrie totul s-a rupt. Ceea ce putem spera este o mentinere a scaderii pietei pana in 15-20%, in mod logic, ca urmare a majorarii primelor de casare (la 2.500 de euro in Germania pentru masinile mai vechi de 10 ani - n.red.)."
Dar cum este posibil sa scada piata auto cu 50-60% dintr-o data? Cum se poate reduce brusc nevoia de masini? "De fapt, este amanata decizia de achizitie, sustine Fourmont. 80% dintre clientii nostri au deja o masina, de obicei o Dacia veche."
Directorul Dacia afirma ca piata auto are inca mare potential in Romania, pentru ca 60% din parcul de peste 5 milioane de masini are o vechime mai mare de 10 ani.
"80% din poluarea produsa de automobile in Romania se datoreaza masinilor mai vechi de 10 ani. In conditiile in care Franta sau Germania ofera prime de casare de peste 2.000 de euro la masinile mai vechi de 10 ani, Romania va deveni pubela de masini vechi a Europei", sustine Fourmont. Fourmont afirma ca daca piata va ramane la acelasi nivel, Dacia va trece la productia in doua schimburi fata de trei acum, ceea ce ar insemna circa 4.000 de concedieri la fabrica, dar per total ar putea fi afectate zeci de mii de slujbe, avand in vedere furnizorii companiei de pe platforma de la Pitesti, din tara si reteaua de dealeri.
Ce ar trebui sa faca Guvernul Romaniei pentru a evita acest scenariu?
"In primul rand sa evite invazia masinilor second-hand mai vechi de 10 ani. In al doilea rand, sa demareze programul Rabla (prima de casare pentru autovehiculele mai vechi de 10 ani - n.red.) cat mai repede. In al treilea rand, sa relanseze creditarea. Dobanzi de 17-19% la creditele in lei sunt prohibitive. In al patrulea rand, sa faca un fond de sustinere pentru producatorii de echipamente pentru automobile." Fourmont afirma ca in curand producatorii de echipamente vor traversa o perioada de criza de cash si vor avea nevoie de sustinerea statului pentru a supravietui. In noile conditii de pe piata, vor mai continua investitiile Dacia in Romania? "Noi avem doua mari proiecte de investitii - dezvoltarea fabricii de la Pitesti si centrul de cercetare de la Titu. Pentru fiecare din aceste investitii, de circa 160 de milioane de euro fiecare, cautam finantare. Una dintre posibilitatile luate in calcul a fost garantarea de catre statul roman a unor credite pe termen lung de la banci, avand in vedere ratele foarte mari ale dobanzilor din acest moment de pe piata. Inca suntem in discutii care va fi cea mai buna solutie."
Cand se va vedea primul semn ca am iesit din criza? "Cand bancile isi vor relua creditarea", afirma Fourmont. "Totul depinde de credit. Toata economia, toate vanzarile, toti depindem de credit." Dar daca oamenii vor prefera sa mearga cu aceeasi masina, in loc de 4-5 ani, 10 sau 20 de ani, asa cum se intampla inainte de '89 in Romania, deci nu vor mai cumpara masini noi cu aceeasi frecventa? "Este posibil si asa ceva, dar oamenii prin natura lor vor vrea intotdeauna ceva mai bun, mai sigur, mai ieftin, mai putin poluant. Iar masinile si casele vor putea fi cumparate doar prin credit", a spus Fourmont. "Fara credit nu ne putem dezvolta."